• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
1

فرهنگ را برای فرهنگ پیش ببریم نه برای سیاست/روی ریل سازندگی افتادن سه پروژه ی ملی استان همدان پس از ۱۰ سال توقف

  • کد خبر : 91946
  • 21 آبان 1399 - 10:14
فرهنگ را برای فرهنگ پیش ببریم نه برای سیاست/روی ریل سازندگی افتادن سه پروژه ی ملی استان همدان پس از ۱۰ سال توقف

احمدرضا احسانی گفت: فرهنگ مثل اکسیژن، برای تنفس در زندگی افراد جریان دارد و همه موضوعات را شامل می شود؛ باید توسعه ی فرهنگ در همه رشته ها به تناسب شکل بگیرد تا نتیجه ی کار یک مزرعه ی پر سود باشد همدان به دلیل زمینه های تاریخی و فرهیختگانی که پرورش داده است اقدامات […]

احمدرضا احسانی گفت: فرهنگ مثل اکسیژن، برای تنفس در زندگی افراد جریان دارد و همه موضوعات را شامل می شود؛ باید توسعه ی فرهنگ در همه رشته ها به تناسب شکل بگیرد تا نتیجه ی کار یک مزرعه ی پر سود باشد همدان به دلیل زمینه های تاریخی و فرهیختگانی که پرورش داده است اقدامات فرهنگی خاصی را می طلبد تبلیغ موضوعات عاشورایی و دفاع مقدس و همچنین تجلیل از خانواده های شهدا برکت کار های فرهنگی است.

به گزارش عصر همدان، کار فرهنگی از مهم ترین جلوه های توسعه ی کشور و جامعه است همچنین اگر فرهنگ سازی در مقاصد مطلوب به درستی انجام شود مهم ترین گزینه برای نزدیک کردن ملت به آرمان های مدینه ی فاضله محسوب می شود.

فرهنگ در تمام موضوعات جریان دارد و وجودش برای انجام تمام تلاش ها لازم و حیاتی است آن جامعه سالم است که فرهنگ مناسب را در همه ی زمینه ها به تناسب رشد داده است.

هر دولتی متناسب با ارزش های زمینه ای جامعه ی هدف برای توسعه فرهنگ آن جامعه تلاش می کند و گزینه ی فرهنگ سازی را در اولویت اقدامات قرارمی دهد. اما پیش از آن فرهنگ سازی مطلوب به امکاناتی هم چون نیروی ثابت قدم و دلسوز، زیر ساخت های مناسب برای انجام کار های فرهنگی و قطعا بودجه ی کافی دارد.

احمد رضا احسانی چندی است بر کرسی مدیریت سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان مشغول خدمت است؛ برای پرسیدن نظر وی راجع به بحث فرهنگ و فرهنگ سازی و اقدامات انجام شده در زمان زمامداری این منصب ساعتی را کنار او به گفتگو نشستیم.

مصاحبت با این مدیر انقلابی یک تفاوتی با سایر گفتگو ها داشت که ناشی از خوش برخوردی و گرمای کلام ایشان بود.

عصر همدان: به نظر شما فرهنگ چه تعریفی دارد؟

احسانی: فرهنگ موضوعی پیچیده و بسیار گسترده است شامل خیلی چیز ها از ایدئولوژی و اعتقادات و دین مردم گرفته تا مولفه های هنری نکته مهم در اشاعه فرهنگ در اجتماع این است که باید به تمام این حوزه ها به یک نسبت بها داده شود در غیر این صورت توازن بر قرار نمی شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرهنگ را مثل اکسیژن برای نفس کشیدن می دانند به نوعی همه ی آن چیزی که اطراف ما را پر کرده فرهنگ را تشکیل می دهد. ارتباطات و سبک زندگی نوع رفتار و منش ما همه اجزایی از فرهنگ هستند.

