• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
1

مدیریت شهری مصمم به اجرای طرح رود دره‌ است

  • کد خبر : 182513
  • 04 اردیبهشت 1402 - 11:54
مدیریت شهری مصمم به اجرای طرح رود دره‌ است

معاون شهرسازی در معماری شهرداری همدان با بیان اینکه چندین سال است که پیگیر  اجرای رود دره‌ها هستیم، گفت: اجرای این طرح کار ارزشمند و مناسبی است که اولویت نخست رودخانه عباس آباد است اگر بستر و حریم آن آزاد شود سرمایه بزرگی برای شهر و شهروندان خواهد بود. به گزارش عصرهمدان؛ معاون شهرسازی در […]

معاون شهرسازی در معماری شهرداری همدان با بیان اینکه چندین سال است که پیگیر  اجرای رود دره‌ها هستیم، گفت: اجرای این طرح کار ارزشمند و مناسبی است که اولویت نخست رودخانه عباس آباد است اگر بستر و حریم آن آزاد شود سرمایه بزرگی برای شهر و شهروندان خواهد بود.

به گزارش عصرهمدان؛ معاون شهرسازی در معماری شهرداری همدان در جلسه شورای شهر همدان با بیان اینکه چندین سال است که پیگیر اجرای رود دره‌ها هستیم، گفت: اجرای این طرح کار ارزشمند و مناسبی است که اولویت نخست رودخانه عباس آباد است اگر بستر و حریم آن آزاد شود سرمایه بزرگی برای شهر و شهروندان خواهد بود.

امیر فتحیان‌نسب اضافه کرد: لازم است برنامه اجرایی دقیقی در استان برای این موضوع تدوین شود که در این راستا نیازمند حضور اکیپی هستیم که به صورت فاز بندی طرح را پیش ببرند.

وی یادآور شد: از دیگر اقدامات لازم تعیین وضعیت حریم و بستر رودخانه است نیازمند همکاری و همت مسئولین مرتبط را می طلبد.

جلیلوند: اداره منابع آب در شهرداری راه‌اندازی می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری همدان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در جلسات و پیگیری های گذشته مقرر شده بود شرکت امور آب منطقه ای در زمینه آزادسازی حریم رودخانه وارد شود، گفت: مقرر شد در این زمینه نیز شهرداری کار پشتیبانی را انجام دهد

حامد جلیلوند از تاسیس اداره محیط زیست در شهرداری خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات موثر در حوزه آب و رودخانه ها  ایجاد اداره منابع آب شهرداری است که فرصت مناسبی پیش آمده که با حضور یک کارشناس متخصص در این حوزه راه اندازی شود.

محمدیان منصور: اقدامات عمرانی در طرح رود دره انجام نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، به بیان گزارشی از چرایی مطالعات طرح رود دره پرداخت و افزود:  برای احیای رودخانه های سطح شهر از تعداد هشت رودخانه سه مورد مطالعه قرار گرفت.

صاحب محمدیان منصور با بیان اینکه در اجرای طرح رود دره قرار نیست اقدامات عمرانی در مسیر رودخانه انجام شود، اظهار داشت: برای اجرای طرح رود دره باید مزایا و ویژگی‌های آن برای باغداران و مالکین اطلاع رسانی شود چرا که آگاه سازی مالکین، ایجاد انگیزه و مشارکت آنها در طرح را به دنبال دارد.

محمدیان منصور اضافه کرد: در اجرای طرح در گام نخست مسیر رودخانه از گنجنامه تا منوچهری حدود چهار هزار متر است که می‌طلبد دستگاه‌های مرتبط در این زمینه وارد شده و حدود حریم رودخانه را و خط آن را مشخص کنند تا از ادامه تصرف حریم رودخانه توسط مالکین باغات جلوگیری شود.

محمدیان‌منصور اضافه کرد: متاسفانه باغات دید و حریم رودخانه را گرفته‌اند چرا که ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها اتفاق افتاده و تا لبه‌های رودخانه توسعه پیدا کرده است .

