• امروز : سه شنبه - ۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 28 May - 2024
2

مصرف دخانیات مقدمه اعتیاد به مواد مخدر/ ۱۴ درصد ایرانی‌ها دخانیات مصرف می کنند

  • کد خبر : 185321
  • 09 خرداد 1402 - 9:18
مصرف دخانیات مقدمه اعتیاد به مواد مخدر/ ۱۴ درصد ایرانی‌ها دخانیات مصرف می کنند

مصرف دخانیات می تواند آغار کننده راهی باشد که به مصرف مواد مخدر ختم می شود، البته صرفا کسی که مصرف کننده دخانیات است مصرف کننده مواد مخدر نیست اما دخانیات مقدمه اعتیاد به مواد مخدر است؛ طبق آمار ۱۴ درصد ایرانی ها دخانیات مصرف می کنند و متاسفانه سن مصرف به ۱۳ سال رسیده […]

مصرف دخانیات می تواند آغار کننده راهی باشد که به مصرف مواد مخدر ختم می شود، البته صرفا کسی که مصرف کننده دخانیات است مصرف کننده مواد مخدر نیست اما دخانیات مقدمه اعتیاد به مواد مخدر است؛ طبق آمار ۱۴ درصد ایرانی ها دخانیات مصرف می کنند و متاسفانه سن مصرف به ۱۳ سال رسیده است.

به گزارش عصر همدان؛ اینکه در تقویم رسمی جهانی روزی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات ثبت شده است اما در همه جای جهان، دخانیات به راحتی به فروش می رسد عجیب و غیرمنطقی است! براساس آمار جهانی بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان سیگاری هستند و سالانه بیش از  ۸ میلیون نفر جان خود را براثر مصرف سیگار از دست می دهند.

به گفته منوچهر منصوری، عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران در اثر مصرف دخانیات می میرند و ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور به مصرف می رسد.

با توجه به اینکه مصرف دخانیات علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی، محیط زیست را هم آلوده می کند؛ امروزه سیگارهای الکترونیکی هم به جمع سیگار و قلیان اضافه شده است و برخی شرکت ها که به دنبال سود اقتصادی خود هستند مردم را برای استفاده از آن ترغیب می کنند و مدعی اند این نوع سیگار برای سلامتی ضرر ندارد اما به گفته کارشناسان، سیگارهای الکترونیکی هم تاثیرات منفی فراوانی بر سلامتی دارند.

اگر نگاهی به پارک ها و قهوه خانه داشته باشیم شاهد مصرف سیگار و قلیان توسط نسل های جوان هستیم، متاسفانه امروزه شرایط به نحوی شده است که حتی دختران هم در سنین ۱۴ سال سیگار در دست دارند و در قهوه خانه ها مشغول کشیدن قلیان هستند! در سایه بی توجهی خانوادها، عدم نظارت دقیق مسئولین و آگاه نکردن نوجوانان از عوارض مصرف دخانیات توسط کادر آموزشی مدارس، شاهد پایین آمد سن مصرف دخانیات در کشور هستیم که باعث نگرانی از وضعیت آینده کشور می شود.

در همین راستا گفتگویی داشتیم با مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان که در ادامه می خوانید.

 

فروش دخانیات تا شعاع ۱۰۰ متری مراکز آموزشی و ورزشی ممنوع است

 

مهدی خدابخشی، مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با بیان اینکه مجوز فروش دخانیات به سه شکل ارائه می شود گفت: مجوز فروش دخانیات به صورت عمده و خرده فروشی توسط اداره صمت و درخواست شرکت ملی دخانیات داده می شود.

وی با اشاره به اینکه فقط مراکزی می توانند مجوز فروش دخانیات بگیرند که در شعاع ۱۰۰ متری مراکز آموزشی، مدارس،  دانشگاه ‌ها و مراکز ورزشی نباشد تصریح کرد: با این قانون قصد داریم دسترسی قشر دانش‌آموز و دانش‌جو را تا جای ممکن به دخانیات کم کنیم.