 عصر همدان: فعالیت سازمان فرهنگ و ارشاد در چه حیطه ای است؟

احسانی: در حوزه های شاخص مطالعاتی ادبیات و تاریخ ودر حوزه های شاخص هنری نقاشی، هنرهای نمایشی و تجسمی و موسیقی حیطه ای است که به عنوان شاخص استخراج  و توسط قانون گذار در چندین بند به عنوان وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد تنظیم شده است. ضمن اینکه همه مسائل کوچک تر مثل خورده فرهنگ ها و خورده مولفه ها در دایره وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ قرارمی گیرد. اما این به معنای عدم ورود بقیه تشکل ها به حوزه ی فرهنگ نیست چنانکه همه جا و در هر حوزه مدیریتی در کنار فعالیت های تعریف شده کار فرهنگی هم انجام می شود.

عصر همدان: آیا فعالیت بقیه سازمان ها در زمینه ی فرهنگ موثر و مطلوب است؟

احسانی: به دلیل گستردگی زیاد فرهنگ نیاز به هم افزایی و اقدام بقیه دستگاه ها در این زمینه احساس می شود البته این موضوع محاسن و معایبی دارد حسن آن یاری رساندن به دستگاه فرهنگ و ارشاد است به این ترتیب که وزارت فرهنگ یک سری ریل گذاری ها  و حمایت ها را داشته باشد و مابقی وظایف را برعهده دستگاهی دیگر بگذارد اما آسیبی هم که وجود دارد این است که هر کس خودش را زی نفع و صاحب نظر می داند در  صورتی که فرهنگ امری تخصصی است مثل بقیه تخصص ها.  باید در حوزه فرهنگ حتما مردم و عقاید، آسیب ها مسائل علوم اجتماعی و… را کامل بشناسید اگر بدون تخصص نسخه ای پیچیده شود، حاصل مزرعه ای است که شما در آن همه چیز دارید و هیچ ندارید.

عصر همدان: اقدامات سال های انقلاب در زمینه ی فرهنگ چگونه بوده است؟

احسانی: بی انصافیست اگر بگوییم در این سال ها اقدامی در زمینه فرهنگ انجام نشده بلکه تلاش های زیادی صورت گرفته اما متاسفانه چون بر پایه ی برنامه ریزی مدونی نبوده تاثیر چندانی بر بدنه ی فرهنگی جامعه نداشته در این سالها بین مسئولان فرهنگی بیشتر سلیقه حاکم بوده تا برنامه وچنانچه برنامه ریزی ضعیف باشد ارزیابی از عملکرد دشوار می شود.

مسائل فرهنگی باید با برنامه ریزی و تقسیم وظایف بین ارگان های مختلف همراه با پیگیری مجدد موضوع حل بشود اما ما نه تنها این را نداریم بلکه در خیلی از حوزه ها موازی کاری می کنیم.

در همه دولت های جمهوری اسلامی بحث فرهنگ در اولویت برنامه ها بوده برنامه های بسیار زیبایی هم در غالب طرح و در برگه های کاغذ به مجلس رفته و به تصویب رسیده است.

اما در عمل این اولویت و تاثیرآن مشهود نیست شاید مسائل جنگ و شرایط بحرانی کشور در این زمان باعث به حاشیه رفتن فرهنگ شده باشد و همچنین بعد از آن در دوران سازندگی و باز سازی و بعد از آن تا دولت کنونی، بنا به شرایط خاص هر دوره محدودیت ها تحریم ها و مشکلات پیش رو، باعث شده در عمل اولویت به مسائل اقتصادی داده شود اما با این وجود موفق به نظر نمی رسیم چرا که توسعه مسئله ای همه جانبه است باید در حوزه اقتصادی فرهنگی اجتماعی سیاسی در کنار هم و متناسب با هم پیش برود.

عصر همدان: به نظر شما مشکل از کجاست؟

احسانی: در حوزه فرهنگ علی رغم تمام تاکیدات رهبر انقلاب  به نظر می آید چندان توجهی نشده است مشکلات از اقدام های سلیقه ای و عدم برنامه ریزی مدون است. تمام بار این مسئولیت را بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد می گذارند در حالی که از کل بودجه ی هر سال کشور ۲۵صدم درصد به فرهنگ اختصاص داده می شود و همین اندک هم بین ۲۶ دستگاه دیگر تقسیم می شود سهم وزارت ارشاد یکی از ۲۶ قسمتی است که بودجه ی اندک فرهنگ به خود اختصاص داده سوال این است با کدام مدل اقتصادی و منطقی دنیا مطابقت دارد که با این سهم اندک از بودجه کشوری  که آن هم بین ۲۶ ارگان تقسیم می شود بتوان کار فرهنگی مطلوبی انجام داد؟

