• امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

بی تدبیری دولت در لایحه بودجه/ نمایندگان استان همدان در خصوص لایحه بودجه ۹۹ چه می گویند؟

  • کد خبر : 41065
  • 14 دی 1398 - 11:08
بی تدبیری دولت در لایحه بودجه/ نمایندگان استان همدان در خصوص لایحه بودجه ۹۹ چه می گویند؟

هرچند هنوز سخنان ضد و نقیض و دیدگاه های متفاوتی در خصوص لایحه بودجه ۹۹ از طرف شخصیت های سیاسی و کارشناسان وجود دارد اما در اینکه دولت در این لایحه بی تدبیری داشته و ساختار بودجه پر ایراد و دارای اشکالات اساسی است، شکی نیست و  اساسی ترین انتقاد به لایحه بودجه افزایش مالیات […]

هرچند هنوز سخنان ضد و نقیض و دیدگاه های متفاوتی در خصوص لایحه بودجه ۹۹ از طرف شخصیت های سیاسی و کارشناسان وجود دارد اما در اینکه دولت در این لایحه بی تدبیری داشته و ساختار بودجه پر ایراد و دارای اشکالات اساسی است، شکی نیست و  اساسی ترین انتقاد به لایحه بودجه افزایش مالیات است که البته مسئولین دولتی سعی دارند بگویند افزایش مالیات فقط برای افرادی که درآمد بالایی دارند، است

به گزارش عصر همدان؛ ۱۷ آذرماه بود که حسن روحانی، لایحه بودجه سال ۹۹ را به مجلس ارائه و با تمام توان از این لایحه دفاع کرد!

بعد از اینکه رئیس جمهور لایحه را به مجلس تقدیم کرد سخنان متفاوتی از برخی نمایندگان مجلس به گوش رسید که برخی لایحه را به نفع مردم می دانستند و برخی به ضرر مردم.

با توجه به سخنان برخی نمایندگان مجلس مشکل اساسی لایحه بودجه ۹۹ مربوط به مالیات است و دولت به بهانه اینکه می خواهد فروش حاصل از نفت را از بودجه کسر کند و  باید برای این کسری بودجه چاره ای بیاندیشد مالیات ها را افزایش خواهد داد.

البته مسئولین دولتی تاکید براین دارند که فشار مالیاتی بر مردم عادی نخواهد آمد و افرادی که سرمایه های کلان دارند موظف به پرداخت مالیات هستند.

به همین دلیل نگاهی خواهیم داشت به سخنان برخی از نمایندگان مجلس در خصوص لایحه بودجه ۹۹ کشور.

مشخص نیست درآمد حاصل از نفت کجا هزینه می شود!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی که قبل تر با عصر همدان داشت با تاکید بر اینکه سال گذشته رهبر انقلاب چارجوبی برای ساختار بودجه عنوان کردند تا دولت مطابق با آن ساختار بودجه سالانه را اصلاح کند گفت: متأسفانه لایحه بودجه دولت برای سال ۹۹ در چهارچوب رهبری نیست و لایحه بودجه سال ۹۹ دقیقاًً همان اشکالات سنتی سابق را دارد.

مفتح، با اشاره به اینکه در بودجه سال۹۹  مشخص نشده که درآمد حاصل از نفت و فروش اموال دولتی به صورت مشخص کجا هزینه می شود، تصریح کرد: این درآمدهای به طور عمده باید برای عملیاتی شدن طرح های عمرانی هزینه شود و نه صرف هزینه های جاری و این یک ضعف تکراری در بودجه است که دولت آن را حل نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه سال هاست که ما در مجلس این سوال را از دولت می پرسیم که چرا باید فشارها برای دریافت مالیات بر روی کسبه خرد باشد، اما زمینه فرار مالیاتی برای عده ای همچنان فراهم باشد اظهار کرد: در حالی که شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین و ارز در کشور هستیم، طبق لایحه بودجه سال ۹۹ دولت تنها ۱۵ درصد برای افزایش حقوق ها در نظر گرفته و این مهم، دلیل دیگری بر اثبات عدم توازن بودجه سال آینده است.

مهمترین انتقاد وارده بر بودجه ۹۹ عدم توجه به ظرفیت صادرات است

احد آزادی‌ خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در یکی از گفتگو های خود با پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، مهمترین انتقاد وارده بر بودجه ۹۹ را عدم توجه به ظرفیت صادرات خوانده و گفته است: دولت می تواند به وسیله صادرات درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته باشد اما ظاهرا قصد دارد با افزایش ۳۰ درصدی مالیات نسبت به سال گذشته، بودجه حاصله از مالیات را به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برساند.

