• امروز : شنبه - ۱۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 1 June - 2024
2

معاونت توسعه حل اختلاف، پیشانی دادگستری است/ لزوم اقدام بیشتر رسانه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم و مصالحه در سطح جامعه

  • کد خبر : 180961
  • 17 فروردین 1402 - 10:53
معاونت توسعه حل اختلاف، پیشانی دادگستری است/ لزوم اقدام بیشتر رسانه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم و مصالحه در سطح جامعه

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان اظهار کرد: خبرنگاران باید در جایگاه خودشان حفظ شوند، چرا که آنان در دل مردم قرار دارند و بهتر از مسئولان از آسیب های اجتماعی و مسائل مردم خبر دارند و اتفاقات جامعه را از نزدیک می‌بینند؛ بنابراین نباید بین رسانه‌ها و مجموعه‌های اداری و اجرائی از قبیل قوه […]

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان اظهار کرد: خبرنگاران باید در جایگاه خودشان حفظ شوند، چرا که آنان در دل مردم قرار دارند و بهتر از مسئولان از آسیب های اجتماعی و مسائل مردم خبر دارند و اتفاقات جامعه را از نزدیک می‌بینند؛ بنابراین نباید بین رسانه‌ها و مجموعه‌های اداری و اجرائی از قبیل قوه قضائیه افتراق و جدایی باشد.

به گزارش عصرهمدان؛ نشست خبری رسانه‌ها با حضور معاونت قضایی دادگستری کل استان همدان روز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه در محل ساختمان شهید همدانی دادگستری استان همدان برگزار شد.

سید هادی مصطفوی، معاون قضایی دادگستری کل استان همدان در این جلسه اظهار کرد: خبرنگاران باید در جایگاه خودشان حفظ شوند چرا که آنان در دل مردم قرار دارند و بهتر از مسئولان از آسیب های اجتماعی و مسائل مردم خبر دارند و اتفاقات جامعه را از نزدیک میبینند بنابراین می طلبد که در این راستا تعاملی را حوزه های خبری با ما داشته باشند و نباید بین خبرگزاری و مجموعه های اداری و اجرائی از قبیل قوه قضائیه افتراق و جدایی باشد.

سید هادی مصطفوی اظهار کرد: دادگستری و مجموعه قوه قضائیه قسمت های مختلفی دارد و هر بخشی هم بر اساس موازین قانونی کار مخصوص خودش را انجام میدهد، یکی از ان بخش های قوه قضائیه که در واقع مهمترین بخش در قوه قضائیه که کمترین نگاه را در جامعه به آن داشته ایم معاونت توسعه حل اختلاف است.

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان افزود: این معاونت پیشانی دادگستری است، از این جهت که تقریبا تمامی پرونده هایی که در مجموعه قوه قضائیه مطرح میشود اولین جایی که باید مراجعه کند شورای حل اختلاف است، حالا چه شکایت کیفری باشد و چه دادخواست حقوقی باشد برای مصالحه به این معاونت ارجاع داده میشوند.

وی ادامه داد: د  حوزه ورود پرونده ای که میخواهد رسید شود شوراهای حل اختلاف ما اولین و بزرگترین نقش را ایفا می کنند.

مصطفوی اذعان داشت: معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری همان گونه که از اسمش پیداست فقط معطوف به شوراهای حل اختلاف نیست، تقریبا از سال ۱۳۹۸ عبارت معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری را بخاطر این بکار بردند که نهادهایی مثل داوری ها، میانجی گری ها، موسساتی که کار مصالحه را انجام میدهند در زیر مجموعه این نهاد مشغول بکار هستند که بخش عمده این کار اشاعه فرهنگ مصالحه و صلح و سازش در جامعه است.

