• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
1

گرفتن پول زور به روش اداره استاندارد د!

  • کد خبر : 97300
  • 30 آذر 1399 - 9:09
گرفتن پول زور به روش اداره استاندارد د!

در چند سال اخیر کارشناسان سازمان استاندارد د برای تست سالم بودن ترازوهای مورد استفاده در محیط‌های صنفی کوچک در شهرها مراجعه می کنند و در قبال تست کردن ترازوها، هزینه ای ازکسبه طلب می کنند که این کار باعث نارضایتی کسبه شده است به گزارش عصر همدان، سازمان ملی استاندارد د به شکل مستقل […]

در چند سال اخیر کارشناسان سازمان استاندارد د برای تست سالم بودن ترازوهای مورد استفاده در محیط‌های صنفی کوچک در شهرها مراجعه می کنند و در قبال تست کردن ترازوها، هزینه ای ازکسبه طلب می کنند که این کار باعث نارضایتی کسبه شده است

به گزارش عصر همدان، سازمان ملی استاندارد د به شکل مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کند.

این سازمان ایمنی، بهداشت و کیفیت همه محصولاتی را که مورد استفاده هموطنان است، بررسی می کند که شرایط لازم را داشته باشد تا مجوز ارائه آن کالا در بازار از اداره استاندارد د صادر شود.

یکی از وظایف سازمان استاندارد د نظارت بر تجهیزاتی است که واحدهای صنفی و صنعتی از آن برای ارائه خدمات به هموطنان استفاده می‌کنند که یکی از این وسایل ترازوهای خرده فروشی هاست.

در چند سال اخیر کارشناسان این سازمان برای تست سالم بودن ترازوهای مورد استفاده در محیط‌های صنفی کوچک(مغازه) مراجعه می کنند و در قبال تست کردن ترازوها، هزینه ای ازکسبه طلب می کنند.

در شهر بهار نیز تعداد بسیار زیادی مغازه وجود دارد که کارشان با ترازوست و امسال برای سنجش هر ترازو ۲۰ هزار تومان از کسبه اخذ می شود که سرجمع این هزینه ها مبالغ قابل توجهی را رقم خواهد زد.

سنجش ترازو با اخذ مبلغ نامتعارف در شرایط خاص کرونایی موثر بر کسب و کار اصناف موجب نارضایتی عمومی کسبه شده است. در زیر به قسمتی از گلایه مندی مردم در این باره اشاره می کنیم.

علی یکی از کسبه شهر بهار است که دارای مغازه شیرینی فروشی است، او با گلایه مندی از اخذ ۲۰ هزار تومانی از سنجش هر ترازو به خبرنگار ما گفت: صبح دیروز شاهد این بودیم که بار دیگر از اداره استاندارد برای سنجش ترازوها در بهار حاضر شده اند و جالب اینجاست که برای هر ترازو ۲۰ هزار تومان دریافت می کنند ، در صورتی که من ۳ ترازو در مغازه دارم و حتی یکی از آنها خراب است و کناری گذاشته ام و از آن هم پول می گیرند، شما فکر کنید که من ۶۰ هزار تومان برای یک وزنه پرداخت کرده ام و در این شرایط گرفتن چنین مبالغی بی انصافی است.

این شیرینی فروش ادامه داد: بازرس اداره استاندارد د به همراه یک سرباز تک تک مغازه ها را می گردد و یک وزنه را روی تراز می گذارد اگر وزنش دقیق باشد که هیچ اگر نه که می گوید ترازو را به تعمیر ببرید، این کار ۵ ثانبه ای نه تخصصی میخواهد و نه هیچ مدرکی، پس چرا این مبلغ باید از کسبه دریافت شود.

وی ادامه داد: با اداره صمت و اتاق اصناف در این مورد تماس گرفتیم آنها گفتند که ما موافق این کار نبودیم و اداره استاندارد د هم مستقیما از دادستانی اقدام کرده اند.

درویشی یکی دیگر از مغازه داران بهاری است که کارش با ترازواست. او نیز با گلایه مندی از دریافت این مبالغ گفت: بهترین بازرسان خود مردم هستند، چرا که الان همه در منازلشان وزنه و ترازو دارند و اگر مقداری وزن اجناس کم و زیاد شود خودشان متوجه می شوند، این سنجش هر ساله ترازوها منطقی نیست، دولت این را محل درآمدی برتی خودش کرده است.

وی با اشاره به مغازه های سرتاسر خیابان گفت: در این یک خیابان حدودا ۱۰۰۰ مغازه وجود دارد که حداقل ۵۰۰ مغازه ترازو دارند یعنی با سنجش ترازو سرجمع ۱۰ میلیون تومان از این یک خیابان کاسب می شوند و جالب اینجاست که مامور اداره استاندارد د به همراه یک سرباز اقدام به سنجش ترارو می کند و اگر هم کسی نخواهد پول بدهد سروکارش با مامور انتظامی است.

در ادامه گفتگویی با محمود همایونی، رئیس اتاق اصناف شهرستان بهار داشتیم، وی در این باره گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از اصناف با من تماس گرفته اند و از این موضوع اظهار گلایه مندی کرده اند.

همایونی ادامه داد: دو سال پیش این طرح اجرا شد ما با اداره استاندارد د همکاری کردیم، اما سال گذشته به دلیل نارضایتی ها اجازه این کار را ندادیم و اداره صمت نیز با آن موافقت نکرد، اما امسال به ما مراجعه نکردند و گویا مستقیما حکم از دادستانی گرفته و با در اختیار گرفتن یک مامور اقدام به این کار کرده اند.

وی با بیان این مطلب که در شرایط رکود اقتصادی فعلی اخذ چنین مبالغی باعث نارضایتی خواهد شد اظهار داشت: این کار برای جلوگیری از کم فروشی انجام می شود، اما سنجش دقت ترازو برای ترازوهای قدیمی وزنه ای کارایی دارد، الان که اکثر ترازوها دیجیتالی شده هر کسی نمی تواند را به راحتی نمی تواند ترازو را دستکاری کند، گذشته از آن دستگاههای بازرسی، اصناف و تعزیرات به طور کامل بازرسی دوره ای دارند و اگر مورد کم فروشی باشد به آنها گزارش می شود و دیگر نیازی به این سنجش ها نیست.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=97300
  • دیدگاه‌ها برای گرفتن پول زور به روش اداره استاندارد د! بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.