وی یکی دیگر از اساسی ترین مشکلات را بحث فروش نفت خام عنوان کرده و یادآور شد: روزانه بیش از یک‌ میلیون بشکه در نظر گرفته‌ شده است و این مورد عملاً با توجه به تحریم‌ ها امکان ‌پذیر نیست.

در ادامه حسن لطفی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در یکی از گفتگوهای خود با بیان اینکه گفته می شود بودجه امسال نسبت به سالهای گذشته از ضعف ساختاری شدید برخوردار است، سخن درستی نیست گفت: بودجه سال آینده افزایش ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارد و با توجه به اینکه درآمدهای نفتی ما نسبتا محدود تر شده، تلاش نمایندگان در جهت کاستن از مصارف غیر ضروری دولت و اختصاص اعتبار به بخش های حیاتی کشور است.

وی با بیان اینکه افزایش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه سال آینده را خواهیم داشت افزود: سیاست های مالیاتی کشور مشخص است اما در اجرا آن مشکل داریم و ما باید به دنبال ملزم کردن دولت به اجرای درست دریافت مالیات از مشمولان واقعی باشیم.

دولت پیگیر فرارهای مالیاتی باشد

امیر خجسته نیز در گفتگوی خود با عصر همدان با بیان اینکه حمایت از وضع معیشت مردم بردوش نمایندگان است، گفت: در بودجه سال ۹۹ توجه به معیشت مردم مهمترین فاکتوری است که باید در دستور کار مجلس و دولت قرار بگیرد و بودجه سال ۹۹ باید براساس واقیعت ها و معیشت مردم نوشته شود.

وی با اشاره به افزایش تورم و پایین آمدن سطح درآمدی خانوارها افزود: :بودجه سال۹۹ یک بودجه خاص غیر نفتی است که درآن فشار سنگین مالیات بر درآمد در نظر گرفته نشده است و مالیات جایگاه خاصی در این لایحه ندارد.

خجسته با اشاره به اینکه مالیات ها منبع درآمد مهمی برای دولت است افزود: دولت می بایست هفتاد هزار میلیارد فرار مالیاتی را که تاکنون انجام گرفته شناسایی و پیگیری های لازم را انجام دهد.

وی در بحث هم سان سازی حقوق ها بازنشتگان گفت: افزایش حقوق ۱۵درصدی ظلم در حق مردم است و لایحه باید متناسب با اقتصاد جامعه حقوق ها را افزایش دهد.

روند بودجه نویسی موفق نبوده و نیست!

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد در گفتگو با تسنیم، نیز با بیان اینکه بودجه از چهارچوب حکمرانی به سطح یک سند حسابداری تقلیل داده‌ شده است گفت: اقتصاددانان هم بودجه غیرشفاف ما را نمی فهمند، چه برسد مردم!

وی با تاکید براینکه روند بودجه‌نویسی در سال‌های اخیر موفق نبوده است، افزود: سیاست های کلی اصل ۴۴ به بهانه اینکه قبلا در اجرای آن ضعف هایی وجود داشته نه تقریبا بلکه تحقیقا تعطیل شده است.

تدبیر پرانتقاد دولت تدبیرو امید به کجا خواهد رسید؟

با وجود همه انتقادات به لایحه بودجه ۹۹، کلیات لایحه در سومین روز دی‌ ماه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.

هرچند هنوز سخنان ضد و نقیض و دیدگاه های متفاوتی در خصوص لایحه بودجه ۹۹ از طرف شخصیت های سیاسی و کارشناسان وجود دارد اما در اینکه لایحه بودجه سال آینده پر ایراد و دارای اشکالات اساسی است، شکی نیست.

اساسی ترین انتقاد به لایحه بودجه افزایش مالیات است که البته مسئولین دولتی سعی دارند بگویند افزایش مالیات فقط برای افرادی که کسب درآمد بالایی دارند، است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز اخیرا در گفتگو با عصر همدان گفت: افزایش مالیات بر درآمد کارکنان دولت و مراکز کسب و کار بزرگ تاثیر دارد و باقی مردم فشاری در بحث مالیات احساس نمی کنند.

امیدواریم این صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه استان صحیح بوده و واقعیت داشته باشد تا مردم در شرایط سخت اقتصادی بیش از این در تنگنا قرار نگیرند.

موضوعی که این روزها مشهود است آن است که مردم کشور با وجود افزایش قیمت اقلام و کالا وکم شدن ارزش پول کشور در تنگنا قرارگرفته اند و اگر قرار باشد خزانه دولت از طریق پرداخت مالیات این مردم پر شود خیانت بزرگی از سوی دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=41065
  • دیدگاه‌ها برای بی تدبیری دولت در لایحه بودجه/ نمایندگان استان همدان در خصوص لایحه بودجه ۹۹ چه می گویند؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.