• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

قیمت لوازم خانگی مهار نمی شود/ از بین رفتن تولید ملی توسط جیره خواران برند های خارجی

  • کد خبر : 76262
  • 30 تیر 1399 - 8:53
قیمت لوازم خانگی مهار نمی شود/ از بین رفتن تولید ملی توسط جیره خواران برند های خارجی

با توجه به افزایش قیمت دلار و مهمتر از بی ثباتی بازار ارز، عدم نظارت بر قیمت ها  و رهاشدن بازار بهای لوازم خانگی را در چند هفته و حتی در چند روز اخیر به رشد قابل توجهی رسانده است که دستگاه های متولی در این حوزه اعم از صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی […]

با توجه به افزایش قیمت دلار و مهمتر از بی ثباتی بازار ارز، عدم نظارت بر قیمت ها  و رهاشدن بازار بهای لوازم خانگی را در چند هفته و حتی در چند روز اخیر به رشد قابل توجهی رسانده است که دستگاه های متولی در این حوزه اعم از صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی برای نظارت بر بازار باید بیش از پیش وارد میدان نظارت شوند.

 

به گزارش عصر همدان؛ همانطور که می دانیم لوازم خانگی جز کالاهای مهم برای زندگی است و با توجه به افزایش بی ثباتی بازار ارز و دلار و مهمتر از این ها عدم نظارت بر افزایش بی منطق قیمت اجناس و رها شدن بازار با یک گرانی سرسام آوری در این خصوص مواجه هستیم.اما نکته قابل توجه افزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی تولید داخلی است که نشان دهنده عدم نظارت بر بازار و وجود دست های پشت پرده دلالان است؛ چرا که حتی اگر علت گرانی لوازم خانگی داخلی بخاطر افزایش قیمت ارز باشد، این میزان افزایش، قابل قبول نیست!اگر نگاهی به قیمت محصولات بازار از هفته گذشته تا کنون داشته باشیم شاهد افزایش ۴۰تا ۵۰ درصدی از لوازم پلاستیکی آشپزخانه گرفته تا لوازم برقی می باشیم که به گفته فروشندگان، قیمت برخی از این محصولات به صورت ساعتی افزایش پیدا می کنند.در خصوص افزایش بی منطق قیمت ها با فروشندگان لوازم خانگی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.جایگزین کردن اجناس فروخته شده سخت است

یکی از فروشندگان لوازم برقی، با بیان اینکه شرکت ها برای ارسال اجناس از تهران قیمت ساعتی عنوان می کنند، گفت: من مجبورم اجناس قبلی را که در انبار دارم با قیمت روز بفروشم چرا که اگر قیمت قبل به خریدار بدهم دیگر نمی توانم برای اجناس جایگزینی بیاورم.

وی افزود: برای من که فروشنده ام فرقی ندارد خریدار چه زمانی برای خرید جنس اقدام کند اما قیمت دیروز با امروز برای خریدار بسیار متفاوت است.

هیچ نظارتی به قیمت ها نیست

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی به افزایش قیمت لوازم پلاستیکی آشپزخانه اشاره کرد و گفت: همه این محصولات از هفته قبل تا امروز ۴۰ درصد افزایش داشته، در حالی که بعد از عید هم ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و این نشان دهنده عدم نظارت بر قیمت ها است.

فروشنده دیگری از نبود لوازم خانگی خارجی در بازار سخن گفت و افزود: این موضوع می تواند باعث پیشرفت تولید کنندگان داخلی شود البته در صورتی که تولیدات خود را با کیفیت تر از قبل داشته باشند تا مشتری برای خرید ترغیب شود.

وی ادامه داد: باید دست دلالان را از همه حوزه ها قطع کنند و در حوزه خرید و فروش لوازم خانگی دست دلالان تعیین کننده قیمت اجناس است و کسی هم توان مقابله با این افراد سود جو را ندارد.

این فروشنده با اشاره به اینکه دیگر قدرت خرید اجناس جدید را ندارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از اجناس را که فروختم نتوانستم جایگزین کنم چرا که قیمت ها روز به روز گرانتر می شوند و این افزایش قیمت ها توسط دلالان سودجو تعیین می شود.

مصاحبه را منع کردند!

با توجه به عدم نظارت بر قیمت این لوازم و افزایش قیمت ها تماسی با عبدالرضا خانجانی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی همدان داشتیم که متاسفانه حاضر به پاسخگویی نشد و فقط به بیان جمله «ما را از مصاحبه منع کردند» اکتفا کرذ.

