• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در نهاوند؛

تأمین مسکن دغدغه مردم و اولویت دولت است

  • کد خبر : 209423
  • 25 دی 1402 - 7:56
تأمین مسکن دغدغه مردم و اولویت دولت است
تأمین مسکن در قالب طرح نهضت ملی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی شهرستان نهاوند و دغدغه مردم نیازمند کار جهادی و تسریع در عملیات اجرایی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» تأمین مسکن برای متقاضیان طرح نهضت ملی و مشمولان قانون جوانی جمعیت از اولویت‌های اصلی شهرستان نهاوند است که نیازمند توجه بیشتر و کار جهادی است.

ساخت مسکن برای محرومان در قالب این طرح از دیگر دغدغه‌های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی شهرستان است.

اجرای این طرح به آرزوی چندین ساله شهروندان برای خانه‌دار شدن جامه عمل می‌پوشاند که امیدواریم مسئولان برای تحقق این امر تلاش زیادی داشته باشند و شرایط را تسهیل کنند.

در حال حاضر اقداماتی در راستای شتاب بخشیدن به عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان در حال اجرا است که نیازمند تسریع و کار جهادی است.
طبق اعلام مسئولان ۸۱۰۰ نفر در شهرستان نهاوند متقاضی این طرح ثبت‌نام کردند که ۱۲۵۰ نفر واجد شرایط دریافت زمین و ساخت خانه هستند.

ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند در این خصوص گفت: طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان در سه بخش انبوه‌ساز در شهرک شهید حیدری، خود مالکی در شهر فیروزان و گروه ساخت در شهرک امیرکبیر در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: در بخش شهرک شهید حیدری در سه بلوک در حال تکمیل است که بلوک اول ۲۷۴ واحدی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد، بلوک دوم ۴۵ واحدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۵ درصد و بلوک سوم ۴۶ واحدی که تقریباً ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمدوند افزود: دیگر طرح یا فاز دوم نهضت ملی مسکن در زمینی به مساحت بیش از ۲۰ هکتار از اراضی شهرستان نهاوند در شهرک امیرکبیر یا «بارودآب» در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: در شهرک امیرکبیر زمین در حال تسطیح است و ۴۸۴ قطعه زمین واگذارشده و کارها در حال اجرا است.

فرماندار نهاوند گفت: برای قانون جوانی جمعیت در شهرک امیرکبیر در تلاش هستیم ۲۰ هکتار زمین دیگر به شهرک الحاق کنیم تا این کار هم انجام شود.

وی بیان داشت: در شهر فیروزان هم مسکن مهر این شهر راداریم که در قالب خود مالکی واگذار و کار شروع‌شده است و در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرایی می‌شود.

احمدوند افزود: متقاضیان این طرح‌ها ثبت‌نام کردند و زمین هم واگذارشده است.

وی در پاسخ به گلایه همشهریان در خصوص توقف روند پیشرفت این طرح‌ها گفت: الآن پیشرفت کار خوب است ولی یک وقفه‌ای ایجاد شد که پیشرفت فیزیکی کم بود ولی متوقف نشد.

فرماندار نهاوند ادامه داد: با پیگیری‌های استاندار و مجموعه شهرستان این طرح‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و روند کار ادامه دارد.

وی اظهار داشت: نهضت ملی مسکن از اصلی‌ترین طرح‌های دولت سیزدهم است و ضروری است دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای اهداف برنامه‌ریزی‌شده، اهتمام ویژه‌ای داشته و درروند اجرایی پروژه‌ها را تسریع نمایند.

واگذاری ۴۸۴ قطعه در شهرک امیرکبیر

علی جلالوند رئیس بنیاد مسکن نهاوند نیز در خصوص آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان گفت: در شهرک امیرکبیر ۴۸۴ قطعه به بنیاد مسکن واگذارشده و بعد از ثبت‌نام ۵۵۳ متقاضی شناسایی‌شده و تخصیص پروژه خورده است.

وی اظهار داشت: همچنین ۸۱ قطعه به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد واگذارشده و قرار شده این عزیزان در یک طبقه خانه احداث کنند و دیگر قطعات به‌صورت دوطبقه احداث می‌شود.

جلالوند افزود: قراردادهای واگذاری برای همه آماده و تحویل متقاضیان شده و مکاتبات با اداره راه و شهرسازی انجام‌شده است.

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند با قراردادهای خود به شهرداری برای تهیه نقشه و اخذ پروانه ساخت مراجعه کنند.

رئیس بنیاد مسکن نهاوند در خصوص هزینه آزمایش خاک و نظام‌مهندسی و دیگر هزینه‌ها که شهروندان ناراضی بودند نیز گفت: قبل از مراجعه متقاضیان به شهرداری اقدامات لازم مبنی بر تخفیف پروانه توسط شهرداری، نصف حساب کردن هزینه‌های مهندسی و برای هزینه حفر چاه ژئوتکنیک رایزنی‌های زیادی با استان و سازمان نظام‌مهندسی انجام شد.

وی اظهار داشت: قرار شد حفر چاه به‌صورت پهنه‌بندی انجام شود تا هزینه کمتری برای متقاضیان داشته باشد یعنی دیگر لازم نیست برای هر قطعه چاه حفر شود و برای چند قطعه یک چاه برای کارهای نظام‌مهندسی حفر شود.

