
مدیرعامل مخابرات استان همدان مطرح کرد:
همدان، پیشتاز توسعه فیبر نوری در استان
مدیرعامل مخابرات استان همدان گفت؛مخابرات همدان با عزمی راسخ، پروژه جایگزینی کابل مسی با فیبر نوری را شتاب بخشیده و گامهای بلندی در راستای ارتقای زیرساختهای ارتباطی استان برداشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، محمد خلوصیبهمنپور، در نشست هماندیشی با اصحاب رسانه، با تشریح جامع وضعیت ارتباطی استان، از برنامههای تحولآفرین این شرکت در راستای جایگزینی بستر مسی با فیبر نوری خبر داد.
وی با اشاره به وجود ۵۳۳ هزار مشترک تلفن ثابت در استان که در حال حاضر از این خدمات بهرهمند هستند، افرود: از این تعداد، ۱۳۲ هزار مشترک از اینترنت بر بستر کابل مسی (ADSL و VDSL) استفاده میکنند.
مدیرعامل مخابرات منطقه همدان با تأکید بر سیاست کلان مخابرات ایران به رهبری دکتر جعفرپور، مدیرعامل این شرکت، مبنی بر تغییر زیرساختهای ارتباطی از مس به فیبر نوری، تصریح کرد: هدف مدیریت ارشد مخابرات، خدا را شکر با حضور مدیران جهادی، فنی، پرکار و جوان، این است که ظرف پنج سال آینده، بستر ارتباطی مسی در کشور به طور کامل جای خود را به فیبر نوری بدهد.
وی به پروژه عظیم مشهد به عنوان نمونهای بارز از این تحول اشاره کرد و عنوان کرد: افتتاح مگاپروژه تغییر بستر کابل مسی به فیبر نوری در شهر مشهد با سرمایهگذاری نزدیک به پنج همت از محل داراییهای شرکت و سرمایهگذاری پیمانکار، با همکاری شهرداری و استانداری، نشاندهنده عزم جدی مخابرات در این زمینه است.
خلوصیبهمنپور مزایای تغییر بستر به فیبر نوری را فراتر از جذب مشترک دانست و اظهار کرد: هرچند رضایت مشترکین همواره اولویت ماست، اما هدف اصلی از این تحول، ایجاد پهنای باند وسیع و ارائه کیفیت بسیار بالا به مشترکین عزیز است که قطعاً با استقبال همگان مواجه خواهد شد.
وی در خصوص تعهدات استان همدان در سال جاری گفت: تعهد استان همدان برای سال جاری، ارائه خدمات بر بستر فیبر نوری به نزدیک به ۱۹ هزار مشترک است. بر اساس آخرین آمار، تاکنون نزدیک به ۲۹۰۰ مشترک در این بستر فعال شدهاند و ظرفیتسازی برای واگذاری در شهرهای همدان، ملایر و رزن نیز به نزدیک به ۳۴ هزار پورت رسیده است.
مدیرعامل مخابرات منطقه همدان با ابراز نگرانی از استقبال نه چندان مطلوب از این طرح، گفت: متأسفانه استقبال از این طرح در سطح مورد انتظار نبوده است و این موضوع را در شورای اداری نیز خدمت آقای استاندار مطرح کردم، استاندار پیشنهاد داد که شاید نیاز به تبلیغات بیشتری داریم که این موضوع نیز در دست بررسی است.
وی بار دیگر به وضعیت فعلی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، ۵۳۳ هزار مشترک تلفن ثابت بر بستر مس و ۱۳۳ هزار مشترک اینترنت ADSL و VDSL در استان داریم. همچنین، نزدیک به ۲۷۰۰ مشترک تجاری، بانک، نهاد و سازمان نیز از خدمات ما بهرهمند هستند.
خلوصیبهمنپور در خصوص وضعیت مالکیت و منابع مالی شرکت، شفافسازی کرد و گفت: مخابرات یک شرکت کاملاً خصوصی است و ۵۱ درصد سهام آن متعلق به بخش خصوصی (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)) است. ۹ درصد سهام متعلق به همکاران، ۲۰ درصد متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی (سهام عدالت) و ۲۰ درصد نیز متعلق به وزارت ارتباطات است، اما مدیریت شرکت کاملاً در اختیار بخش خصوصی است. ما حتی یک ریال از بودجه دولتی استفاده نمیکنیم و تنها در قالب طرح USO (ارائه خدمات عمومی اجباری) برای ارتباطدهی مناطق محروم، درصدی کمک هزینه از وزارت ارتباطات دریافت میکنیم که مبلغ قابل توجهی نیست.
