پژوهشگر و مدرس سواد رسانهای تأکید کرد:
تغییر سبک زندگی، نقشه نظام سلطه برای زنان
پژوهشگر و مدرس سواد رسانه نسبت به نقشههای نظام سلطه برای تغییر سبک زندگی زنان ایرانی هشدار داد و گفت: برای مقابله با این جنگ نرم، نیازمند کنشگری جدی زنان در تولید محتوا، تدریس و فعالیتهای رسانهای هستیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» صبح امروز حبیب میرزایی در دوره کنشگری بانوان رسانهای، با اشاره به خلأ موجود در عرصه مسائل زنان گفت: امروز با خلأ مسائل زنان مواجه هستیم درحالی که زن انقلاب اسلامی باید در وسط میدان بوده و کنشگر جدی حوزه زنان باشد.
وی با بیان اینکه موجهای رسانهای به صورت برنامهریزیشده ایجاد میشوند، افزود: پررنگ شدن موضوعاتی مانند طلاق و مهریه در فضای مجازی کاملا با برنامهریزی قبلی انجام شده و ما نباید در این شرایط صرفاً نظارهگر باشیم.
این پژوهشگر سواد رسانهای با اشاره به سابقه تاریخی این موضوع عنوان کرد: پروژه اصلی، نقد و حذف زن سنتی و ترویج زن مدرن به عنوان الگوی آرمانی است، این پروژه از حدود یکصد سال پیش و از دوره قاجار آغاز شد و در دوره پهلوی با برنامهریزی دقیق دنبال شده است.
میرزایی به نقش صادق هدایت در ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: در آثار هدایت، زن سنتی به عنوان فردی عقبافتاده و زن مدرن به عنوان نجاتبخش جامعه ترسیم شد و این جریان فکری همچنان در مجلات و رسانهها دنبال میشود.
وی با اشاره به نقش رسانهها در دوره پهلوی دوم خاطرنشان کرد: در آن دوره، با تمرکز بر فعالیتهای فرهنگی فرح پهلوی، رسانههایی مانند مجله زن روز، برنامه گلرنگ و جشنوارههایی مانند جشن هنر شیراز به طور نظاممند به تغییر سبک زندگی ایرانیان میپرداختند.
این پژوهشگر رسانه ادامه داد: مثلا برخی خوانندگان زن به عنوان سمبل زن مدرن ایرانی معرفی شدند و از طریق سینما، موسیقی، مد و حتی عطر به تغییر ذائقه جامعه اقدام شد.
میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حضور فعال بانوان در عرصه رسانه تأکید کرد و گفت: برای مقابله با این جنگ نرم، نیازمند کنشگری جدی زنان در تولید محتوا، تدریس و فعالیتهای رسانهای هستیم.
وی با بیان اینکه فضای عظیمی برای فعالیت وجود دارد، افزود: هر فرد میتواند در این عرصه خود را تعریف کند و به کمک جامعه بیاید.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!