• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

غذاهای سنتی و بازی های محلی کهن شهر همدان در ایام نوروز زبانزد است/ از کباب سرداشی تا کوفته های سیزده بدر

  • کد خبر : 56732
  • 09 فروردین 1399 - 9:04
غذاهای سنتی و بازی های محلی کهن شهر همدان در ایام نوروز زبانزد است/ از کباب سرداشی تا کوفته های سیزده بدر

یکی از بخش های این سرزمین، کهن شهر همدان است که در ایام نوروز با پخت غذاهای سنتی و انجام بازهای بومی محلی دارای شهرت و زبانزد مردم ایران است. به گزارش عصر همدان؛ نوروز از قدیمی ترین و مهمترین جلوه های فرهنگ ما ایرانیان در چندین هزار سال گذشته است که در گوشه و کنار این […]

یکی از بخش های این سرزمین، کهن شهر همدان است که در ایام نوروز با پخت غذاهای سنتی و انجام بازهای بومی محلی دارای شهرت و زبانزد مردم ایران است.

به گزارش عصر همدان؛ نوروز از قدیمی ترین و مهمترین جلوه های فرهنگ ما ایرانیان در چندین هزار سال گذشته است که در گوشه و کنار این خطه با آداب و رسوم رنگارنگ و متنوعی جلوه می کند.

یکی از بخش های این سرزمین، کهن شهر همدان است که در ایام نوروز با پخت غذاهای سنتی و انجام بازهای بومی محلی دارای شهرت و زبانزد مردم ایران است.

 شیرینی های خانگی و  انواع نان های محلی در دمادم تحویل سال، ریختن سبزه هفت سین در سینی های مسی با استفاده از گندم، عدس و ماش و دوده گرفتن خانه و شستن فرش و کارهایی از این قبیل موسوم به خانه تکانی و… در بین خانواده های همدانی از ابتدا رواج داشته و دارد و جزء آداب و رسوم مردم این خطه از ایران است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با عصر همدان؛ در خصوص غذاهای بومی و سنتی رایج در ایام نوروز در بین مردم همدان گفت: همدانی ها با فرا رسیدن سال نو و تحول طبیعت در روز نخست عید، رشته پلو با خورشت قرمه سبزی یا قیمه درست می کردند زیرا معتقد بودند با خوردن رشته پلو رشته کار و امور زندگی را به دست می آورند.

فریبا نعمتی با بیان اینکه با نزدیکی فصل بهار و دگرگونی طبیعت قدیمی ها خیلی خوب می دانستند که بدن نیز همچون طبیعت دچار دگرگونی می شود، افزود: در اواسط فروردین ماه همدانی ها انواع آش های محلی را با سبزی های کوهی برای بدن مفید می دانستند و معتقد بودند که خوردن آش می تواند مزاج معده را در فصل بهار به اعتدال برساند.

وی ادامه داد: مردم همدان با خوردن انواع آش با سبزی های محلی و خوردن انواع آبگوشت معتقد بودند  که این غذاها غلظت خون را در فصل بهار کاهش می دهد.

نعمتی در خصوص آماده کردن تنقلات در ایام عید نیز خاطرنشان کرد: درگذشته آماده کردن تنقلات در منزل تو سط کدبانوی خانه با پخت شیرینی های خانگی به وسیله گندم انجام می شد و تخمه کدو را در خانه بو می دادند و به وسیله سیب درختی که در این منطقه فراوان بوده انواع برگه و خشکبار را درست می کردند.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص انجام بازی های بومی ایام عید در همدان بیان کرد: چون در این ایام همدان دارای هوای نسبتا سردی بود بیشتر بازی ها مثل یه قل دوقل در محیط خانه برای دختران حکم سرگرمی داشت.

وی با اشاره به اینکه در روز ۱۳ فروردین ماه مردم معتقد بودند که باید این روز را در طبیعت بگذرانند، افزود: چون شغل بیشتر مردم  دامداری و کشاورزی بود در این روز با آماده کردن کوفته همدانی ملقب به کوفته ۱۳ همدانی ها آغوش خود را بر روی طبیعت باز می کردند.

نعمتی اضافه کرد: در این روز آقایان با کمربند بازی و خانم ها با تاب بازی و خواندن ترانه های محلی ساعاتی مفرح و شاد را در طبیعت می گذراندند.

این کارشناس مردم شناسی با تاکید بر این موضوع که ریشه شادی روز ۱۳ فروردین ماه آشتی انسان با طبیعت و رخت بربستن سرمای دشوار زمستان بوده است، اظهار کرد: بشر با این حرکت شادی و شعف می خواست به تلاش خودش برای کشاورزی در دل طبیعت و دامداری باز گردد و شکر گزار این تحول طبیعت باشد.

نعمتی با بیان اینکه مردم اصیل همدانی پخت کوفته در شهر همدان را هنوز در برنامه روز ۱۳ فروردین دارند، گفت: در قدیم گوشت این کوفته را در سرکوهای چوبی می کوبیدند و بعضی هم کباب سرداشی را به قصاب ها سفارش می دانند تا در روز ۱۳ فروردین ماه غذایی ویژه را میل کنند.

گفتنی است خرداد ماه امسال اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در نظر دارد که کباب سرداشی، کوفته و آبگوشت کلم همدان را به عنوان غذای محلی به ثبت ملی برساند.

انتهای پیام/ف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=56732
  • دیدگاه‌ها برای غذاهای سنتی و بازی های محلی کهن شهر همدان در ایام نوروز زبانزد است/ از کباب سرداشی تا کوفته های سیزده بدر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.