وی در ادامه به وضعیت درآمدی شرکت اشاره کرد و گفت: میانگین درآمد هر خط تلفن ثابت با اینترنت (ARPU) حدود ۱۵ هزار تومان و بدون اینترنت نزدیک به ۹ هزار تومان است. در مقابل، نگهداری هر خط تلفن حدود ۴۵ هزار تومان هزینه دارد. تأمین مالی شرکت و پرداخت حقوق پرسنل عمدتاً از محل درآمد حاصل از همکاری با شرکت همراه اول صورت میگیرد.
مدیرعامل مخابرات منطقه همدان با تأکید بر جدایی حسابهای مالی مخابرات و همراه اول، افزود: همراه اول از نظر چارت سازمانی زیرمجموعه مخابرات ایران است، اما از نظر مالی و اسناد، کاملاً مستقل عمل میکند و ما در استانها به عنوان پیمانکار نگهداری و توسعه سایتهای همراه اول فعالیت میکنیم و در قبال آن، سالانه مبلغی دریافت میکنیم که برای بقای مخابرات حیاتی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش ناترازی انرژی و قطعی برق اشاره کرد و از اجحاف در حق مخابرات در این زمینه انتقاد کرد. وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر ارتباطات در خصوص عدم ارتباط قطعی برق با قطعی خدمات مخابرات، گفت: فرآیند تأمین انرژی مراکز مخابراتی از دیرباز به این صورت بوده که در مراکز شهری، برق شهر منبع اصلی و دیزل ژنراتور و باتری پشتیبان هستند. اما در مراکز روستایی و سایتهای جادهای همراه اول، عمدتاً باتری به عنوان پشتیبان وجود دارد که در بهترین حالت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پاسخگو است.
خلوصیبهمنپور افزود: با وجود تلاش برای تأمین بهترین باتریها، مدت زمان قطعی برق گاهاً بسیار طولانیتر است و این امر منجر به اختلال در خدمات میشود، در حالی که عامل اصلی این مشکل، یعنی قطعی برق، مورد توجه قرار نمیگیرد و انتقادات به سمت مخابرات روانه میشود. لذا از مسئولین تقاضای کمک و توجه به این موضوع را داریم.
وی در ادامه به وضعیت نامناسب استان در حوزه فیبر نوری در زمان تحویلگیری مدیریت فعلی اشاره کرد و گفت: زمانی که ما مسئولیت را بر عهده گرفتیم، استان همدان در بحث فیبر نوری (FTTH) در رتبه ۳۱ کشور قرار داشت و تنها حدود ۲۲۰۰ تا ۲۹۰۰ پورت دایری داشتیم و فقط یک پیمانکار در این حوزه فعالیت میکرد.
مدیرعامل مخابرات منطقه همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه فیبر نوری در استان، از افزایش چشمگیر دایریهای فیبر نوری خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر، دایری فیبر نوری در استان از هفتهای ۷ دایری به نزدیک به ۱۰۰ دایری رسیده است و ۱۵ پیمانکار با حدود ۳۰ نفر نیروی جوان همدانی در شهر همدان مشغول به کار در این حوزه هستند.
وی ضمن دعوت از اصحاب رسانه برای بازدید از پروژههای فیبر نوری، به جذابیت این فناوری و مزایای آن نسبت به کابل مسی اشاره کرد و افزود: فیبر نوری با پهنای باند بسیار بالاتر (تا ۳۰۰ مگابیت تا ۱ گیگابیت در FTTH و سرعت مشابه در FTTO برای کسب و کارها) و ایمنی بیشتر در برابر سرقت، آینده ارتباطات استان را رقم خواهد زد.
خلوصیبهمنپور در خصوص تأمین مالی پروژههای فیبر نوری گفت: منابع مالی این پروژهها از محل فروش کابلهای مسی مستعمل و املاک مازاد شرکت تأمین میشود.
وی به خسارات ناشی از سرقت کابلهای مسی به ویژه در شهرک مدنی و فرهنگیان اشاره کرد و مزیت اصلی فیبر نوری را در عدم جذابیت برای سارقان به دلیل جنس غیرفلزی آن (سیلیس) دانست.
