• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

آبرسانی از سد تالوار نمونه اقدامی جهادی در کشور

  • کد خبر : 210630
  • 16 بهمن 1402 - 9:11
آبرسانی از سد تالوار نمونه اقدامی جهادی در کشور
طرح آبرسانی آب از سد تالوار به همدان دستاوردهای زیادی برای استان همدان و کشور داشت و مهمترین آن، پیشرفت فیزیکی قابل توجه طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن در حوزه مهندسی، تامین، ساخت و اجرا با کیفیت مطلوب بود که نمونه بارز یک کار جهادی در سطح کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» طرح آبرسانی همدان از سد تالوار با هدف تأمین کمبود آب شرب شهر همدان و ۱۸ شهر و ۱۵۹ روستای مسیر خود در دولت سیزدهم شتاب گرفت و مردم همدان که در مدت زمانی بحران آب داشتند امروز را بدون قطعی آب سپری می‌کنند.

پیشرفت فیزیکی این طرح از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ ۳۲ درصد طی ۱۵ سال بود اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۸۸ درصد پیشرفت دارد.

اجزای این طرح شامل خط انتقال به لوله ۱۵۸ کیلومتر شامل ۱۴۰ کیلومتر لوله فولادی و خط بای پس به طول ۱۸ کیلومتر لوله چدن داکتیل، تلمبه خانه‌ها به تعداد سه ایستگاه پمپاژ با ارتفاع پمپاژ ۵۷۶ متر و ظرفیت انتقال ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه، مخازن بتنی ۶ باب به ظرفیت ۱۱۵ هزار متر مکعب، تسویه خانه آب شرب به ظرفیت ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه، برق‌رسانی شامل خط انتقال برق دو مداره ۶۳ کیلو ولت به طول ۷۰ کیلومتر و پست برق ۶۳ به ۶.۶ کیلو ولت به تعداد دو واحد و توسعه پست ۲۳۰ کیلو ولت است.

اجرای طرح
برای اجرای این پروژه در ابتدا بازنگری طرح با توجه به آخرین تخصیص آب شرب از سد تالوار انجام شد و سپس شروع عملیات اجرایی از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ و بهره‌برداری از خط انتقال و انتقال اضطراری ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد تالوار به تصفیه خانه شهید بهشتی همدان در مهرماه ۱۴۰۱ صورت گرفت.

اجرا و راه‌اندازی اضطراری تصفیه خانه طرح با ظرفیت ۸۰۰ لیتر بر ثانیه از ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ آغاز و راه‌اندازی و بهره‌برداری از خط انتقال و تصفیه خانه با ظرفیت حدود ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه از آبان ماه ۱۴۰۲ انجام شد.

انجام کارهای باقیمانده جهت تکمیل طرح در ایستگاه‌های پمپاژ پست‌های برق و تصفیه خانه تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

اعتبارات
اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ مبلغی حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و اعتبارات مورد نیاز در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود.
اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل کل طرح نیز مبلغی حدود هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان است.

این طرح دستاوردهای زیادی برای استان همدان و کشور داشت، از جمله تأمین اضطراری آب شرب همدان در بحران خشکسالی در زمان اتمام ذخیره آب مخزن سد اکباتان از سد تالوار، بازنگری طرح به منظور بومی‌سازی کلیه تجهیزات و استفاده از ظرفیت سازندگان معتبر و توانمند داخل کشور و در نهایت پیشرفت فیزیکی قابل توجه طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن در حوزه مهندسی، تامین، ساخت و اجرا با کیفیت مطلوب که نمونه بارز یک کار جهادی در سطح کشور است.

اعتبارات تزریق شود دستگاه اوزون‌زنی خریداری می‌شود

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تصفیه‌خانه شیخی‌جان که محل ورودی آب از سد تالوار است پیشرفت ۸۸ درصدی دارد و کارهای اصلی پروژه تمام شده و فقط نازک کاری و محوطه سازی آن باقی مانده است.

رضا اخلاص‌مند خاطرنشان کرد: هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد تالوار وارد این تصفیه خانه شده و پس از تصفیه وارد شبکه می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان در خصوص دستگاه کلرزنی اظهار کرد: این دستگاه خریداری شده و اگر اعتبار تزریق شود دستگاه اوزون‌زنی نیز خریداری می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: آب ورودی به مدار کاملا سالم و پایدار است.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210630
  • دیدگاه‌ها برای آبرسانی از سد تالوار نمونه اقدامی جهادی در کشور بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.