در گرانی های اخیر سازمان های متولی همچون تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت و معدن باید ناظر و جوابگوی این وضعیت باشند.

هر چند کارشناسان امر افزایش قیمت لوازم خانگی را معلول متغییر های متعددی می دانند اما عدم نظارت بر بازار و گرانی مواد اولیه یک عامل مهم در این جهش قیمت ها است.

تولیدکنندگان ارز تهاتری را به سختی تهیه می کنند

حمید رضا غزنوی، سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی، گرانی مواد اولیه همچون فولاد و پتروشیمی است، گفت: متاسفانه دستمان به ورق دولتی نمی رسد و هر ورق فولادی را حدود ۲۰ هزارتومان، یعنی بیش از سه برابر قیمت خریداری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ارز نیمایی اختصاص یافته به تولید کنندگان تا پایان سال گذشته ۱۲ هزار تومان بود، افزود: امروز تولیدکنندگان ارز تهاتری را با سختی و مشقت زیاد تهیه می کنند.

تحریم ها ظرفیتی استثنایی برای کشور ایجاد کرده است

غزنوی با تاکید بر اثربخش بودن تحریم ها در تولید لوازم خانگی ایرانی، خاطر نشان کرد: امروزه تحریم ها به نفع کشور ما شده و تولید کنندگان داخلی تولید محصولات را افزایش دادند.

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: بسیاری از کارخانجات که درحال ورشکستکی بودند به صورت سه شیفت کار می کنند و معتقدیم تحریم ها ظرفیتی استثنایی برای کشور ایجاد کرده است.

جیره خواران برند های خارجی، وضعیت تولیدات داخلی را خراب کردند

وی با بیان اینکه قبل از تحریم ها دو برند خارجی در بازار رخنه کرده و ۶۰ درصد بازار را گرفته بودند، گفت: این دو برند با افزایش تحریم ها از کشور رفتند و این موضوع به نفع ما شد؛ چرا که از ابتدای حضورشان گفته بودیم نباید به برند خارجی بهای زیادی داد.

غزنوی ادامه داد: متاسفانه جیره خواران برندهای خارجی، میدان زیادی به آن ها داده و از سهم برندهای داخلی گرفتند و به خارجی ها اضافه کردند که این موضوع وضعیت بدی را برای تولید کننده داخلی ایجاد کرده بود.

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۶۰ درصد بازار رها شده و به تبع آن تولیدات بومی افزایش داشته است، تصریح کرد: هنوز جا برای تولیدات بیشتر داریم تا ۶۰ درصد بازار را پر کنیم.

گرانی کالاهای ایرانی و رها شدن بی سابقه بازار نشان دهنده عدم نظارت دستگاه های متولی و در نگاه خوشبینانه بی تدبیری مسئولان است چراکه یا تولید کنندگان حاضر به عرضه در بازار نیستند و یا در انبارهایشان کالاها را نگه می دارند تا به قیمت گزافی به فروش برسانند و این مسئله باعث شده تا قدرت خرید مردم روز به روز سیر نزولی داشته باشد.

کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بازار لوازم خانگی

 اکبر پازوکی، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با انتقاد از گرانی های موجود در بازار لوازم خانگی، گفت: کالا در بازار هست ولی با توجه به گرانی صعودی، مردم دیگر قدرت خرید ندارند و شاهد یک رکود در بازار لوازم خانگی هستیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی گرانی ها به نفع فروشندگان است، گفت: ما اکثرا سرمایه مان کالای داخل مغازه است و اگر بخاطر گرانی، قصد فروش نداشته باشیم امور زندگی ما نمی گذرد.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به سامانه ۱۲۴ افزود: شکایاتی که به این سامانه می شود دیگر به دلیل گرانی کالا نیست و مردم خریدی که می کنند برایشان مشخص است.

استقبال مردم از کالای ایرانی با کیفیت

وی با اشاره به استقبال مردم از تولیدات لوازم خانگی ایرانی گفت: مردم همیشه از کالای خوب ایرانی استقبال کرده اند و شعار ما هم در اتحادیه این است که ” ایرانی کالای خوب ایرانی بخر”، چرا باید پولمان را در جیب بیگانگان بریزیم وقتی در ایران بهترین تولیدات را داریم.