این مقام قضایی همچنین گفت: در حوزه این معاونت اگر ما میخواهیم یک کار مفیدی را انجام بدهیم باید  از تمامی ظرفیت هایی که در جامعه وجود دارد مخصوصا از ظرفیت استثتائی خبرگزاری ها که در دل جامعه هستند بخوبی استفاده کنیم.

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان با اشاره به محتوای ماده ۲ قانون مطبوعات یکی از رسالت های اصلی خبرگزاری ها ترویج فرهنگ اسلامی و دینی است اذعان داشت: با توجه به این که این نشست خبری با موضوعیت ارتباط تنگاتنگ، تعامل بهتر و صمیمی رسانه ها و قوه قضائیه در راستای ترویج فرهنگ اسلامی،  برای اولین بار است که در قوه قضائیه استان همدان برگزار میشود.

مصطفوی خاطرنشان کرد: از سوی کشور  چشم اندازی را در حوزه توسعه حل اختلاف ابلاغ کرده اند با عنوان مدل تعالی دادگستری که این مدل تحت عنوان “مدل تعالی سازمانی EFQM”  که در واقع مدل بین المللی است و از آن برای ارزیابی سازمان ها  براساس شاخصه ها، رهبران و فرایندی تعریف شده است صورت میپذیرد که این مدل از سال ۱۳۹۹ در قوه قضائیه تعریف شده است و حالا قرار است این مدل در دادگستری استان همدان پیاده سازی شده است و در این زمینه در دادگستری استان همدان نیز کارهای مثبت زیادی انجام شده است اما بخاطر رسانه ای نکردن این کارها زیاد شناخته شده نیستند چرا که در خیلی از اوقات، خبرهای دادگستری در حاشیه است.

وی ادامه داد: در سیستم قوه قضائیه کارهای عظیم و اقدامات خیلی خوبی انجام میشود اما بخاطر آیین نامه ها و بخش نامه ها در باب ممنوعیت برخی از مصاحبه ها و خبرها  و رعایت سلسله مراتب از طرف دادستان یا دیگر کارکنان در حاشیه میماند و در خبرگزاری ها پخش نمیشود اما حوزه معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضائیه بخاطر مردمی بودن و انجام کارهای فرهنگی نیازی به فیلتر در بحث خبرگزاری ندارد و میتواند به راحتی کارهایی که در این راستا در استان انجام میدهد در اختیار خبرگزاری ها بگذارد.

مصطفوی اظهار داشت: بنده اعتقاد دارم باید خبرنگاران در جایگاه خودشان حفظ شوند چرا که آنان در دل مردم قرار دارند و بهتر از مسئولین از آسیب های اجتماعی و مسائل مردم خبر دارند و اتفاقات جامعه را از نزدیک میبینند بنابراین می طلبد که در این راستا تعاملی را حوزه های خبری با ما داشته باشند و نباید بین خبرگزاری و مجموعه های اداری و اجرائی از قبیل قوه قضائیه افتراق و جدایی باشد.

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان افزود: اداره فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی نقش عمده ای را در ترویج فر هنگ های دینی و اسلامی در جامعه دارند  و یا تمامی ادارات مانند شهرداری، اداره اوقاف و یا سایر ارگان ها در کنار دیگر فعالیت هایشان وظیفه اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه را دارند باید از ظرفیت بخوبی استفاده کنند.

وی با اشاره به هدف از برگزاری این نشست یاد آور شد: مجموعه ما در حوزه فضای مجازی کانال ها و گروه هایی در حد اطلاع کارکنان دارند اما این ارتباط در حد انتشار در جامعه وجود ندارد و ما بدنبال ارتباط و تعاملی در مرحله اول با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی و ناظر بر مجموعه ها و پایگاههای خبری است هستیم

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان ادامه داد: تفاهم نامه ای مشترکی ببن دادگستری و اداره کل فرهنگ و ارشاد برای تولید محتوا تنظیم شده که به زودی بین این ۲ مجموعه منعقد می شود و در بحث فرهنگ مصالحه نیاز به تولید محتوا داریم برای برون رفت از ضعف تولیدات فضای مجازی از نیروها و ظرفیت های حوزه خبری باید استفاده شود.