برای همدان باید کار های فرهنگی در شان همدان صورت بگیرد

عصر همدان: نظر شما در مورد انجام کار فرهنگی برای استانی چون همدان چیست؟

احسانی: همدان پیشینه و تاریخ بسیار غنی دارد حدودا ۳۲۰۰ سال سند تمدن داریم آثار تاریخی و مسائل گردش گری به جای خود از نظر مسائل دینی، اعتقادی و مذهبی ما عنوان دار المجاهدین و دار المومنین را داریم که با توجه به ظرفیت های موجود در همدان گفته شده است.

نخبگان و علمای دینی، هنری، فرهنگی همدان را از بقیه مناطق کمی خاص می کند و برنامه ریزی را می طلبد که در حد ظرفیت ها و پیشینه ی این خطه باشد. برنامه ها و رویکرد هایی که مادر حوزه کاری مشخص کردیم یکی این شعار است که همه ی شهرستان ها و روستا های همدان جزء این استان است و باید توازن در امکانات و عدالت فرهنگی در همه ی سطح این استان کاملاً رعایت شود.

این هم در حوزه ی اجرای برنامه هاست هم در حوزه ی ایجاد زیر ساخت های فرهنگی در همه شهرستان ها.

عصر همدان: کمی از برنامه ها و اقدامات اخیر سازمان فرهنگ و ارشاد همدان برای ما بگویید.

احسانی: ما در این شرایط سخت امسال چیزی حدود ۵/۱ میلیارد تومن تجهیزات تهیه کردیم که بر اساس عدالت فرهنگی این تجهیزات را بین تمام استان تقسیم می کنیم سعی می شود این عدالت در حوزه ی برنامه ریزی هم با تمام قوت رعایت شود.

سه پروژه ملی بزرگ در استان ما بعد از ۱۰ سال مغفول ماندن روی ریل سازندگی افتاد

برای کار های فرهنگی نیاز است زیر ساخت های زیادی فراهم شود پروژه های عمرانی ما از مهم ترین زیر ساخت ها و سخت افزار هایی هستند که لازم است از این نظر غنی باشیم تا بتوانیم کارهای فرهنگی را روی این زیر ساخت ها انجام دهیم متاسفانه در بسیاری از مناطق استان پروژه های عمرانی با کار بری فرهنگی نیمه تمام باقی مانده  است  با اینکه چندین سال از زمان کلنگ زنی آن می گذرد بی توجهی ها ومشکلات باعث شده این پروژه ها به مرحله ی بهره برادری نرسند. مجتمع فرهنگی شهرستان فامنین، موزه هنرهای معاصر در شهرستان همدان و پروژه ی تالار بزرگ شهر از جمله این طرح های عمرانی هستند.

در سال ۸۸ برای ۹ مرکز استان فرهنگی کشور پروژه ای طرح ریزی شد با اعتبارات ملی یک تالار با ظرفیت بالای هزار نفر که بعد از کلید خوردن بدون پیگیری باقی ماند.

در آن سال ها حدود ۴ میلیارد تومان برای نقشه برادری خاک براری و مسائل ابتدایی هرینه شده است و بدون پیگیری رها شده در حالی که در هفته دولت امسال ۴ استان از ۹ عضو این طرح ملی، پروژه ی خود را افتتاح کردند.

خوشبختانه توانستیم با پیگیری های بسیار ردیف بودجه ی این طرح را برگردانیم و با احیای نقشه ی کار بردی مختص این پروژه تدارک یک سالن اجتماعات چند منضوره با ظرفیت هزار و ۲۰۰ نفر را برای استان همدان به عنوان یکی از قطب های فرهنگی کشور ببینیم.

از دیگر پروژه های نیمه کاره پروژه پردیس سینمایی استان همدان است که مرکز تولید فیلم های کوتاه و انیمیشن خواهد شد و می تواند پتانسیل های فراوانی برای اشتغال و تحصیل افراد علاقه مند ایجاد کند.

