• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
3

مدارس استان تعطیل، آموزش تعطیل، پاسخگویی تعطیل!/ چه کسی مسئول بی برنامگی ها است؟

  • کد خبر : 60531
  • 28 فروردین 1399 - 13:28
مدارس استان تعطیل، آموزش تعطیل، پاسخگویی تعطیل!/ چه کسی مسئول بی برنامگی ها است؟

در حالیکه محمد پور داوود، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان از پوشش حداکثری آموزش های غیر حضوری و مجازی سخن می گوید بررسی های میدانی و آمار های دیگر از محرومیت بیشتر دانش آموزان از تحصیل حکایت دارد و بی برنامگی و بی عملی مدیران آموزش و پرورش استان در این روزهای کرونایی […]

در حالیکه محمد پور داوود، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان از پوشش حداکثری آموزش های غیر حضوری و مجازی سخن می گوید بررسی های میدانی و آمار های دیگر از محرومیت بیشتر دانش آموزان از تحصیل حکایت دارد و بی برنامگی و بی عملی مدیران آموزش و پرورش استان در این روزهای کرونایی که مدارس تعطیل شده بیش از پیش نمایان است بطوری که فارغ از آمار ها و حرف های پر رزق و برق مدیران می توان گفت در استان همدان آموزش در فضای مجازی از همان روز های ابتدایی هیچ جهت مشخص و مدونی نداشت و آموزش، همچون مدارس در تعطیلی به سر می برد.

به گزارش عصر همدان؛ در روزهای پس از شیوع بیماری کرونا یکی از مهمترین دغدغه های خانواده ها مسئله تحصیل و آموزش دانش آموزان است و متولی اصلی برطرف کردن این دغدغه بدون شک وزارت آموزش و پرورش است که می تواند با مدل های مختلف آموزشی در بسترها و قالب های متفاوت آموزش و تحصیل را در شرایطی که ویروس کرونا باعث تعطیلی مدارس و دیگر ارگان ها شده به خانه ها ببرد و مانع آسیب رسانی به ۱۴ میلیون دانش آموزش شود.

یکی از روش های آموزش در شرایط وجود ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، استفاده از ظرفیت فضای مجازی است که آموزش پروش با استفاده از این بستر می تواند مانع تعطیلی تحصیل دانش آموزان شود و در استان همدان نیز این اداره کل می بایست برای ۲۸۵ هزار دانش آموز استان برنامه و فضای مجازی را برای تحصیل در اختیار داشته باشد اما چیزی که در استان همدان بر خلاف سایر استان ها مشاهده می شود محرومیت بیشتر دانش آموزان از آموزش و تحصیل نسبت به دیگر استان ها نظیر کهکیلویه و بویر احمد است و آمار ها و برسی ها میدانی بر خلاف صحبت های مدیران، ضعف ها و ناکارآمدی را در استان نشان می دهد.

سردرگمی آموزش و پرورش استان نمایان است

هر چند ساختار آموزشی کشور و آموزگاران از همان ابتدا با استفاده از فضای مجازی سعی کرده اند تا ارتباط دانش آموزان با تحصیل برقرار باشد اما وجود مشکلات فراوان در این مسیر عملا آموزش را به محاق برد و نداشتن تدبیر و ابتکار عمل مدیران در کشور و استان ها بیش از پیش باعث نگرانی خانواده ها شد و بی برنامگی در استان همدان در خصوص نوع آموزش و نحوه ورود به فضای مجازی سردرگمی آموزش و پرورش استان را نمایان ساخت.

در استان همدان آموزش در فضای مجازی از همان روز های ابتدایی هیچ جهت مشخص و مدونی نداشت روزی دانش آموزان در پیام رسان ایتا عضو شدند و روز دیگر در سروش، روزی به روبیکا کوچانده شدند و روز دیگر برنامه شاد را مطرح کردند هر چند شاد نیز با تاخیر ۱۰ روزه آغاز بکار کرد اما نگرانی دانش آموزان برطرف نشد چرا که آغاز به کار آموزش مجازی، محرومیت مالی و فقر خانواده ها مزید بر این دغدغه های آموزشی فرزندان شد.

نداشتن گوشی های هوشمند و گران بودن آن، ناتوانی خانواده ها در استفاده از گوشی های اندروید و فضای مجازی، نداشتن اینترنت برای اتصال و برقراری آموزش، ایجاد سوال برای دانش آموزان در آموزش مجازی و … تنها بخشی از مشکلات لاینحل آموزش و پرورشی است که دو ماهی در تعطیلی به سر می برد.

از طرف دیگر صداو سیما با راه اندازی کلاس های آموزشی به دنبال کمک به بخش آموزش و پرورش دانش آموزان است اما این اموزش یک طرفه و سوالات بدون پاسخ دانش آموزان درصدی از این فضای آموزشی را برطرف و درصد بیشتری را حل نشده باقی گذاشته است.

