• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
با همکاری نهادهای مختلف انجام شود؛

تخریب سازه‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی نهاوند

  • کد خبر : 206794
  • 20 آذر 1402 - 8:43
تخریب سازه‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
برای جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی ضرورت دارد نهادهای مرتبط با سخت‌گیری و اجرای قانون هم با سازه‌های غیرمجاز و هم با متولیان برخورد لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، تخریب اراضی کشاورزی و ایجاد ساخت‌وسازهای غیرمجاز به معضلی در مناطق مختلف تبدیل‌شده است که لزوم نظارت دقیق دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی این اراضی مرغوب قابلیت کشت و زرع را ازدست‌داده و به معضلی برای دستگاه‌های خدمات رسان تبدیل‌شده است.

پس از مدتی از احداث این ساخت‌وسازها مالکان برای دریافت انشعابات مختلف به ادارات مختلف مراجعه و به مشکلی برای مسئولان تبدیل می‌شود.

می‌توان با نظارت دقیق و پایش زمین‌های زراعی توسط جهاد کشاورزی و دهیاری‌ها ازاین‌گونه ساخت‌وسازها جلوگیری کرد و اراضی مرغوب کشاورزی شهرستان نهاوند را به چرخه تولید بازگرداند.

همچنین با قاطعیت و بدون هیچ‌گونه مماشاتی باید با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و متولیان و مالکان به‌شدت برخورد شود تا عده‌ای به فکر قانون‌گریزی نیفتند.

مدتی است در نهاوند تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز شدت گرفته است و شهروندان امیدوارند این روند ادامه داشته باشد.

صدور ۱۱۲ اخطار تغییر کاربری و اجرای سه فقره رأی قلع‌وقمع بنای غیرمجاز در نهاوند

توکل آبشناس سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اقدامات حوزه امور اراضی گفت: در راستای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز گشت‌های امور اراضی به‌صورت مستمر در شهرستان فعال است.

وی اظهار داشت: ۱۱۲ مورد اخطار در این بخش صادرشده و طی یک ماه گذشته سه فقره قلع‌وقمع با همکاری دادستانی، نیروی انتظامی و شهرداری صورت گرفته است.

آبشناس در پایان از رفع تداخل ۹۵ درصدی پلاک‌های نهاوند خبر داد و گفت: به‌منظور رفع تداخل پلاک‌های اراضی ملی و اراضی کشاورزی ۹۵ درصد پلاک‌های شهرستان رفع تداخل شده است.

همچنین برابر اعلام یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان همدان تعداد دو مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی روستای دهفول شهرستان نهاوند تخریب شد.

این بناها به مساحت تقریبی ۲۵۰ مترمربع بنا و ۲۰۰ متر پی‌کنی که مالکان آن‌ها بدون اخذ مجوز از مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز نموده بودند به‌منظور تأمین امنیت غذایی، جلوگیری و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در قالب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها (تبصره ۲ ماده ۱۰) تخریب شدند.

لازم به ذکر است مساحت کل زمین‌های رفع تصرف‌شده حدوداً ۴ هزار مترمربع و به ارزش تقریبی ۲.۴ میلیارد تومان بوده که با دستور مقام محترم قضایی و همکاری نیروی انتظامی، شهرداری و همکاران مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند به حالت اولیه بازگردانده شدند.

همچنین در اقدامی دیگر با دستور دادستان نهاوند سازهٔ غیرمجاز تخریب شد.

در راستای اجرای قانون مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرمجاز، ساختمانی که حریم راه را رعایت نکرده بود و مجوزی از جهاد کشاورزی و امور آب نداشت با حضور نماینده دادستان نهاوند تخریب شد.
این ساخت‌وساز غیرمجاز واقع در حریم راه و حریم رودخانه در اراضی باروداب به مساحت ۳۰۰۰ متر است.

آزاد بخت دادستان نهاوند در این خصوص تأکید کرد که برای اجرای قانون با هیچ‌کسی مماشات نداشته و نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: طبق قانون با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد و آن‌ها تخریب می‌شوند و دستگاه‌های متولی در این زمینه مسئولیت دارند.

آزاد بخت گفت: ملاک ما در این موارد قانون است و ضمن تخریب سازه‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی به حالت قبل برگردانده می‌شوند.

در همین راستا نیز تعداد دو مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی باغی روستای دهبوره راه شهرستان نهاوند به مساحت ۱۵۰ مترمربع بنا که مالکان آن‌ها بدون اخذ مجوز از مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز نموده بودند تخریب شدند.

مساحت کل زمین‌های رفع تصرف‌شده ۶ هزار مترمربع و به ارزش تقریبی ۳ میلیارد تومان بوده است.

خانجانی دادستان همدان نیز در این خصوص گفت: وزارت جهاد کشاورزی اراده جدی برای برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز ندارد.

وی گفت: وجود نزدیک به ۷۰۰ حکم اجرانشده تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی در استان قابل‌قبول نیست و باید هرچه سریع‌تر جهاد کشاورزی برنامه زمان‌بندی تخریب را به این دادسرا اعلام کند.

دادستان افزود: متأسفانه باوجود احکام صادره برای تخریب این‌گونه ساخت‌وسازها اراده‌ای جدی نه در مسئولان استانی جهاد کشاورزی است، نه در وزارت جهاد کشاورزی.

 

انتهای خبر/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=206794
  • دیدگاه‌ها برای تخریب سازه‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی نهاوند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.