این در حالی است که تجربه ی جشن واره ای که امسال برگزار کردیم نشان داد همدان در حوزه انیمیشن دارای ظرفیت بسیار بالایی است این پروژه در بحث تملک زمین ساخت با مشکل مواجه است که ما طی جلسات بسیار فشرده و سنگین توانستیم موافقت وزارت خانه را جلب کنیم و برای انتخاب زمین این پروژه از بین گزینه های موجود در چند روز آینده اقدام کنیم این مرکز سینمایی دارای ۷ سالن با ظرفیت های تجاری، تولیدی، تحقیقاتی و آموزشی است.  یعنی سه پروژه ملی بزرگ در استان ما بعد از ۱۰ سال مغفول ماندن روی ریل سازندگی افتاد.

چند سال گذشته در اسد آباد ساختمان یاد بود سید جمال الدین اسد آبادی با تلاش و هزینه و هنر بسیاری ساخته شده بود که با تغییر کاربری اشتباه این سازه به ساختمان دانشگاه تمام تلاش های هنرمندانه برای ساخت این فضا از بین رفته این سازه فراموش و مخروبه شده. ما با تخلیه مدارک دانشگاه علمی کار بردی به مکان مناسب تری ساختمان را برای کاربرد فرهنگی پس گرفتیم و در حال حاضر مشغول بازگرداندن ساختمان به حالت هنری قبل هستیم.

سینما و مجتمع فرهنگی واقع در این مجموعه تا نوروز امسال به بهره برادری خواهد رسید.

همچنین یک پروژه فرهنگی دیگر در نهاوند عقب افتاده بود که با رایزنی های ما تا سال آینده در مسیر افتتاح قرار گرفته است و در ملایر هم پروژه مجتمع فرهنگی هنری زند را در حال احداث داریم که مدت زیادی تا بهره برادری آن باقی نمانده پروژه مجتمع فرهنگی وهنری شهید مظاهری شهرمریانج که سالها بلاتکلیف رها شده بود با جدیت و قدرت درسال ۹۸ فعال شده پیشرفت پروژه ۹۷ درصد می باشد که بخش کتابخانه آن امسال افتتاح شد و در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی است و سایر بخش های مجتمع فرهنگی وهنری با اعتبار ۲ میلیارد تومان تا پایان سال جاری افتتاح و مورد بهره برادری قرار خواهد گرفت.

به علت عدم وجود فضاهای فرهنگی و هنری در شهرک شهید مدنی، حسن آباد و قاسم آباد و مجتمع های مسکونی مسکن مهر واقع درمنطقه ساختمان آموزشی در شهرک را با کسب موافقت وزارت متبوع و تجهیز به عنوان مجتمع فرهنگی و هنری سردار شهید قاسم سلیمانی با مساحت ۵۰۰۰ مترمربع دریک ماه آینده افتتاح و به بهره برادری خواهیم رساند.

این شهرک و توابع دارای یکی از بزرگترین و مجهزترین مجموعه های آموزشی فرهنگی و هنری خواهد شد.

باتوجه به ضعف زیرساخت های فرهنگی شهرستان اسدآباد با پیگیری های متعدد ومستمر سهمیه احداث مجتمع سینمایی امید راازسازمان سینمایی کشور اخذ ودرماه گذشته تفاهم نامه پروژه بامشارکت شهرداری اسدآباد منعقد و ان شاا…درتابستان سال آینده اولین مجتمع سینمایی استان دراین شهرستان افتتاح و مورد بهره برادری مردم شهرستان اسدآباد قرار خواهد گرفت.

دربخش کمک های مومنانه پیرو دستور مقام معظم رهبری همراه سایر ارگانها اقدامات وسیعی درسطح استان انجام داده ایم.

بعد از سالها در مهرماه جاری در جشنواره شهید رجایی استان اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان همدان به عنوان دستگاه برتر استان معرفی شد که مورد تقدیر دبیرخانه جشنواره و استاندارد همدان قرار گرفت.

در ایام شیوع کرونا به علت عدم استفاده از سالن های اجتماعات ما فرصت تجهیزآنها را پیدا کردیم تا ان شاالله بعد از دوران کرونا تمام مجتمع های فرهنگی تجهیز و تعمیر شده باشد.