مدیرکل از پوشش حداکثری سخن می گوید مدیران دیگر از محرومیت ها و عدم دسترسی ها!

در روزهای گذشته مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان از پوشش ۷۰ درصدی دانش آموزان استان از طریق فضای مجازی خبر داده و گفته بود: ۳۰ درصد باقی مانده نیز با ارائه بسته های آموزشی تحت پوشش قرار گرفته اند.

ادعای بدون اثبات مدیرکل آموزش و پرورش در حالی دست به دست می شود که خانواده ها عملا تعطیلی مدارس و تعطیلی آموزش را شاهد هستند و پوشش ۷۰ درصدی دانش آموزان با اما و اگر ها و سوالات بی پاسخ بسیاری مواجهه شده که در تماس های تلفنی مکرر برای احصا پاسخ نه خبری از مدیرکل بود و نه خبری از پاسخگویی!

محمد پور داوود در گفتگو با خبرنگاران گفته بود که امروز با افتخار باید گفت با همت و تلاش مثال زدنی معلمان استان، آموزش و پرورش جریان دارد و در نقاط مختلف از جمله مناطق دوردست، روستاها و حتی مناطق عشایری، محتواهای آموزشی و پرورشی به شیوه های مختلف ارائه می شود.

اما گویا چند صدایی در آموزش و پرورش استان تمامی ندارد و همچون اوایل سال تحصیلی گذشته که آمار های متناقضی از میزان کمبود معلم برای مدارس ارایه می شد، این بار نیز در خصوص میزان دسترسی به فضای مجازی و پوشش تحصلی دانش آموزان تناقض ها دیده می شود مدیران یک آمار می دهند اما مشاهدات چیز دیگری می گویند! مدیرکل از «ارایه می شود» سخن می گوید مدیران دیگر از «آینده صحبت می کنند!»

برای بررسی میزان دسترسی دانش آموزان به فضای مجازی، میزان محرومیت و … گفتگویی را با مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

۴۰ هزار دانش آموز به فضای مجازی دسترسی ندارند

یاسر نانکلی، معاون آموزش ابتدایی آموزش پرورش استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار دانش آموز به فضای مجازی دسترسی ندارند، گفت: در روزهای آینده برای آن ها درسنامه های چاپی آموزشی ارسال می شود.

وی افزود: از اوایل اسفند که مدارس تعطیل شد با شعار هر خانه یک کلاس درس را آغاز کردیم و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داخلی مثل ایتا گروه های آموزشی تشکیل شد.

نانکلی ادامه داد: محتواهای این گروه های آموزشی توسط معلمان و همچنین اداره کل در گروه ها قرار داده می شود، اما همواره دغدغه دانش آموزان و خانواده هایی را که به فضای مجازی دسترسی ندارند وجود دارد.

۳۰۰۰ دانش آموز در استان همدان به شبکه آموزش دسترسی ندارند

معاون آموزش ابتدایی آموزش پرورش استان همدان با اشاره به برنامه های شبکه آموزش افزود: برنامه های درسی شبکه آموزش تا حدی دروس را پوشش می دهد اما طبق آمار گرفته شده سه هزار نفر از دانش آموزان حتی به شبکه آموزش هم دسترسی ندارند.

یک پنجم دانش آموزان در حاشیه شهر ها و روستاها به شبکه مجازی دسترسی ندارند

وی تاکید کرد : یک پنجم دانش آموزان در حاشیه شهر ها و روستاها چیزی حدود هزار نفر به شبکه مجازی دسترسی ندارند و برای آنها درسنامه چاپ کردیم که توسط راهبران آموزشی در هفته آینده بین مدارس توزیع می شود.

نانکلی گفت: دانش آموزانی که به تلفن همراه و شبکه آموزش دسترسی ندارند توسط درسنامه های چاپی آموزش داده می شوند و همچنین از طریق سی دی های آموزشی نیز می توانند به آموزش آنها کمک کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش پرورش استان همدان با اشاره به نداشتن امکانات فضای مجازی برای هر دانش آموز گفت: هدف وزارت به سمت این است که برای هر دانش آموز یک تب لت دانش آموزی تعبیه شود و در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند راحت تر از این فضا استفاده کنند.

آموزش استفاده از فضای مجازی برای معلمان

وی در پایان گفت: در روزهای آینده یک دوره آموزشی برای معلمان همدانی در فضای مجازی در نظر گرفته شده است تا آشنایی بیشتری با این فضا داشته باشند.