مصطفوی تاکید کرد: خیلی از اوقات تولید محتوا مثل یک کیلیپ چند دقیقه ای در زمینه فرهنگی میتواند اثرات قابل توجهی نسبت به چندین سخنرانی و متن نوشت و سایر کار برای مخاطبان داشته باشد که مورد غفلت قرار گرفته است.

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان تصریح کرد:  برخی شهرستان های این استان همچنان فرهنگ های غنی قومی و قبیله ای را حفظ کردند و در این شهرستان ها با وساطت ریش سفید یک پرونده قتل منجر به گذشت می شود بنابراین می طلبد این خرده فرهنگ ها به عنوان یک ظرفیت از سوی رسانه ترویج شود .

مصطفوی با بیان اینکه به شهرداری همدان توصیه شد که المانی با مضمون “عصبانیت کلید همه شرارت ها است” در شهر نصب کند افزود: برای پیشگیری از بروز برخی تخلفات از جمله قتل باید بر روی کنترل خشم کار شود همچنین فرهنگ عذر خواهی اشاعه یابد.

وی ادامه داد: برای بهتر جا افتادن فرهنگ مصالحه و جلوگیری از دعوا و کشمکش در اتفاقاتی نظیر تصادفات یا درگیری های روزمره خبرنگاران میتوانند بسیار اثر گذار باشند و بقول مرحوم آقای فاطمی نیا میگفتند که در زمان های گذشته برای عوض شدن یک حکومت شعر، شاعر اثرگذار بود در واقع رسانه آن زمان شعر بود اما الان با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان در حوزه فضای مجازی اتفاق میافتد نیاز به هم فکری تمامی خبرگزاری ها نسبت به مسائل فرهنگی در سطح استان هستیم چرا که متاسفانه در این حوزه خیلی همفکری وجود ندارد و این نیازمند یک تدبیر و بازنگری است.

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان در پایان با عنوان آمار تامل برانگیز گذشت همدانی ها در زمینه پرونده قصاص نفس    صورت گرفته افزود: با توجه ظرفیت بالا و خوب خبرگزاری ها در استان ما میتوانیم خیلی از آسیب های اجتماعی و اخبار و اطلاعات را منعکس کنیم، ما ستادی بنام ستاد صبر داریم که این واژه از عبارت صلح، بخشش و رضایت گرفته شده است، این ستاد که ستاد کشوری است از طریق آن پویش هایی را در راستای صلح و آشتی و گذشت طرفین دعوا راه اندازی میکنند  نظیر پویش به عشق امام علی علیه السلام از خون عزیزم می میگذرم بود که در زنجان برگزار شده بود اما متاسفانه این پویش کشوری تاکنون در استان همدان اجرایی نشده است و پویشی تحت عنوان به حرمت امام رئوف می بخشم  داریم که از میلاد امام حسین علیه السلام تا میلاد امام رضا ادامه دارد و این پویش ها خودش عامل مهمی در گذشت و صلح طرفین دعوا و درگیری دارد و باعً میشود تا مردم به حرمت امام هشتم از شکایت خود صرفنظر کنند. چرا که مردم ما بسیار با گذشت هستند و با اشاعه فرهنگ گذشت میتوان اثرات قابل توجهی را در جامعه گذاشت، در همین همدان ما در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ما شاهد گذشت ۴۰ پرونده قصاص نفس بوده ایم پس بنابراین می طلبد که در زمینه اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی بیشتر و بهتر با رسانه ها در ارتباط باشیم.

انتهای پیام/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=180961
  • دیدگاه‌ها برای معاونت توسعه حل اختلاف، پیشانی دادگستری است/ لزوم اقدام بیشتر رسانه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم و مصالحه در سطح جامعه بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.