با واگذاری برخی سالن ها امکانات سازمان ارشاد را تجهیز و قابل بهره برادری می کنیم

برای اولین بار در استان پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار می کنیم مجتمع شهید آوینی، ابن سینا و مجتمع فرهنگی هنری لالجین که در طول سال شاید دو یا سه بار مورد استفاده قرار می گیرد نه نیروی انسانی و نه بودجه ی کافی برای نگهداری و فعالیت این مجتمع ها را در دسترس داریم به همین علت این مجموعه ها را برای واگذاری در نظر گرفتیم تا شخص حقیقی یا حقوقی  که این مجتمع رادر اختیار می گیرد آن را تجهیز کند و در مقابل چند سال از آن مکان استفاده کند. البته طبق متن قرارداد بعد از واگذاری باز هم انجام برنامه های فرهنگ و ارشاد در اولویت است هدف از این طرح کسب در آمد نیست بلکه تجهیز و بهره برادری از امکانات سازمان ارشاد است.

توسعه متناسب همه ی جهات فرهنگی و پیش برد رشته هایی که عقب افتاده اند کلید فرهنگ سازی

عصر همدان: کمی درخصوص اقدامات سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت تقویت جبهه فرهنگی انقلاب توضیح دهید.

احسانی: فرهنگ همه مجموعه ها را شامل می شود توسعه باید همه جانبه باشداگر بخواهیم توسعه فرهنگی را پیش ببریم همچنانی که در حوزه موسیقی فیلم و نمایش هنر های تجسمی و… وظیفه داریم در حوزه دین کانون های فرهنگی تربیتی مساجد در حوزه قرآن و عطرت وظیفه داریم این هم باید همگام با هم پیش برود ما متاسفانه ما در همدان دچار افراط و تفریط هستیم.

آسیبی که در گذشته داشتیم این بود که هر شخص با توجه به سلیقه و علاقه خودش و با توجه به جاذبه های یک رشته ی فرهنگی آن را انتخاب و تقویت می کرد و بها می داد غافل از این که  بقیه بخش ها دچار ضعف شده است.

ما سعی کردیم این روند را متناسب سازی کنیم اولین کاری که کردیم این بود که کار گروه های قرآن و عطرت را در سطح معاونت ارتقا دادیم آن را همچنان تقویت می کنیم و انتظار عملکرد کافی داریم.

ما ۷۰موسسه ی قرآنی داریم که در سال گذشته  یکی یکی آنها را آسیب شناسی کردیم ۹۹ کانون قرآنی را تجهیز کردیم در حال تامین بودجه و تخصیص بودجه بلا عوض و یا وام های کم سود برای این مراکز قرآنی هستیم. ما در قبال ترویج فرهنگ دینی و قرآنی وظیفه ی اخلاقی داریم بنابراین به سمت این خواهیم رفت که همه حوزه های فرهنگی در کنار هم پیش برود با توجه به این نکته که حوزه هایی که در دوره های گذشته عقب افتادگی پیدا کردند الان باید با سرعت بیشتری پیش رفت داشته باشند رویکرد این است همچنان که به ترویج هنر های نمایشی، تجسمی و موسیقایی می پردازیم به مدد مجموعه های دینی و قرآنی هم بیاییم.

خانه ی بهشتی، عاشورائیان و نغمه ی عشق جشنواره های مناسبتی محرم و رمضان

عصر همدان: کمی در مورد برنامه های مناسبتی که برای ایام محرم و رمضان داشتید توضیح دهید.

در این بخش جشنواره خانه ی بهشتی را برای اولین باربه صورت مجازی برگزار کردیم که محورهایی مثل نماز جماعت در خانه تلاوت قرآن و سفره های افطاری به فرهنگ سازی می پرداخت.

