حالت تاریک
چهارشنبه, 14 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان هستید؟
کامیون‌داران؛ قهرمانان گمنام جبهه‌ها و پویایی اقتصاد کشور
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

کامیون‌داران؛ قهرمانان گمنام جبهه‌ها و پویایی اقتصاد کشور

کامیون‌داران، رزمندگان بی‌سنگر دیروز و شریان حیاتی اقتصاد امروز، با ایثار بی‌بدیل خود در دفاع مقدس و پیشرفت کشور نقشی کلیدی ایفا کرده‌اند؛ قهرمانانی که فداکاری‌شان اغلب نادیده گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، در لابه‌لای صفحات تاریخ هر ملتی، نام‌هایی گمنام اما پرفروغ به چشم می‌خورند که بی‌ادعا و دور از هیاهو، بار سنگین مسئولیت‌های خطیری را بر دوش کشیده‌اند. در جغرافیای پرفراز و نشیب ایران، به‌ویژه در برهه‌های حساس، قشری زحمتکش و پرتلاش با تخصص و از خودگذشتگی‌شان، نقشی بی‌بدیل در حیات اقتصادی و اجتماعی این سرزمین ایفا کرده‌اند. کامیون‌داران، این مردان و زنان راه، با هزاران کیلومتر رانندگی در جاده‌های سخت و پرمخاطره، نه‌تنها چرخ‌های صنعت و تجارت را در گردش نگه می‌دارند، بلکه در بزنگاه‌های حساس نیز با تمام توان به یاری مردم و میهن شتافته‌اند.

کامیون‌داران، ستون فقرات شبکه حمل و نقل کشور، نقشی حیاتی در انتقال کالا، مواد اولیه و محصولات به اقصی نقاط ایران دارند. از شریان‌های حیاتی کلان‌شهرها گرفته تا صعب‌العبورترین مناطق روستایی، رد پای تلاش بی‌وقفه آن‌ها مشهود است. اما این جایگاه کلیدی، همواره با چالش‌های بزرگی نیز همراه بوده است؛ از خطرات ذاتی جاده‌ها و سختی‌های زندگی در مسیر، تا مسائل صنفی و معیشتی که گاه سایه سنگینی بر زندگی آن‌ها می‌افکند. درک عمیق‌تر از ابعاد این تلاش‌ها و مشکلات، گامی مهم در جهت ارج نهادن به زحمات این قشر عظیم و مؤثر است.

تاریخ معاصر ایران سرشار از نمونه‌های درخشان از مسئولیت‌پذیری و ایثارگری کامیون‌داران است. آن‌ها نه‌تنها وظیفه شغلی خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند، بلکه در بحران‌های طبیعی، حوادث غیرمترقبه و حتی در دوران دفاع مقدس، فراتر از انتظار عمل کرده و روحیه جوانمردی و همیاری خود را به نمایش گذاشته‌اند. این تعهد عمیق به کشور و مردم، کامیون‌داران را از صرفاً یک قشر شغلی به گروهی از قهرمانان واقعی تبدیل کرده است؛ قهرمانانی که شاید نامشان کمتر بر زبان‌ها جاری شود، اما تأثیر کارشان در تاروپود زندگی روزمره جامعه ریشه دوانده است.

 

 

کامیون‌داران قهرمانان گمنام جبهه‌ها

محمدعلی دلگرم، فرمانده مهندسی رزمی جنگ جهاد استان همدان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، به نقش بی‌بدیل کامیون‌داران در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و از ایثار و از خودگذشتگی آنان تقدیر به عمل آورد.

 وی با اشاره به وظیفه سنگین حمل و نقل و احداث جاده در مناطق جنگی، اظهار کرد: کامیون‌داران بزرگترین کار را در زمان جنگ انجام دادند؛ ساخت جاده‌هایی مانند «سیدالشهدا» به طول ۱۴ کیلومتر و «بدر» به طول ۸۰ کیلومتر که با ریختن خاک در آب احداث شد تا رزمندگان بتوانند از آن عبور کنند، اوج خدمت‌رسانی آن‌ها بود.