هر چند در شهرستان همدان نیز محرومیت ها در حاشیه شهر و مناظق کمتر برخوردار دیده می شود اما در شهرستان های دیگر وضعیت کمی بغرنج تر است و با وجود تلاش های معلمان و ادارات آموزش پرورش بسیاری از دانش آموزان از تحصیل محروم شده اند.

۳۰ درصد از دانش آموزان به آموزش‌های مجازی و غیرحضوری دسترسی ندارند

هادی سلگی، مدیر آموزش ‌و پرورش ملایر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در بررسی‌های انجام‌شده بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان ملایری به آموزش غیرحضوری و مجازی دسترسی داشته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت آموزش غیرحضوری و مجازی در ملایر بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان ملایری به آموزش غیرحضوری و مجازی دسترسی دارند.

مدیر آموزش‌ و پرورش ملایر عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشتر جمعیت دانش آموزان ملایری شهری هستند درصد بالایی از دانش آموزان به آموزش‌های غیرحضوری دسترسی دارند.

سلگی به تحصیل ۳۸ هزار دانش‌آموز در کل مدارس شهر ملایر اشاره کرد و افزود: از این میزان ۳۲ هزار دانش‌آموز در مدارس شهری تحصیل می‌کنند جمعیتی حدود ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند.

سلگی با اشاره به توزیع بسته‌های آموزشی در بین دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند، بیان کرد: در روستاهای که دسترسی به اینترنت برای دانش آموزان امکان‌پذیر نبوده جزوه و سی‌دی‌های آموزشی توزیع‌شده است.

مدیر آموزش ‌و پرورش منطقه جوکار نیز در گفتگو با عصر همدان از دسترسی ۷۰ درصدی دانش آموران جوکار به آموزش‌های مجازی خبر داد.

علیرضا صدرا با اشاره به وضعیت آموزش مجازی و غیرحضوری در مدارس منطقه جوکار بیان کرد: با توجه میزان دسترسی و حضور دانش آموزان در کلاس‌های آنلاین بیش از ۷۰ درصد به این آموزش‌های مجازی دسترسی داشته‌اند.

عدم دسترسی دانش آموزان به اینترنت

وی با اشاره به مشکلات دسترسی به سامانه شاد بیان کرد: عدم دسترسی دانش آموزان به اینترنت و مشکلات شلوغی سایت ازجمله مهم‌ترین دلایل عدم دسترسی بوده است.

مدیر آموزش ‌و پرورش منطقه جوکار بیان کرد: با توجه به اینکه نزدیک به ۳۰ درصد از دانش آموزان به آموزش‌های مجازی و غیرحضوری دسترسی نداشته‌اند، فرهنگیان تمام تلاش خود را برای دور نماندن دانش آموزان از آموزش انجام داده‌اند.

وی به توزیع بسته و سی‌دی‌های آموزشی در بین این قشر از دانش آموزان اشاره کرد و گفت:  اکثر روستاهای بخش جوکار به اینترنت دسترسی دارند و در برخی از روستاها اینترنت ضعیف است.

صدرا افزود: در این بخش‌ها همکاران بسته‌های آموزشی، سؤالات و سرفصل‌ها را در بین دانش آموزان توزیع و هفته بعد از آن بازخوردهای آن را می‌گیرند.

حدودا ۵۰ درصد روستاهای اسدآباد به اینترنت واپلیکیشن شاد دسترسی ندارند

غلامرضا همایی‌لطیف، مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسد آباد نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۹۰ درصد دانش‌‌آموزان در شبکه شاد ثبت نام کنند، گفت: در دور گذشته تاکنون ۶۰۰ دانش‌آموز ابتدایی و ۲۶۵ معلم در این شبکه فعال شدند که البته برخی تدریس را هم آغاز کردند.

وی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد روستاهای اسدآباد دسترسی به اینترنت و این اپلیکیشن ندارند، افزود: برای این قشر از جامعه دانش‌آموزی نیز در تلویزیون شبکه‌های آموزش و شبکه ۴ مهیا است که البته اداره کل اموزش و پرورش استان در شبکه همدان نیز برنامه ای را تحت عنوان “استادیو الفبا” راه ‌اندازی کرده است که معلمان شاخص دروس را تدریس و برنامه آموزشی ضبط می شود و در ساعتی مشخص پخش خواهد شد.

همایی لطیف با بیان اینکه برنامه دیگری که برای آموزش دانش آموزان در این شریط در نظر گرفتیم، ارائه محتوای آموزش خود آموز است، گفت: این امر توسط سرگروه‌های آموزشی در حال تهیه و تدوین است که به صورت درسنامه ای چاپی با بیانی شیوا و روان در اختیار دانش آموز روستایی و عشایر قرار می گیرد.