سال گذشته هم زمان با فرا رسیدن ماه محرم سوگواره ای برگزار کردیم تحت عنوان “عاشورائیان” که در آن آثاری در حوزه ی تاتر، هنر های تجسمی و موسیقی آیینی با موضوع عاشوراو ایثار و شهادت طی ۸روز در مجتمع آوینی به اجرا در آمد که تجربه بسیار خوبی بود بخش هنر های تجسمی را با محوریت خرافه های وارده به مراسم سوگواری محرم با میزبانی کبودرآهنگ اجرا کردیم که بسیار حرکت زیبا و موثری از آب در آمد در بخش موسیقی آیینی هم با کمی تاخیر به جهت تکمیل آثار ارسالی سوگواره ی “نغمه ی عشق” را برای اولین بار در کشور به شکل ملی و با موضوع ایثار و شهادت برگزار می کنیم و برنامه ریزی می کنیم تا برگزاری این رویداد هر ساله باشد.

سه شنبه های تکریم ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس

همچنین هم زمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس برنامه های ما به این مناسبت از ابتدای فروردین امسال آغازشده است به این صورت که هر برنامه ای که در دست اجرا قرارمی گیرد یک بخش مخصوص دفاع مقدس دارد ویژه برنامه ای تحت عنوان سه شنبه های تکریم را از همان ابتدای سال آغاز کردیم و هر سه شنبه به منزل خانواده شهدایی که کمتر از ایشان تکریم شده است و همچنین خانواده شهدای ارتش و نیروی انتظامی می رویم تا کنون به منزل ۳۵ شهید سرزدیم. همچنین برای اولین بار ویژه برنامه تکریم آزادگان را در مرداد ماه برگزار کردیم که در آن از۱۶آزاده تجلیل شد

از سال گذشته همزمان با برگزاری جشنواره تاتر کودک ما ۹ نفر ار فرزندان مدافعان حرم و شهدای ارتش . نیروی انتظامی را در میدان امام تجلیل کردیم همچنین در تمام برنامه های اجرایی که داریم حتما تجلیل از خانواده شهدا را دردستور آن برنامه قرار می دهیم.

در نمایشگاه کتاب امسال بخش ویژه دفاع مقدس را داشتیم سردار شهید سلگی در آن برنامه مهمان ویژه ی ما بود همچنین با ا حضور آقای حمیدحسام کتاب هایی در حوزه ی دفاع مقدس رو نمایی شد.

به بخش هنرهای تجسمی و نمایشی اعلام کرده ایم از کار در حوزه ی ایثار و شهادت و دفاع مقدس حمایت ویژه می کنیم همچنین برای تهیه ی فیلم با موضوع نماز و ایثار و شهادت ۷۰ درصد سرمایه گزاری می کنیم ما در تمام برنامه های فرهنگی بسیج هنرمندان شریک بوده ایم و خواهیم بود.

ان شاالله در آذر ماه رو نمایی از قرآن کتابت شده ی هنرمند مرتضی شعبانی را داریم و در جشنواره نمازی که برگزار می شود سرمایه گزاری زیادی کردیم.

در زمینه حفظ یاد و آثار عالم فقید استان همدان آیت الله فاضلیان پیشنهاد و قول مساعدت تشکیل موسسه  فرهنگی آیت الله فاضلیان را دادیم و پیگیر چاپ آثار ایشان در زمان دفاع مقدس، خطبه های علمی و فرهنگی و وصیت نامه به جامانده از یشان در یک جلد کتاب شدیم.

همچنین برای بزرگداشت علمای استان همدان همچون سنوات گذشته کنگره فرهنگی آیت الله تالهی برگزار شد.

عصر همدان: از گفتگو یی که با ما داشتید و همچنین از تمام زحمات شما قدردانی می کنیم.

احسانی: از پیگیری های شما در خصوص مسائل فرهنگی سپاسگزارم این ویژه برنامه ها برکت کار ما است و قطعا به این برنامه های فرهنگ ساز ادامه خواهیم داد.

وظیفه ی ما احیای فرهنگ خصوصا در زمینه هایی که مغفول مانده است می باشد. همیشه دنبال این هستیم که فرهنگ را برای فرهنگ  پیش ببریم نه برای سیاست.

راه درست هم همین است اما ایراد و نقد های زیادی بر ما وارد است که پیوسته در صدد رفع انها هستیم.

انتهای پیام/رض – ط

 

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=91946
  • دیدگاه‌ها برای فرهنگ را برای فرهنگ پیش ببریم نه برای سیاست/روی ریل سازندگی افتادن سه پروژه ی ملی استان همدان پس از ۱۰ سال توقف بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.