دلگرم با اشاره به اینکه احداث جاده‌ها علاوه بر تسطیح با بولدوزر و لودر، نیازمند حمل مخلوط بود که این مهم توسط کامیون‌داران به دوش کشیده می‌شد، افزود: هر کامیون‌دار موظف بود هر شش ماه ۱۵ روز در جبهه حضور یابد و شور و اشتیاق بسیاری برای این خدمت داوطلبانه وجود داشت. برخی که قادر به حضور شخصی نبودند، کامیون خود را به رانندگان پایه یک می‌سپردند تا فداکاری ادامه یابد.

ایثار جان و مال در زیر بمباران

وی با بیان اینکه ما در این مدت هرگز نتوانسته‌ایم از آن‌ها تقدیر کنیم، به خطراتی که کامیون‌داران با آن مواجه بودند اشاره کرد و گفت: آن‌ها ۱۵ روز را بدون دریافت حتی یک ریال پول، جان و مال خود را در اختیار نظام جمهوری اسلامی قرار می‌دادند و زیر بمباران هواپیماها، جانشان در خطر بود و مالشان نیز در معرض آسیب قرار می‌گرفت.

فرمانده مهندسی رزمی جنگ جهاد استان همدان، کامیون‌داران را «سنگرسازان بی‌سنگر» نامید و تصریح کرد: این عنوان تنها به رانندگان بولدوزر اختصاص ندارد، بلکه کامیون‌داران نیز در این دسته جای می‌گیرند؛ چرا که کامیون‌ها به راحتی در تیررس هواپیماها قرار داشتند، در حالی که رزمندگان از داخل کانال و خاکریز حرکت می‌کردند، کامیون‌ها بسیار بزرگتر از خودروهای دیگر بودند و باید در جاده حرکت می‌کردند.

جوانمردی‌های پنهان؛ خاطره‌ای از یک ایثار بی‌صدا

وی خاطره‌ای تأثربرانگیز را نقل کرد: حدود ۲۰ سال پیش، در بخش رسیدگی به معیشت ایثارگران، خانمی مراجعه کرد و از قطع حقوق خود گلایه داشت. پس از پیگیری، متوجه شدیم که هیچ حقوقی به همسر ایشان پرداخت نمی‌شده است. داستان از این قرار بود که همسر این خانم، یکی از کامیون‌داران ایثارگر بوده که پس از بازگشت از جبهه در یک تصادف فوت می‌کند. رفیق و همکار او، سال‌ها و بدون اطلاع خانواده متوفی یا نهادهای مربوطه، مبلغی را به عنوان حقوق به حساب خانواده او واریز می‌کرده است. این خانم پس از ۱۵ سال و با فوت آن راننده جوانمرد، متوجه می‌شود که حقوق او توسط یک فرد نیکوکار پرداخت می‌شده است.

دلگرم این اقدام را مصداق «جوانمردی و ایثار بی‌صدا» دانست که تا سال‌ها پنهان مانده بود.

تداوم ایثارگری و تقوا در کامیون‌داران امروز

وی به شرایط کنونی کامیون‌داران نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی گروه‌های معاند و ضد انقلاب، به کامیون‌دارانی که وظیفه خود را انجام می‌دهند، حمله کرده و آسیب می‌رسانند اما باید دانست که کامیون‌داران امروز، همان کامیون‌داران زمان جنگ هستند که برای نظام کار می‌کنند. آن‌ها افرادی با تقوا هستند که نام ائمه اطهار را بر کامیون‌های خود حک کرده‌اند و کمتر دیده می‌شوند؛ چرا که بیشتر در حال کار و تلاشند.

