• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می دهد؛

بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ طلاق در سطح استان همدان

  • کد خبر : 214666
  • 30 فروردین 1403 - 6:32
بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ طلاق در سطح استان همدان
همدان با بیش از 2500 طلاق به تقاضای زوجین و 4400 طلاق جاری در سال گذشته، وضعیت مطلوبی در زمینه طلاق ندارد. با این حال، اقداماتی مانند کمیته مصلحین، طرح شمیم رضوی، وکلای مصلح و مشاوران خانواده در حال انجام است که به کاهش طلاق و افزایش صلح و سازش بین زوجین منجر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ خانواده یکی از مهمترین گروه‌های اجتماعی است که به سبب نیاز انسان‌ها به زندگی اجتماعی شکل گرفته است، لیکن امروزه در پی تغییرات گسترده‌ای که در جوامع حاصل شده، آسیب‌های فراوانی بر پیکره این نهاد وارد شده است که نتیجه آن سست شدن این نهاد و گسترش روز افزون طلاق است.

افزایش نرخ طلاق در جامعه ایران نیز که طی سال‌های اخیر رو به فزونی نهاده، نگرانی‌های اجتماعی فراوانی را به وجود آورده است.

در این خصوص خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان به گفتگو پرداخت.

حسین عسگری آمار طلاق در سطح استان در سال گذشته را بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ طلاق به تقاضای زوجین اعلام کرد و گفت: طلاق جاری شده بین زوجین بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ مورد است.

وی علل و عوامل شیوع طلاق در همدان را مشکلات اقتصادی و مالی، اعتیاد، اختلافات فرهنگی بین دو خانواده، مشکلات روحی روانی زوجین، انتخابات براساس هیجان و احساسات، عدم شناخت صحیح زوجین از هم، عدم شناخت خانواده‌ها دانست و اذعان داشت: دلیل عمده طلاق، فقدان مهارت کافی برای زندگی است.

عسگری تاکید کرد: غالباً زوجین مهارت لازم را برای زندگی ندارند مانند مهارت محبت کردن، گذشت کردن،سازش کردن.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان علت مهم دیگر را عدم پایبندی به مسائل دینی و اخلاقی دانست و افزود: این امر منجر به خیانت می‌شود.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از طلاق با تاکید به فرهنگ مشاوره در جامعه گفت: زوجین قبل از ازدواج اقدام به مشاوره‌های قبل از ازدواج داشته باشند.

عسگری صبر و شکیبایی زوجین، عدم دخالت والدین،کلاس آموزش مهارت‌های زندگی، دامن نزدن به اختلافات و درمان آن، تقویت باورهای اخلاقی، را راه‌های دیگر پیشگیری از طلاق دانست.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه زوجین قبل از اینکه وارد اختلافات شدید شوند لازم است ارتباط مستمر با مشاور داشته باشند و باهم مدارا کنند، گفت: زوجین باید مسائل خانواده را به مسائل فردی ترجیج دهند و خانواده را فدای مسائل فردی خود نکنند.

طلاق در همدان،آمار نگران‌کننده، راه‌حل‌های امیدوارکننده

روانشناس بالینی،حسین درخشنده نیز در این خصوص ابراز کرد: وقتی به موضوع آسیب شناسی خانواده دقتی چند داشته باشیم با بررسی تخصصی مشکلاتی که زوجین درآن دچار اختلاف شده‌اند به موضوعاتی از جمله نبود صمیمیت عاطفی، نبود تعهد دوطرف نسبت به وظایف مشترک، عدم شناخت درست دو طرف از مهارت‌های زندگی و مهارت‌هایی که دوطرف برای حل مسائلی که در زندگی مشترک به وجود می‌آید اعم از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و سایر موضوعاتی که نیاز به توضیح مفصلی دارد.

درخشنده افزود: وجود صمیمیت عاطفی یکی از ضرورت‌های زندگی مشترک است دوطرف نیاز به درک متقابل یکدیگر دارند و با شناخت نیازهای عاطفی یکدیگر وجود آرامش در زندگی را تضمین نمایند.