وی با بیان اینکه رودخانه می‌تواند محل مناسبی برای احیای مسیر گردشگری باشد و حالا تنها مشکل این رودخانه تعیین حد حریم و بستر آن است که تا امروز مشخص نیست، گفت: یکی از راهکارها برای آغاز تغییر در رود دره‌ها این است که حد حریم‌های این رودخانه‌ها به یکباره مشخص و تعیین تکلیف شود.

محمدیان‌منصور ادامه داد: راهکار بعدی نیز به فرهنگسازی بین باغداران برمی‌گردد که در حریم رودخانه‌ها ساخت‌وساز انجام داده‌اند، آنها باید بدانند حریم‌هایی که مربوط به باغات آنها نیست از منافع عمومی مردم شهر است و باید این حریم‌ها آزاد شود.

سجادزاده: ضروت ایجاد سازمان مدیریتی رود دره‌های شهری همدان

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در اجرای طرح رود دره باید نکاتی مورد توجه واقع شود، افزود: در این راستا در گام نخست باید ساماندهی کاربری صورت پذیرد که از جمله این موارد توجه به جمع آوری زباله‌ها و ساماندهی شبکه فاضلاب و کنترل مسیر رودخانه است.

حسن سجاد‌‎زاده اضافه کرد: تعیین وضعیت مالکیت‌ها از دیگر موارد و نکات مهم اجرای طرح است که در این راستا باید ایمن‌سازی حریم قانونی رودخانه صورت پذیرد و مالکیت اراضی به صورت دقیق‌تری تعیین شود.

سجاد‌زاده با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی از مسائل اجتماعی است، گفت: مردم همدان باید از گذشته شهر  آگاهی داشته باشند که همدان شهر هزار چشمه بوده و مشارکت آنها برای اجرای طرح را باید داشته باشیم این نیازمند ارائه سیاست‌های تشویقی مناسب است.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح نیازمند حل مباحث حقوقی هستیم و آزادسازی تصرفات رودخانه با سیاست‌های تشویقی امکان پذیر است .

وی با تاکید بر اینکه مباحث و توجیه اقتصادی طرح نیز باید ارائه شود، گفت: راهکار آن وجود باغات است که به عنوان کشاورزی گردشگری و کشاورزی شهری می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه بسیار کم کار شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این زمینه مشکل اصلی این است که سازمان مدیریتی در حوزه رود دره‌های شهری همدان نداریم و لازم است این سازمان تشکیل شود.

سجاد زاده اظهار داشت در اجرای این طرح تنها کار سخت افزاری کافی نیست بلکه باید آگاه سازی نیز صورت پذیرد.

گفتنی است، مقرر شد جلسات دیگری با حضور مسولین ذیربط و مالکین باغات مسیر رودخانه گنجنامه جهت تسریع در کار برگزار شود.

حمید بادامی‌نجات در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری با حضور اساتید و کارشناسان حوزه گردشگری برگزار شد؛ اضافه کرد: اغلب شهرها دارای فضای طبیعی بکری هستند که ظرفیت خوبی در برنامه‌ریزی و طراحی شهری دارند.

بادامی‌نجات ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری رود دره های همدان را یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد ارزش‌افزوده و بهره‌وری بیشتر  در این شهر برشمرد و گفت: مناظر زیبای بکر رود دره‌ها  به‌عنوان یکی از پتانسیل و ظرفیت‎های مهم گردشگری شهری هستند که می تواند جاذبه‌های خوبی در حوزه گردشگری باشد.

وی اظهار داشت: در این راستا باید با احیای مسیرهای طبیعی در کوچه‌باغ‌های شهر که در حاشیه رود دره‌ها قرار گرفته‌اند، مسیر‌های بکر زیبا را برای بهره‌بری در گردشگری با هدف حفظ مناظر مسیرهای بکر این مناطق و آزادسازی حریم رودخانه‌ها در رونق صنعت گردشگری افزود.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی مسیر رودخانه گنجنامه تا منوچهری، افزود:  بازگشایی و ساماندهی مسیر روخانه گنجنامه همت و تلاش دستگاه‌های مرتبط از جمله دادگستری، اداره آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری را می‌طلبد.

