• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
9
انتقاد صریح نماینده ولی فقیه در استان همدان از مسؤلین شورای فرهنگ عمومی؛

چرا ابلاغ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی را به تأخیر می‌اندازید؟

  • کد خبر : 203799
  • 19 آبان 1402 - 14:43
چرا ابلاغ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی را به تأخیر می‌اندازید؟
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه آسیب‌های مختلف اجتماعی مواردی است که شورای فرهنگ عمومی باید برای کنترل و رفع آن تلاش کند گفت: سه سال است که باید آیین‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی ابلاغ می‌شد اما نشده و متولیان امر این موضوع را به تاخیر می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«عصر همدان» حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته با بیان اینکه سازمان‌ها و شوراهای بین‌المللی تا حد بسیار زیادی می‌توانند در ایجاد صلح و امنیت پایدار در دنیا تأثیر بگذارند گفت: سازمان امنیت شورای بین‌الملل پنج عضو دائم شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان و آمریکا دارد.
او با اشاره به اینکه علاوه‌بر پنج عضو دائمی ۱۰ عضو انتخابی هم شورای بین‌المللی هستند که به عنوان اعضای موقت انتخاب میشوند و در حق وتو دارند افزود: یعنی هرکدام از این‌ها با هر قطعنامه مخالف باشند می‌توانند آن را وتو کنند و از لحاظ حقوق بین‌الملل آن قطعنامه منتفی می‌شود.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: سازمان امنیت شورای بین‌المللی جایگاه حقوقی بسیار خوبی را در سازمان ملل دارد و وظیفه اصلی شورای امنیت حفظ امنیت و ایجاد صلح در جهان است؛ یعنی در مواردی که جنایت جنگی در دنیا در هر کشوری اتفاق بیافتد در مواردی که جنایت علیه بشریت باشد، تروریسم رشد پیدا کند، نسل کشی اتفاق بیافتد و حقوق بشر در یک کشور مورد نقض قرار گیرد وظیفه اصلی سازمان ملل این است که ورود پیدا کرده و اجازه ندهد که امنیت و صلح و عدالت در دنیا برهم بریزد.

آیت‌الله شعبانی با تاکید براینکه شورای امنیت ابزارهای تحقق جلوگیری از جنگ را نیر در دست دارد تصریح کرد: یعنی ابزارهای حقوقی برای تحقق قطعنامه‌هایی که شورای امنیت دارد زیر نظر سازمان ملل است و همه کشورهای دنیا هم آن را قبول دارند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مجموعه‌های جهانی از لحاظ مقبولیت و مشروعیت شورای امنیت را در همه کشورهای دنیا قبول دارند گفت: او می‌تواند تحریم اقتصادی کند و یا حتی می‌تواند دستور نظامی و حمله به یک کشور صادر کند؛ یعنی از لحاظ ابزاری ابزارهای فراوانی دارد که می‌تواند از آن‌ها استفاده کرده و با تحریم اقتصادی و یا حمله کردن نظامی با ارجاع پرونده به دیوان کیفری بین‌المللی پرونده یک کشور را که جنایت کرده به دیوان کیفری بین المللی ارجاع بدهد.

او با اشاره به اینکه وظیفه اصلی و ذاتی شورای امنیت است که مانع جنگ‌افروزی کشورها بشود افزود: حال یک سوال مطرح می‌شود که آیا این شورا در برخورد با جنگ و با نقض حقوق بشر واقعاً عملکرد قابل دفاعی دارد؟ ما در دنیا در تجربه تاریخی فراوانی داریم که شورای امنیت در برخی جنگ‌ها مثلا در اروپا ۶۰ قطعنامه صادر کرد در برخی از جنگ‌هایی که در شمال آفریقا اتفاق افتاد قطعنامه های بسیار زیادی رو صادر کرد و تمام تلاش خود برای آتش‌بس به کار گرفت.

آیت‌الله شعبانی ادامه داد: شورای امنیت در خیلی از موارد موفق شد جنگ را خاتمه بدهد اما از این سمت شما نگاه کنید در منطقه خودمان در بحرین در سال ۲۰۱۱ خیلی از اتفاقات که ناقض حقوق بشر بود اتفاق افتاد ولی شورای امنیت هیچ کاری انجام نداد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه شورای امنیت بین‌الملل سال‌ها است که در خصوص ظلم مردم منطقه عربستان به مردم مظلوم یمن کاری انجام نداده است تصریح کرد: در جریان پرونده اسرائیل نیز اگر نگاه کنید نقض امنیتی و نقض انسانیت اتفاق افتاده است؛ بشر امروز به وضوح نسل‌کشی را می‌بیند اما هیچ اقدام موثری از جانب شورای امنیت نمی‌بینیم درحالی که شورای امنیت جایگاه حقوقی مخالفت با جنایت جنگی دارد.

او با بیان اینکه امروز اتفاقی که در غزه می‌افتد چیزی جز جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت نیست عنوان کرد: اقدامات رژیم غاصب صهیونستی طبق تمام اساسنامه‌ها و قواعد بین‌المللی مصداق نسل کشی است اما شما هیچ حضور جدی و هیچ اقدام موثری از شورای امنیت نمی‌بینید.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان ادامه داد: نتیجه تحلیل عملکرد شورای امنیت در طول سالیان گذشته آن است که کشورهایی که با قدرت‌های بزرگ ارتباط مطلوب دارند مثل عربستان، اسرائیل و بحرین می‌توانند حقوق بشر را نقض کنند و اگر جنایت جنگی انجام دهند مشروع قلمداد می‌شوند.

