• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2

مدیران برای چالش‌های آزاردهنده مرکز شهر چاره کنند/ اتمام ساخت شهرک صنفی بنکدارن با ظرفیت ۷۰۰ غرفه در شهر همدان

  • کد خبر : 179051
  • 09 اسفند 1401 - 10:32
مدیران برای چالش‌های آزاردهنده مرکز شهر چاره کنند/ اتمام ساخت شهرک صنفی بنکدارن با ظرفیت ۷۰۰ غرفه در شهر همدان

با وجود قدمت تقریبا یک قرن، هنوز هم میدان امام خمینی(ره) همدان، مکانی ویژه برای بازارگردی و گشت و گذار مردم است. هرچه شهر گسترده‌تر می شود، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی قرار دارد. این مسئله شاید در گذشته موجب شادی و شعف مردم میشد، اما اکنون مشکلات عدیده ای نظیر هجوم […]

با وجود قدمت تقریبا یک قرن، هنوز هم میدان امام خمینی(ره) همدان، مکانی ویژه برای بازارگردی و گشت و گذار مردم است. هرچه شهر گسترده‌تر می شود، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی قرار دارد. این مسئله شاید در گذشته موجب شادی و شعف مردم میشد، اما اکنون مشکلات عدیده ای نظیر هجوم جمعیت، اصناف به‌شدت متراکم، ترافیک در خیابان‌های اطراف، نبود پارکینگ، افزایش نجومی املاک تجاری و غیره به دنبال خود دارد که مردم، بعضا تغییر این ساختار قدیمی را از طریق طرح‌هایی نو مطالبه می‌کنند.

به گزارش عصرهمدان؛ میدان مرکزی شهر همدان ساخته شده در سال ۱۳۰۵ توسط یک معمار آلمانی بناهای دور این میدان برگرفته از معماری اروپایی است.

طرح و نقشه این میدان توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده‌ است.

با وجود قدمت تقریبا یک قرن، هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌ و طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره‌ای شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می شود، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی قرار دارد.

خبر موضوع معماری میدان امام خمینی(ره) شهر همدان در ۱۵ سال پیش باعث بهت خیلی از کاربران و شهروندان گشته بود، اما تراکم بالای شهر که تحت تاثیر همین معماری ایجاد شده و اکثر مراکز تجاری نیز بر اساس این معماری در مرکز شهر ایجاد شده است.

این مسّئله شاید در گذشته موجب شادی و شعف مردم میشد، اما اکنون مشکلات عدیده ای نظیر هجوم جمعیت به یک نقطه از شهر برای خرید اجناس مورد نیاز، که بصورت متراکم در بازارهای اصلی شهر در کوچه های باریک و خیابان های غیر اصولی که تدبیری برای ۲۰ سال پیش بوده ایجاد شده است، این مسئله امروزه باعث ترافیک های سنگین و آزار دهنده در سطح شهر شده و شهروندان را دچار چالش کرده است.

برای پیگیری این موضوع، خبرنگار عصرهمدان؛ با احمد شانیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به گفتگو پرداخت.

شانیان در خصوص سوالی مبنی بر پراکنده سازی مراکز تجاری در سطح شهر برای جلوگیری از ازدحام جمعیت به مرکز شهر که باعث اختلال در شبکه حمل و نقل عمومی، عبور و مرور و غیره می‌شود، عنوان کرد: یکسری از مسائل به حوزه اداره صمت مربوط می‌شود، ما شهرک بنکداران را نزدیکی شهر جورقان به سرانجام رسانده ایم.

وی ادامه داد: در این شهرک که به شهرک صنفی بنکداران یا بعنوان بوعلی ۳ معروف است، قرار است در سال آینده چیزی بالغ بر ۶۰۰ الی ۷۰۰ عدد از بنکداران صنف های اصلی به این مکان انتقال داده شوند و در آنجا به فعالیت خود ادامه دهند.

شانیان در بحث ساخته شدن فضاهای تجاری مختلف در سطح شهر، تاکید کرد: ساماندهی فضای تجاری در سطح شهر که بتوانند مجتمع های تجاری اعم از مجتمع های تجاری در حوزه های صنفی تخصصی یا ترکیبی، در شرح وظایف شهرداری است اما آنچه در اختیار ما بوده است توانسته ایم از این ظرفیت در جهت ساخت شهرک صنفی بنکدارن استفاده کرده که در نوع خودش در کشور بی نظیر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان همچنین اذعان داشت: ما آنچه که در شرح وظایف خود داشته‌ایم در این حوزه به‌خوبی انجام وظیفه کرده‌ایم و بیشتر آن‌ها انجام شده‌اند، اما می‌طلبد که شهرداری در این حوزه ورود پیدا کرده و مراکزی تخصصی را در این راستا مهیا کند؛ ما هم همراهی می کنیم، کما اینکه هر جا که از اینگونه پروژه ها نظیر شهر ماشین انجام شده موفقیت داشته و همراهی اصناف را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: بهتر است شهرداری در جهت ایجاد این‌گونه فضاها برای اصناف، ابتدا مشورت بگیرد تا به نتیجه خوبی در این راستا برسیم.

به گزارش عصرهمدان؛ برای رسیدن به یک نتیجه بهتر و ایجاد دغدغه برای مسئولان، ادامه این پروژه در آینده‌ای نزدیک توسط این مجموعه خبری از شهرداری پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=179051
  • دیدگاه‌ها برای مدیران برای چالش‌های آزاردهنده مرکز شهر چاره کنند/ اتمام ساخت شهرک صنفی بنکدارن با ظرفیت ۷۰۰ غرفه در شهر همدان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.