فرمانده مهندسی رزمی جنگ جهاد استان همدان، در پایان سخنان خود، از فداکاری‌های بی‌شمار کامیون‌داران در انتقال نیرو و مهمات، احداث جاده‌ها و رقابت در خدمت‌رسانی سخن گفت و خاطره‌ای از شهید شعبانی، کامیون‌داری که با توبه و آرزوی شهادت همچون حضرت علی (ع) به شهادت رسید، را نقل کرد. او با تأکید بر اینکه برخی از کامیون‌داران شهید و جانباز شدند، اما حتی پس از جنگ به دنبال پیگیری پرونده خود نرفتند، تصریح کرد: ما فداکاری این کامیون‌داران را نگفته‌ایم و به همه آن‌ها مدیونیم.

سوءمدیریت، ریشه مشکلات صنفی است

سردار مهدی فرجی در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به خدمات بی‌شائبه قشر کامیون‌دار در دوران دفاع مقدس و نقش پررنگ آن‌ها در اقتصاد و پیشرفت کشور، اظهار کرد: قشر کامیون‌داران در جنگ زحمات فراوانی را متقبل شدند و در هشت سال دفاع مقدس شاید بیشترین شهید را تقدیم کردند. من به عنوان فردی که در پشتیبانی جنگ بودم، به خودم اجازه نمی‌دهم به جایگاه کامیون‌دار و راننده کامیون که در شرایط سخت جبهه، نیرو، مهمات و امکانات را جا به جا کردند، اهانت شود.

وی افزود: این قشر مظلومانه شهید شدند و ماشین‌هایشان از بین رفت، اما کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

دبیر اجرایی کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان، مشکلات فعلی کامیون‌داران را عمدتاً ناشی از سوءمدیریت دانست و گفت: امروز یک موضوع صنفی است که شاید از سوءمدیریت نشأت گرفته است. مسئولان اگر شناختی از جمعیت بزرگ کامیون‌داران داشتند، می‌دانستند که این قشر، ضعیف هستند و دو دسته‌اند؛ برخی خودرو ندارند و فقط راننده‌اند و شبانه‌روز کار می‌کنند.

حامیان همیشگی نظام و انقلاب

وی با تأکید بر همراهی همیشگی کامیون‌داران با نظام و انقلاب، تصریح کرد: در شرایط سخت، این قشر حامی و همراه نظام بودند و به انقلاب کمک کردند و در حال حاضر نیز حامی نظام هستند. بیش از ۹۰ درصد از کامیون‌داران در حال فعالیت هستند و جمعیت ارزشمندی هستند.

تلاش دشمن برای سوءاستفاده

فرجی همچنین به تلاش دشمن برای سوءاستفاده از این موقعیت اشاره کرد و افزود: دشمن سعی می‌کند با یک سری اراذل و اوباش حرکت‌هایی کند و مانند همیشه به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود است، یک روز به موضوع قیمت نان، کارگران و ... ورود می‌کند و به دنبال سوءاستفاده از بصیرت مردم است. وظیفه ما مراقبت از بصیرت مردم است و قبل از آن باید از معیشت آن‌ها مراقبت کنیم.

توجه به معیشت؛ اولویت اصلی

وی با بیان اینکه گاهی اوقات معیشت مردم بیشتر مهم‌تر است، عنوان کرد: ما باید تا آنجایی که می‌توانیم حداقل‌ها را برای آن‌ها فراهم کنیم. راننده‌ای که همیشه با خطرات جاده دست و پنجه نرم می‌کند و در حوادثی که وجود دارد، انتظار دارد زحماتش دیده شود.

حل مشکلات در میدان، نه در اتاق‌ها

دبیر اجرایی کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان راهکار حل مشکلات این قشر را حضور در میدان دانست و گفت: برای رفع مشکلات این قشر باید با حضور در میدان رفع شود؛ با نشستن در اتاق زیر کولر مشکلات حل نمی‌شود. رانندگان کامیون با حرکت از همدان تا بندر امام در گرما و سرما به نظام و انقلاب خدمات ارائه می‌دهند.