پازوکی ادامه داد: در بخش خدمات تولیدات داخلی مقداری ضعیف بودیم که تولید کنندگان در ۲سال گذشته به سمت و سوی بروزرسانی خدماتشان آمده اند و هیچ مشکلی در خدمات کالای داخلی نداریم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر وجود کالای قاچاق در بازار و همچنین فروش آن ها در فضای مجازی گفت: این موضوع را باید متولیان امر رسیدگی کنند و اینکه خود خریدار هم باید در موقع خرید با آگاهی و رصد بازار اقدام به خرید کند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: باید آگاهی مردم را نسبت به کالای موجود و خدمات بعد از فروشی که برندهای ایرانی دارند را بالا ببریم تا به سمت کالای قاچاق نروند.

قیمت تولید ملی نباید وابسته به ارز باشد!

وی در پایان با اشاره به تاثیر نوسانات ارز بر قیمت لوازم خانگی گفت: اگر لوازم خانگی تولید داخلی است نباید نوسانات دلار بر روی آن تاثیری داشته باشد، تولید ملی نباید وابسته به ارز باشد و صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید در این خصوص پاسخگو باشند.

با این حال «اسماعیل بازارچی»، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران این افزایش قیمت‌ها را ناشی از فقدان نظارت دانسته و گفته است: « اکثر تولیدکنندگان، پیش از عید، ۱۰ درصد و پس از آن نیز ۱۰ درصد افزایش قیمت داده‌اند و علت افزایش بیش از این مقدار در بازار، نبود کنترل و نظارت است؛ همچنین افزایش قیمت مواد اولیه فولاد و پتروشیمی یکی از علت‌های افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل محسوب می شود لذا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید تمهیداتی بیندیشد تا بلافاصله قیمت‌های اعلامی کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی را بر روی سامانه بارگذاری کند نه اینکه ۲ ماه آن را بررسی کند و سپس این کار را انجام دهد.»

علیرغم نظر بازارچی در خصوص عدم نظارت و گرانی‌ها «عباس‌هاشمی»، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی معتقد است: «برخلاف افزایش بالای ۱۰۰ درصدی مواد اولیه داخلی و تاخیر دو سه ماهه بانک مرکزی در تخصیص ارز، تورم، افزایش دستمزدها واحدهای تولیدی در زمینه تولید به مشکل خورده‌اند.»

وی گفته:« با توجه به تورم ۴۲ درصدی و دوبرابر شدن ارز، نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت قیمت‌ها را ثابت نگه دارد. بخش بزرگی از تولیدکنندگان به دلیل عدم دسترسی مواد اولیه در بورس، مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.»

به گزارش عصر همدان؛ کاهش ارزش پول ملی و وابستگی به دلار، افزایش قیمت مواد اولیه درکنار بی تدبیری های دولت و عدم نظارت جدی و موثر بر بازار نه تنها باعث افزایش قیمت کالاها شده بلکه در حوزه لوازم خانگی با یک رشد بی منطق افسار گسیخته و مهار نشدنی رو برو هستیم که ضرورت دارد نهاد های متولی در حوزه صنعت و معدن، تعزیرات حکومتی و اتحادیه لوازم خانگی و … به این موضوع ورود جدی داشته باشند و ضمن مهار این افزایش قیمت ها، یک ساز و کار منطقی برای قیمت گذاری بر اجناس صورت دهند تا هر فروشنده ای یک جنس را به قیمت های مختلف عنوان نکند.

همچنین دولت باید برای این لوزام پر مصرف در صورت امکان ارز نیمایی اختصاص دهد و برای این منظور باید از اختصاص ارز دولتی برای کالاهای بی ارزش و صرفا لاکچری خودداری کرده و بر اساس اولویت های مردم و نیاز های اساسی ارز را توزیع کند.

هر چند کارشناسان عقیده دارند که تحریم ها نعمت بزرگ و فرصت استثنایی برای تولیدات داخلی است اما بدون توجه و دست گیری دولت از تولید کنندگان داخلی، قوام تولیدات ملی شکل نخواهد گرفت اما اگر دولت در کنار تولید کنندگان باشد آینده ای روشن در انتظار کشور و مردم در حوزه تولید خواهیم داشت لذا در سالی که مزین به نام جهش تولید است توجه دولت باید بیش از پیش معطوف به تولید داخلی باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=76262
  • دیدگاه‌ها برای قیمت لوازم خانگی مهار نمی شود/ از بین رفتن تولید ملی توسط جیره خواران برند های خارجی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.