خدابخشی با تاکید براینکه با مراکزی که بدون مجوز سیگار می فروشند برخورد می کنند افزود: از سال ۸۷ به بعد مجوز استفاده از قلیان در سفره خانه و قهو خانه ها داده نشده است و اگر این مراکز قلیان عرضه کنند پس از جمع آوری قلیان ها پلمب می شوند.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا ادامه داد: شاید نظارت بر عرضه  دخانیات در سوپرمارکت ها به صورت دقیق انجام نشده باشد اما به شدت به دنبال ارای  قانون هستیم و در روزهای هفته همراه به اماکن نیروی انتظامی به قهوه خانه ها و سفره خانه ها نظارت داریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز عرضه قلیان از ساعات پایانی شب شروع به کار می کنند افزود: با توجه به اینکه گشت ها تا ساعت ۸ شب است بسیاری از این مراکز که به صورت زیرزمینی فعال اند در دید ما نیستند.

 

۱۴ درصد ایرانی ها دخانیات مصرف می کنند

 

خدابخشی در پاسخ به اینکه آیا آمار استان همدان از مصرف دخانیات وجود دارد یا خیرگفت: این آمار به صورت استانی نیست اما در کشور ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال شامل زن و مرد مصرف کننده دخانیات هستند.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه خانواده ها باید فرزندان خود را کنترل کنند تا به مصرف دخانیات آلوده نشوند اظهار کرد: متاسفانه سن مصرف دخانیات به ۱۳ سال رسیده است همه چیز به خانواده ها بستگی دارد، بعضی از دختران و زنان به سمت مصرف دخانیات می روند و این مسئله در وهله اول باید توسط خانواده ها  کنترل شود.

وی با تاکید براینکه طبق بررسی ها بیشترین افرادی که به سمت دخانیات می روند در خانواده هایی هستند که حداقل یک نفر در آن خانواده مصرف کننده دخانیات است افزود: طبیعی است که فرزندان یک خانواده، پدر و مادر خود را الگو قرار دهند و همین باعث می شود با دیدن سیگار در دست پدر به سمت کشیدن سیگار بروند.

خدابخشی خاطرنشان کرد: در مواردی دیگر برخی خانواده ها در دورهمی ها قلیان مصرف می کنند و به راحتی قلیان را به فرزندان کم سن خود تعارف می کنند، همین باعث شکسته شدن قبح می شود و فرزندان ان خانواده به سمت سیگار هم می روند و در اجتماع به راحتی از این دخانیات استفاده می کنند.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه باید فرهنگ کشیدن قلیان در جمع خانواده یا دوستان کنترل شود تصریح کرد: در مرحله اول کنترل مصرف دخانیات توسط خانواده صورت می گیرد و اگر خانواده ای دخانیات مصرف کنند ولی فرزند آن ها به سمت دخانیت نمی رود نشان از خودساخته بودن او دارد. وی با بیان اینکه در جامعه و مدارس باید افراد را نسبت به خطرات مصرف دخانیات آگاه کنیم گفت: با آموزش درست در مدارس می توانیم ورزش و تفریحات سالم را برای دانش آموزان ایجاد کنیم تا به سمت دخانیات نروند؛ رسانه ها، صداوسیما به ویژه سریال های شبکه خانگی نیز می توانند در این امر تاثیرگذار باشند.

خدابخشی در پایان با انتقاد از فیلم هایی که در شبکه نمایش خانوادگی پخش می شوند اظهار کرد: در همه سریال های شبکه خانگی شخصیت های اصلی سیگار در دست دارند و دختران هم سیگار می کشند، همین سریال ها الگوی نسل جوان هستند و باید نظارت بیشتری براین موضوع داشت.

مصرف دخانیات مقدمه اعتیاد به مواد مخدر یادمان باشد مصرف دخانیات می تواند آغار کننده راهی باشد که به مصرف مواد مخدر ختم می شود، البته صرفا کسی که مصرف کننده دخانیات است مصرف کننده مواد مخدر نیست اما دخانیات مقدمه اعتیاد به مواد مخدر است. شرایط کنونی مصرف دخانیات توسط نسل جدید نشان می دهد که باید همه ارگان ها در کشور همت کنند و با همکاری یکدیگر آینده نسل جدید را نجات دهند؛ این نسل نیاز به دیده شدن دارد، نیاز به آموزش و همراهی دارد و با وجود هجمه های مختلف فرهنگی باید دست دوستی به سمت آنان دراز کرد تا به دام اعتیاد نیافتند.

انتهای پیام/ سعیدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=185321
  • دیدگاه‌ها برای مصرف دخانیات مقدمه اعتیاد به مواد مخدر/ ۱۴ درصد ایرانی‌ها دخانیات مصرف می کنند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.