وی با اشاره به ظرفیت رودخانه عباس آباد اظهار داشت: این رودخانه که از گنجنامه شروع می شود می‌تواند در مسیر خود به عنوان محور پیاده راه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست با اجرای طرح گردشگری رود دره در مسیر گنجنامه، دخالت انسانی در محیط طبیعی وارد شود، افزود: این محور پیاده می تواند به عنوان تفرجگاه مردم مورد استفاده قرار گیرد و طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که هیچ‌گونه دخل و تصرفی در بافت طبیعی آن ایجاد و باعث تخریب محیط زیست نشود.

وی تاکید کرد: لازم است در اجرای رود دره با همکاری دستگاه های مرتبط مشکلات پیش رو راه حل کرده و هر چه سریعتر با اجرای طرح این محور گردشگری را در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان اضافه کرد: در راستای حل مشکلات مسیر رودخانه گنجنامه و  عباس آباد با دادستان و مسئولین منابع آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مرتبط و مالکین جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

بادامی نجات اظهار داشت: می‌توانیم در ابتدای شروع طرح رود دره، مسیرهایی که مشکلات حقوقی نداشته و نیاز به آزادسازی ندارند را اجرایی کرد.

حسین قراباغی: استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه گردشگری در اجرای طرح رود دره

عضو سابق شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل‌های همدان در حوزه گردشگری ، گفت: رودخانه‌های درون‌شهری نواحی حساس و اکوسیستم‌های خاص محیطی در شهرها هستند که در عین دارا بودن ویژگی‌های ممتاز در حوزه اکولوژیکی، واجد ارزش‌های محیطی، انسانی و اقتصادی هستند و می‌توانند به‌عنوان کریدورهای توسعه محلی مورداستفاده قرار گیرند و علاوه ‌بر تأثیرگذاری بر اکوسیستم طبیعی در بهبود کیفیت زندگی شهری که در تعامل میان انسان و محیط طبیعی نهفته است نیز تأثیربگذارند.

حسین قراباغی با بیان اینکه همدان دارای رود دره و مسیرهای گردشگری بکری است، اضافه کرد: این رود دره ها در مسیر کوچه باغ‌های شهر می‌تواند به عنوان پتانسیل خوب گردشگری مورد بهره برادری قرار گیرند که در این راستادر دوره پنجم شورای شهر همدان بیش از ۵۰ جلسه با مسئولان و کارشناسان حوزه گردشگری برگزار شد.

قراباغی در این خصوص اظهار داشت: در این جلسات مشکلات آزادسازی رودخانه مطرح و راهکارهایی نیز ارائه شد و مایه خرسندی است که دوره ششم شورای شهر نیز پیگیر ادامه روند اجرای طرح رود دره است.

قراباغی استفاده از نظرات و ایده‌های کارشناسان و نخبگان حوزه گردشگری در اجرای طرح رود دره را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: دوره پنجم شورای شهر همدان در خصوص آزادسازی حریم رودخانه و ایجاد تفرجگاه در مسیر رودخانه گنجنامه  اقداماتی صورت گرفت.

قراباغی با اشاره به تصرف حریم رودخانه توسط برخی از مالکان باغات، گفت: در صورتی که طرح اجرایی شود و حاکمیت در این زمینه وارد شده دنبال اجرای طرح باشد همانند حریم دریای خزر که در مدت کوتاهی آزاد شد مسیر رودخانه گنجنامه نیز به راحتی انجام می‌شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: فعالان گردشگری، محیط زیست و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه وارد شده و با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی در خصوص اجرای طرح آزادسازی حریم رودخانه در اجرای طرح رود دره موثر بوده و کمک کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=182513
  • دیدگاه‌ها برای مدیریت شهری مصمم به اجرای طرح رود دره‌ است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.