جلالوند افزود: تقریباً هزینه این چاه ژئوتکنیک برای هر واحد از ۸۰ میلیون تومان به ۷ میلیون تومان کاهش پیداکرده است.

وی در خصوص هزینه مجری طرح نیز گفت: پیگیری زیادی انجام دادیم برای اینکه هزینه مهندس مجری برای واحدهای دوطبقه حذف شود که فعلاً نتیجه‌ای حاصل نشده و فکر نمی‌کنم بتوانیم اقدامی در این خصوص انجام دهیم.

آماده‌سازی زمین‌ها تا یک ماه آینده

مدیر بنیاد مسکن نهاوند ادامه داد: ولی تخفیفاتی در نظر گرفتیم برای اینکه هر دوطبقه قرار است سه سقف اجرا شود و به ازای هر سقف ۴۰ میلیون و درمجموع ۱۲۰ میلیون تومان هزینه مهندس مجری می‌شود.

وی بیان داشت: نظام‌مهندسی به خاطر اینکه در این قضیه تعداد مهندسان مجری کم می‌شود قرار است رایزنی کنیم تا به‌صورت پهنه‌ای و یا یک خیابان را به یک شرکت مجری بدهیم تا این‌طور بتوانیم تخفیفانی بگیریم.

جلالوند در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها هم گفت: هماهنگی لازم برای اجرای زیرساخت‌ها انجام‌شده است و امور آب استان از منطقه بازدید داشته و قرار شده در منطقه بالادست منبع آب احداث شود.

وی عنوان کرد: با اداره برق و دیگر ادارات خدمات رسان نیز صحبت شده وادارات همه پای‌کار هستند.

مدیر بنیاد مسکن نهاوند در خصوص زمان‌بندی اجرای طرح اظهار داشت: زمین پروژه از دو هفته پیش در حال آماده‌سازی است و تا یک ماه آینده زمین‌ها آماده می‌شوند.
وی ادامه داد: مردم خودشان باید اقدام کنند چون بر و کف رادارند و نوع و طرح را بگیرند و شروع به کار کنند و مردم هم با گرفتن پروانه به بنیاد مسکن مراجعه و سپس به بانک معرفی می‌شوند.

جلالوند گفت: مردم استحضار دارند در بانک مسکن تا فونداسیون اجرا نشود هیچ قسطی پرداخت نمی‌شود و با توجه به مراحل ساخت اقساط بانکی هم آزاد می‌شود.
وی اظهار داشت: مقداری آورده متقاضی است و ۵۵۰ میلیون تومان هم وام ۱۸ درصد ۲۰ ساله برای متقاضیان در نظر گرفته‌شده است.

صاحب‌خانه شدن ۵۸ خانواده مددجو

محمد مرادی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان نهاوند نیز در خصوص مسکن مددجویان گفت: تفاهم‌نامه طرح مسکن محرومان بین کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقدشده که خبر خوبی برای مددجویان فاقد مسکن است.

وی اظهار کرد: بر اساس این تفاهم سهم اختصاصی نهاوند در طرح مسکن محرومان در امسال ۵۸ واحد مسکن است.

مرادی ادامه داد: بر همین اساس ۹۰ نفر از مددجویان را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌منظور جذب سهمیه مسکن محرومان معرفی کردیم تا اقدامات لازم انجام شود.

وی عنوان کرد: تاکنون احداث ۳۲ واحد به‌صورت کامل انجام پذیرفته و مابقی نیز به یاری خدا تا اسفندماه تکمیل و واگذار خواهد شد.

رئیس کمیته امداد شهرستان نهاوند گفت: برای خانه‌دار شدن این عزیزان مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی بنیاد مسکن و مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض از طرف کمیته امداد به هر خانواده جهت احداث این واحدها پرداخت‌شده است.

وی تعداد خانواده‌های مستأجر در نهاوند را ۵۳۰ خانوار اعلام کرد و اظهار داشت: مسکن یکی از پرهزینه‌ترین خدماتی است که به مددجویان محترم ارائه می‌شود و ما تلاش می‌کنیم با کمک مردم عزیز و خیرین گران‌قدر بار سنگین مسکن را از دوش نیازمندان برداریم و در این راه از همشهریانی که توانایی مالی دارند درخواست مساعدت داریم.

به گزارش عصر همدان، امیدواریم هرچه سریع‌تر با تسطیح زمین‌های طرح نهضت ملی در شهرک امیرکبیر نهاوند و واگذاری زمین‌ها کار ساخت مسکن برای افراد فاقد مسکن شتاب بگیرد.

با توجه به تأکید دولت مبنی بر اولویت داشتن تأمین مسکن و دغدغه مردم و پیگیری مسئولان شهرستان انتظار می‌رود عملیات اجرایی این طرح سرعت گرفته و کام شهروندان متقاضی شیرین شود.

با پیگیری مسئولان مربوطه نیز باید روند اجرای کار به‌صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد و کوتاهی‌ها رفع شود و بانک‌ها نیز در پرداخت تسهیلات همکاری و تعامل مناسب را با مردم داشته باشند.

انتهای خبر/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209423
  • دیدگاه‌ها برای تأمین مسکن دغدغه مردم و اولویت دولت است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.