روانشناس بالینی از جمله نیازهای عاطفی را نیاز به احترام، همراهی در سختی و آسانی، حفظ کرامت و منزلت طرفین در گفتار ورفتار، نیازبه شنیده شدن و دیده شدن دانست و گفت: کوتاهی دراین زمینه باعث بروز دلسردی و دلسردی باعث بروز اختلافات دیگراست.

وی با بیان اینکه وجود تعهد در زندگی بین دوطرف مسئله مهمی است، افزود: دو طرف در زمان انتخاب یکدیگر نباید مجازی اندیش باشند، به این معنا که هردو طرف باید واقع نگر باشند ودل در تعهد یکدیگر بسپارند چنانچه با هر موضوعی از زندگی زناشویی منحرف نشده و دچار بی مبالاتی نشوند، وضعیف خود را بشناسند و با توجیهات بی‌اساس بنیان خانواده را متزلزل ننمایند.

درخشنده ادامه داد: دراین مجال اشاره به آموزه‌هایی که برای درک و دریافت وحل مسائل زندگی لازم است نیز دارای نقش مهمی است، گاها زندگی با بروز مشکلاتی کوچک و قابل حل به چالش‌ها و بحران‌هایی می‌رسد که حل آن نیز به سادگی ممکن نیست درحالی که سوتفاهم های کوچک را باید به موقع حل کرد که تبدیل به فاصله‌های زیاد نگردد، کسب مهارت‌های اجتماعی از این دست می‌باشد که در زندگی همسران مهارت حل مسئله داری اهمیت بسزایی است.

روانشناس بالینی در آخر گفت: نگاه درست به مقوله مشاوره پیش از ازدواج و مراجعه دوره‌ای زوجین به مشاوران، نیاز به فرهنگ سازی دارد، چنانچه وقتی شخصی دچار سرماخوردگی می‌شود ویا احساس بیماری دارد به پزشک متخصص مراجعه می‌کند، شخصی هم که دچار بحران‌های زندگی زناشویی می‌شود باید به موقع برای دریافت مشاوره اقدام کند.

یکی از آسیب‌های شایع در سطح استان همدان اعتیاد سپس طلاق است

همدان رتبه خوبی در سطح کشور نداشته است اما با اقداماتی که طی دو سال صورت گرفته مانند کمیته مصلحین، طرح شمیم رضوی، وکلای مصلح و دخالت مراکز مداخله خانواده، موسسات مشاوره خانواده منجر به کاهش میزان طلاق و افزایش صلح و سازش زن و مرد شده است.

آمار خوبی از صلح و سازش در موسسات مشاوره وجود دارد، حتی زوجین جهت طلاق توافقی، ابتدا باید وارد سامانه و یکی از موسسات را جهت مشاوره و صلح و سازش انتخاب کنند و به موسسات ارجاع داده شوند وحداقل ۳ جلسه و حداکثر ۵ جلسه فرآیند مشاوره و صلح و سازش انجام می‌شود.

مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه که اخیراً به عنوان مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، سامانه‌ای را راه اندازی کردند به نام سامانه مسیر که از متخصصین اهل فن و روانشناسان تشکیل شده است.

لازم به ذکر است تقریبا ۴۵ نفردر سطح استان از مشاوران خانواده با آزمون و ازقوه قضائیه جذب شدند و ۵ موسسه به عنوان موسسه مشاوره خانواده که از طریق مرکز امور وکلا مجوز فعالیت صادر شده است.

آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی و کارورزی‌های مشاوران خانواده توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان انجام می شود و بعد از اخذ پروانه فعالیت در موسسه ، مدیر مکلف است در مرکز خود کارشناس مذهبی، مدد کار اجتماعی و کارشناس مشاور خانواده و روانشناس داشته باشد.

 

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=214666
  • دیدگاه‌ها برای بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ طلاق در سطح استان همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.