هویت و ارزش‌گذاری پس از انقلاب

وی به توجه ویژه جمهوری اسلامی به رانندگان پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: توجه به رانندگان بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. جمهوری اسلامی به راننده‌ها هویت و ارزش داده است و هر ساله برای شهدای راننده مراسم گرفته می‌شود.

مطالبات صنفی؛ نیازمند توجه مستمر

فرجی در پایان به مطالبات صنفی کامیون‌داران اشاره کرد و خواستار توجه مستمر مسئولان به این مسائل شد و تأکید کرد: راننده‌ها خواسته‌های صنفی دارند که باید مسئولان در رفع آن بکوشند و این مشکل فقط مختص امروز نیست و باید در طی سال به آن‌ها توجه شود؛ دولت هم متقابلاً از کامیون‌داران انتظاراتی دارد و در مقابل خدمات دولت، خدماتی هم ارائه شود.

وی همچنین به نقش موثر کامیون‌داران در حوادثی نظیر زلزله سرپل ذهاب و قصر شیرین و سیل خوزستان و لرستان اشاره کرد که کاروان‌هایی به راه انداختند و سقف کرایه را دریافت نمی‌کردند.

 دبیر اجرایی کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان خاطرنشان کرد: این قشر خود را از انقلاب و مملکت می‌دانند و سعی کرده‌اند برای ساخت و پیشرفت کشور سهیم باشند، اما دشمن سعی می‌کند به این اقدامات آن‌ها پر و بال دهد و از زاویه دیگر سوءاستفاده کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، تلاش‌های بی‌وقفه و غالباً پنهان کامیون‌داران، زیربنای ظرفیت‌های لجستیکی کشور ما را تشکیل می‌دهد. از اطمینان حاصل کردن از پر بودن قفسه‌های فروشگاه‌ها تا تحویل اقلام حیاتی در زمان بحران، تعهد آن‌ها تزلزل‌ناپذیر است. ضروری است که جامعه، این افراد فداکار را که با چالش‌های بی‌شماری در جاده‌ها روبرو هستند، غالباً دور از خانه و خانواده، به رسمیت بشناسد و ارزش بگذارد. با قدردانی از نقش ضروری آن‌ها، می‌توانیم درک بیشتری از خدمات حیاتی آن‌ها ایجاد کنیم که به آرامی اما عمیقاً بر هر جنبه‌ای از زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد.

همانطور که به آینده می‌نگریم، کارایی و تاب‌آوری زنجیره‌های تأمین ما از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و نقش کامیون‌داران را بیش از پیش حیاتی می‌کند. رسیدگی به چالش‌هایی که آن‌ها با آن روبرو هستند، از دستمزد منصفانه و شرایط کاری گرفته تا دسترسی به زیرساخت‌های مدرن و امکانات لازم، نه تنها یک مسئله عدالت، بلکه یک الزام استراتژیک برای توسعه ملی است. سرمایه‌گذاری در رفاه و رشد حرفه‌ای آن‌ها، تضمین‌کننده تداوم روان جریان کالا و خدمات، تقویت اقتصاد ما و افزایش رفاه جمعی خواهد بود.

ورای موتورهای قدرتمند و سفرهای طولانی، یک عنصر عمیق انسانی در حرفه کامیون‌داری وجود دارد. این افراد روحیه استقامت، سازگاری و فداکاری خاموش را تجسم می‌کنند. داستان‌های آن‌ها، که غالباً ناگفته می‌مانند، گواهی بر کار سخت و تاب‌آوری است. با ارزش‌گذاری و حمایت از این قهرمانان گمنام بزرگراه‌های ما، نه تنها حرکت مداوم کالاها را تضمین می‌کنیم، بلکه کرامت حرفه‌ای را نیز حفظ می‌کنیم که واقعاً دنیای ما را به جلو می‌راند.

 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!