مدیرعامل مخابرات منطقه همدان به تعهدات کاری و فرصتهای شغلی ایجاد شده در حوزه فیبر نوری اشاره کرد و عنوان کرد: ما در سال جاری متعهد به اتصال ۱۹ هزار مشترک جدید به بستر فیبر نوری هستیم و آمادگی داریم تا در صورت مراجعه ۱۰۰ نفر جوان متخصص در رشتههای برق و الکترونیک، در قالب پیمانکاری برای آنها شغل ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، پیمانکاران با ۱۵ نیروی جوان، ماهیانه حدود ۲۰ میلیون تومان درآمد برای هر نفر ایجاد کردهاند، ادامه داد: یک دوره آموزشی فیبر نوری با همکاری دانشگاه علمی کاربردی برگزار شده است که در حال حاضر ۲۲ نفر در آن مشغول به آموزش هستند و پس از پایان دوره، بلافاصله جذب بازار کار خواهند شد.
خلوصیبهمنپور با اشاره به اینکه ظرف چهار تا پنج سال آینده، کل بستر مسی در استان به فیبر نوری تبدیل خواهد شد و در همین راستا، تغییر بستر مشترکین فعلی نیز در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: در حال حاضر، مرکز بعثت همدان با ۴۰ هزار مشترک تلفن ثابت و ۱۱ هزار مشترک اینترنت به عنوان پایلوت این طرح در سازمان تنظیم مقررات ثبت شده است و پس از طی مراحل طراحی و اخذ مجوزهای لازم، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. مذاکرات با شهرداری نیز در خصوص تسهیل حفاریها و کاهش هزینهها در حال انجام است و بر اساس مصوبه دولت، تعرفههای حفاری برای توسعه فیبر نوری تعیین شده است.
وی افزود: پس از اتمام طراحی، پیمانکاران اجرایی کار فیبرکشی به منازل را آغاز کرده و ظرف مدت کوتاهی، خدمات تلفن و اینترنت مشترکین به بستر فیبر نوری منتقل خواهد شد و کابلهای مسی آزاد شده، جمعآوری خواهند شد.
مدیرعامل مخابرات منطقه همدان با اشاره مجدد به میانگین درآمد پایین هر خط تلفن ثابت در مقایسه با هزینههای نگهداری، بر ضرورت حمایت از مخابرات و درک شرایط این شرکت تأکید کرد و نقش درآمد حاصل از همکاری با همراه اول را در بقای این شرکت حیاتی دانست.
وی در ادامه به تشریح خسارات ناشی از ناترازی انرژی و قطعی برق پرداخت و خواستار مساعدت اصحاب رسانه در انعکاس این چالش شد.
خلوصیبهمنپور با اشاره به هزینههای بالای تأمین برق جایگزین برای تداوم خدمات، به خسارات مستقیم وارد شده به تجهیزات مخابراتی اشاره کرد و گفت: همین امروز یکی از همکاران زحمت کشید و گزارشی تهیه کرد که نشان میدهد نوسانات برق ناشی از همان ناترازی انرژی و قطعیهای مکرر، خسارات قابل توجهی به سیستمهای ما وارد کرده است.
وی میزان خسارت وارده به مخابرات استان همدان تنها در حوزه قطعی برق طی دو ماه ابتدایی سال جاری را بالغ بر یک میلیارد تومان اعلام کرد. وی تأکید کرد: تنها در همین مدت کوتاه، ما یک میلیارد تومان در اثر قطعی برق آسیب دیدهایم.
مدیرعامل مخابرات استان همدان با اشاره به مشکلات احتمالی ناشی از قطعی تلفن ثابت برای برخی از مشترکین، مطرک کرد: مشترکین محترم استان همدان در صورت بروز هرگونه قطعی در خطوط تلفن ثابت خود، میتوانند به آسانی و از دو طریق نسبت به اعلام خرابی اقدام نمایند.
وی افزود: مشترکین میتوانند با شمارهگیری ۲۰۱۷ از تلفن همراه خود، نسبت به ثبت اعلام خرابی تلفن ثابت اقدام کنند و خرابی خط خود را اطلاع دهد.
خلوصیبهمنپور در ادامه به موضوع سرقت کابلهای مخابراتی و تاثیر آن بر قطعی تلفن برخی مشترکین پرداخت و گفت: متاسفانه در برخی موارد، قطعی تلفن ناشی از سرقت کابلهای مخابراتی بوده است. ما این موضوع را به طور جدی پیگیری کردهایم و برای سارقین پرونده قضایی تشکیل شده است که پس از طی مراحل قانونی، مبلغ خسارت وارده به حساب بستانکاری مشترکین آسیبدیده واریز خواهد شد تا حقی از هیچ مشترکی ضایع نشود.
وی در پایان ضمن تاکید بر تلاشهای شبانهروزی پرسنل مخابرات استان برای ارائه بهترین خدمات به مردم، خاطرنشان کرد: "ما همواره در خدمت شما هستیم و تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا مشکلات ارتباطی مشترکین را در اسرع وقت برطرف نماییم.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!