آیت‌الله شعبانی با بیان اینکه هر کشوری با آمریکا ارتباط داشته باشد حق دارد جنایت بکند گفت: شهادت پنج هزار کودک غزه توسط رژیم غاصب صهیونستی نشان دهنده این است که منافع سیاسی قدرت‌های بزرگ، موثر در عملکرد شورای امنیت است.
امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: امروز صلح و امنیت در اختیار کشورهای بزرگ است و آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند شورای امنیت کشوری را محکوم بکند یا نه، آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند چه زمانی برای آتش بس تلاش کنند و چه زمانی قطعنامه صادر کنند.

او با تاکید بر اینکه امروز مردم دنیا این سوال را دارند که چرا شورای امنیت برای وضعیت جنگی در غزه ورود جدی ندارد گفت: اامروز همه محاکم عمومی دنیا دارند اتفاقات را محکوم می‌کنند اما شورای امنیت هیچ تلاشی برای ایجاد آتش بس ندارد و این فرضیه ثابت شده که شورای امنیت سازمان‌های بین‌المللی تخت اختیار قدرت‌های بزرگ دنیا است.

آیت‌الله شعبانی با تاکید براینکه قدرت‌های دنیا هستند که تصمیم می‌گیرند شورای امنیت چه رفتاری کند افزود: این یعنی خطر برای همه دنیا و فقط مسئله فلسطین و غزه نیست چراکه چه تضمینی وجود دارد که اگه فردا در یک کشور دیگری یک جنگی اتفاق بیافتد قدرت‌های بزرگ دنیا ورود پیدا کنند و جلوگیری کنند از قطعنامه شورای بین المللی؟

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه کسی که در مکتب بلند انبیا الهی رشد پیدا نمی‌تواند در کشته شدن مستضعفین بی تفاوت باشد تصریح کرد: کسی که شعار میدهد و می‌گوید حمایت از غزه به ما ربطی ندارد مربوط به مکتب دنیا پرستان است چراکه در مکتب الهی، خداوند انسان را در برابر ظلم موظف می‌داند که مقاومت کند حمایت کند.

او در ادامه خطبه‌ها با بیان اینکه آمار ازدواج کاهش داشته است گفت: در هفت ماه گذشته در استان همدان ۱۳ و نیم درصد آمار ازدواج کم شده است که علل و عوامل مختلفی دارد.

آیت‌الله شعبانی خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در استان داریم در مسئله جمعیت و رشد جمعیت نیز با مشکل مواجه هستیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مسئله اعتیاد و آسیب‌های مختلف اجتماعی مواردی است که شورای فرهنگ عمومی باید برای کنترل و رفع آن تلاش کند افزود: این شورا به عنوان یک قرارگاه فرهنگی باید آسیب‌ها را شناسایی و برای آن‌ها برنامه داشته باشد اما متاسفانه چند تا خلع وجود دارد.

او عنوان کرد: سه سال است که از پایان دولت قبلی و در همین دولت قرار شده است آیین نامه جدید شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شود که نشده و متولیان امر این موضوع را به تاخیر می‌اندازند.

آیت‌الله شعبانی ادامه داد: آیا آسیب اجتماعی مهم نیست؟ کاهش آمار ازدواج مهم نیست؟ آیا مسئله طلاق مهم نیست آیا فقط ساختمان سازی مهم است؟ شورای فرهنگ عمومی ظرفیت خوبی دارد اما باید آیین‌نامه را ابلاغ کرده و جایگاه و منزلت عمومی آن را اصلاح کند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در همین استان برای حمایت از جمعیت، حمایت از ازدواج و برای حمایت از نشاط اجتماعی سند فرهنگی نوشته شده است افزود: در سفر ریاست محترم جمهوری این سند رونمایی شده اما سوال بپرسم از دولت محترم و از وزارت ارشاد که چه حمایتی از سند فرهنگی انجام دادید؟

او خاطرنشان کرد: چرا سند فرهنگی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؟ چرا میلیاردها هزینه می‌شود برای ساختن یک ساختمانی که شاید در اولویت نباشد که البته من نمی‌خواهم فعلاً نفی بکنم اما شاید اولویت شهر ما نیست چون این شهر ساختمان کم ندارد و زیاد از بیت المال هزینه کردند برای ساخت ساختمان‌هایی که خالی است و به درد نمی‌خورد.

آیت‌الله شعبانی با اشاره به اینکه امروز شما باید از سند قرآنی حمایت کنید عنوان کرد: چرا هیچ حمایتی از سند قرآنی استان اتفاق نمی‌افتد؟ این دولت و دولت‌های گذشته گاهی نسبت به فرهنگ بی‌توجه شدند و اهمیتی که باید به فرهنگ داده بشود داده نشده است.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=203799
  • دیدگاه‌ها برای چرا ابلاغ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی را به تأخیر می‌اندازید؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.