همایی‌لطیف با بیان اینکه تدوین و تهیه محتوای آموزشی خودآموز برای پایه اول را به اداره آموزش و پرورش اسدآباد سپرده‌اند، افزود: این کار تا ۲۸ فروردین آماده و تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان می شود که بین دانش اموزان توزیع خواهد شد.

عدم دسترسی ۴۵ درصدی دانش آموزان در رزن

در شهرستان رزن نیز آمار ها از محرومیت و عدم دسترسی ۴۵ درصدی دانش آموزان از حکایت دارد که این عدم دسترسی قطعا می تواند مشکلاتی را برای دانش آموزان در امتداد روند آموزشی ایجاد کند.

علی عباسی، سرپرست آموزش و پرورش شهرستان رزن در همین زمینه گفت: تمام مدیران و آموزگاران شهرستان به شبکه شاد متصل شده اند و در طول مدت تعطیلی مدارس به علت شیوع بیماری کرونا تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا آموزش تعطیل نشود.

وی افزود: برای دانش آموزانی که به هر دلیلی امکان برقراری ارتباط در فضای مجازی وجود ندارد آموزگاران منطقه، در فواصل زمانی مشخص با مراجعه حضوری به منازل آنها در نقاط دور افتاده شهرستان سعی کرده اند ارتباط آموزشی برقرار باشد.

۳۰ الی ۴۰ درصد دانش آموزان در شبکه شاد عضو شده اند

عباسی استفاده از ظرفیتهای مجازی را برای آموزش موثرترین راه ممکن دانست و اضافه کرد: دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی ندارند با تولید محتوا و نرم افزارهای آموزشی آموش داده خواهند شد.

عباسی با تاکید بر اینکه ۳۰ الی ۴۰ درصد دانش آموزان در شبکه شاد عضو شده اند، افزود: در روزهای آتی باید تلاش کنیم تا جمعیت بیشتری از دانش آموزان در شبکه شاد عضو شوند و روند آموزشی ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به فضای مجازی در مناطق کم برخوردار عنوان کرد: تلاش کرده ایم تا هیچ دانش آموزی بدون ارتباط با مجموعه آموزشی در شهرستان نباشد.

به گزارش عصر همدان؛ همانطور که در فضای عادی و شرایط طبیعی جامعه و طبق قانون اساسی آموزش رایگاه حق همه دانش آموزان در کشور است در شرایط خاص بیماری کرونا نیز روند آموزشی رایگان از طریق فضای مجازی یک ضرورت غیر قابل انکار است هر چند وزارت آموزش و پروش به این امر خیلی توجهی نداشته اما در استان همدان نیز به تحصیل دانش آموزان در شرایط کرونایی چندان توجهی نشده و بی برنامگی در استان همدان نمود بیشتری دارد بطوری که هر شهرستانی برنامه خود را اجرا و بعد از مدتی متوقف می کند و یا از یک پیام رسان به پیام رسان دیگری کوچ می کند!

برقراری اینترنت رایگان با سرعت بالا، توسعه آموزش های تلویزیون محور و ارسال بسته های آموزشی به همه مناطق کم برخوردار و حضور معلمان در مدارس برای پاسخ گویی به سوالات دانش آموزان و هزینه کردن برخی از بودجه هایی که برای اموری در مدارس صرف می شد – که اینک با تعطیلی بلا استفاده مانده است-برای تحصیل دانش آموزان اقداماتی است که باید مد نظر مدیر کل آموزش و پرورش استان قرار گیرد تا دیگر از آینده ای نا معلوم برای سازماندهی آموزش سخن رانده نشود و هر چه سریعتر و با اقدام عاجل دانش آموزان را از آموزش محروم نکنند و مهمتر از این موارد آموزش مجازی نباید به گونه ای باشد که با یک روش سعی در تدریس دروس به دانش آموزان داشته باشیم و باید از همه ظرفیت های فضای مجازی بصورت یکپارچه و مدون استفاده شود از تدریس در صدا و سیما و فضای مجازی تا توزیع CD  و DVD و جزوه و…

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=60531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
به نظر من !!!
  1. ع. چگنی می گه:
    ۱۷:۵۴ مورخه ۲۸ فروردین ۹۹

    سلام و سپاس…عالی

  2. مجید جانباز می گه:
    ۱۸:۲۷ مورخه ۲۸ فروردین ۹۹

    باسلام اولا من معلم بازنشسته با حقوقی که تا پانزدهم ماه نمی رسد چطوری گوشی هوشمند حدود ۲ میلیون تومانی هوشمند که برنامه اندروید داشته باشد برای بچه ام خریداری نمایم . ثانیا اگر هم با قرض و قوله گوشی ۲ میلیونی خریدم ،بچه کلاس دوم ابتدایی که کار با اینترنت را آموزش ندیده بلد نیست . . . . . . . . . .! ! ! ! !

هفت − دو =