• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
2
برای بازگشت به چرخه تولید انجام شود؛

اقدام عملی مسئولان نسبت به تعطیلی نیمی از دامداری‌های نهاوند

  • کد خبر : 204805
  • 29 آبان 1402 - 7:28
اقدام عملی مسئولان نسبت به تعطیلی نیمی از دامداری‌های نهاوند
با توجه به تعطیلی بیش از نیمی از واحدهای دامداری صنعتی نهاوند این دامداری‌ها نیازمند توجه مسئولان برای بازگشت مجدد به چرخه تولید هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب دارای کشاورزی و دام‌پروری پررونقی در سال‌های نه‌چندان دور بود.
کیفیت بالای محصولات دامی این شهرستان در منطقه زبانزد بود ولی بروز مشکلاتی شهرستان را از این شرایط مطلوب دور کرد.
این شهرستان روزگاری قطب تولید گوشت و شیر استان همدان بود ولی امروزه مشکلات زیادی گریبان تولیدکنندگان را گرفته است و آن‌ها را از رقم انداخته است.
در این شهرستان ۱۰۰ واحد دامداری صنعتی سبک و سنگین وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها غیرفعال و از چرخه تولید خارج‌شده‌اند.
۱۲ هزار رأس دام سنگین و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک در این شهرستان وجود دارد که سالانه ۴ هزار تن گوشت قرمز و ۳۰ هزار تن شیر تولید می‌کنند.
این ارقام تولیدی روزگاری چندین برابر میزان تولید امروز بود ولی همین مقدار هم‌سال به سال در حال کاهش است و واحدهای دامداری اگر فکری به حالشان نشود یکی پس از دیگری به ورطه تعطیلی می‌افتند.
دامداران نهاوند روزگاری سرآمد تولید انواع محصولات دامی در استان بودند ولی در سال‌های اخیر یکی پس از دیگری تعطیل شدند و امروز فقط نیمی از آن‌ها فعال هستند.
مختاری یکی از دامداران نهاوند است که از تعطیلی واحد خود می‌نالد و به خبرنگار ما گفت: در این واحد تعطیل‌شده ۱۰۰ رأس گاو پرواری داشته‌ام ولی الآن واحد کاملاً خالی است.
وی ادامه می‌دهد: ۱۰۰ رأس دام پرواری در روستای صادق‌آباد چولک شهرستان نهاوند پرورش می‌دادم که سالانه ۵۰ تن گوشت تحویل می‌دادم ولی الآن به خاطر مشکلات تعطیل‌شده است.
مختاری درخواستی از مسئولان دارد و می‌گوید: از مسئولان می‌خواهیم حال‌وروز و وضعیت بسیار بد ما را ببینند و چاره‌ای بیندیشند.
وی می‌افزاید: در این منطقه روزانه یک‌تن شیر تحویل می‌دادیم که الآن به۱۰۰ کیلو رسیده است و با این شرایط از این هم کمتر می‌شود.
این دامدار نهاوندی می‌گوید: درخواست داریم سرمایه در گردش با سود کم در اختیار ما قرار دهند الآن وام هست ولی با سود ۱۸ و ۲۴ درصد واقعاً ما توان گرفتن این تسهیلات را نداریم.
سیاوشی از دیگر دامداران صنعتی روستای معتمد آباد نهاوند است که درباره تعطیلی دامداری‌های نهاوند گفت: ۵۰۰ رأس دام سنگین داشته ولی امروز خبری از آن روزها نیست و وضعیت واجد را خودتان مشاهده می‌کنید.
وی اظهار داشت: تا ۱۳۹۷ فعال بودم ولی امروز با توجه به مشکلات دیگر دامی ندارم و تا دو سال پیش یارانه نهاده‌های دامی به‌صورت قیمت دولتی به ما می‌دادند و حدود ۳۰۰ رأس دام داشتیم و روزگار سپری می‌کردیم.
سیاوشی افزود: ولی وقتی نهاده‌های دامی را قطع کردند با این علوفه و سویا و دان گران مجبور شدیم دام‌ها را بفروشیم و دامداری را خالی کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات زیادی که داریم نمی‌توانیم ذرت، جو و علوفه بخریم و حمایت‌کننده‌ای نداریم و مطمئن باشید باقی واحدها هم با ادامه این شرایط تعطیل می‌شوند.
به گزارش عصر همدان، نبودن سرمایه در گردش، گرانی نهاده‌های دامی، معوق شدن اقساط بانکی از مهم‌ترین مشکلات دامداران نهاوندی است.
درصورتی‌که مسئولان چاره‌ای برای دامداری‌های صنعتی نهاوند نیندیشند این واحدها هم تعطیل و بر بیکاری شهرستان افزوده خواهد شد.
با توجه به سیر نزولی تولیدات دامی در نهاوند در سال‌های آینده این شهرستان که مرکز تولید شیر به شهرهای هم‌جوار بود مجبور به واردکردن شیر مصرف روزانه شهرستان هم از دیگر مناطق خواهد شد.
با حمایت‌های عملی مسئولان از دامداری‌های شهرستان زمینه رونق گرفتن تولید و افزایش اشتغال فراهم خواهد شد و رونق دوباره به دامداری‌های شهرستان بازخواهد گشت.
این رونق در حالی ایجاد می‌شود که مسئولان مشکلات دامداری‌ها را احصا کرده و حل کنند و زمینه‌ساز رونق تولید شوند.
در اختیار قرار دادن نهاده‌ها باقیمت پایین و دولتی، اعطای تسهیلات طولانی‌مدت با سود کم، خرید تضمینی محصولات، حمایت‌های بیمه‌ای و دامپزشکی، استفاده از دام‌های اصلاح نژاد شده و پرداخت یارانه‌های مختلف به دامداران می‌تواند کمک‌کننده به ادامه فعالیت واحدهای دامداری نهاوند باشند.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=204805
  • دیدگاه‌ها برای اقدام عملی مسئولان نسبت به تعطیلی نیمی از دامداری‌های نهاوند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.