• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

حق مردم بهار در حریم سیاسی نباید پایمال شود

  • کد خبر : 100190
  • 27 دی 1399 - 13:03
حق مردم بهار در حریم سیاسی نباید پایمال شود

فعالین اجتماعی شهر بهار در جلسه ای با اعضای شورای این شهر در خصوص نقص در حریم سیاسی بهار بحث و تبادل نظر کرده و خواستار رسیدگی به اعتراضات مردمی تا قبل از به وجود آمدن مشکل امنیتی در شهر شدند. به گزارش عصر همدان، جلسه فعالین اجتماعی و اعضای شورای شهر در خصوص ابلاغ […]

فعالین اجتماعی شهر بهار در جلسه ای با اعضای شورای این شهر در خصوص نقص در حریم سیاسی بهار بحث و تبادل نظر کرده و خواستار رسیدگی به اعتراضات مردمی تا قبل از به وجود آمدن مشکل امنیتی در شهر شدند.

به گزارش عصر همدان، جلسه فعالین اجتماعی و اعضای شورای شهر در خصوص ابلاغ حریم سیاسی شهرستان با حضور رئیس دوره گذشته شورای شهر بهار در سالن جلسات شورای شهر صبح امروز برگزار شد.

در این جلسه اعضای شورای شهر در خصوص تاریخچه حریم سیاسی و طرح جامع شهری توضیحاتی ارائه دادند و چگونگی ابلاغ حریم سیاسی را برای حضار بیان کردند.

در این جلسه اعلام شد که طبق طرح جدید ۲۰۹ هکتار به حریم سیاسی افزوده شده اما حدودا ۴۰۰ هکتار دیگر هم باید به حریم اضافه شود، چرا که در طرح جدید قسمتهایی از محدوده شهر بهار در حریم سیاسی همدان محسوب شده که شورای شهر به شدت نسبت به آن انتقاد دارد.

حسین فیض الهی رئیس شورای شهر بهار اظهار داشت: پیگیری طرح جامع شهری وظیفه اعضای شورای شهر بوده که چندین سال است به دنبال تصویب آن بودیم و این طرح سال ۹۷ تصویب و پس از دو سال بالاخره در سال ۹۹ ابلاغ شد و دلیل ابلاغ نشدن آن نبود مرز مشخص سیاسی بود.

وی ادامه داد: طرح جامع شهری را با پیگیری های لازم به سرانجام رساندیم اما حریم سیاسی دیگر در حوزه اختیارات شورای شهر نیست و مسئولین سیاسی از جمله فرماندار و استاندارد در آن دخیلند و ما هیچ حق امضایی در آن نداریم، اما به محض اطلاع از چگونگی ابلاغ حریم سیاسی دست به کار شده و نامه اعتراضی به تهران زده و حضوری با مدیر کل تقسیمات کشوری و نماینده معین دیدار داشتیم، اما در تهران هم به ما گفتند که اگر همدان نامه بدهد ما پیگیری می کنیم و این مشکل باید در همدان حل شود و از دست اعضای شورا دیگر کاری ساخته نیست.

در ادامه علی عطایی عضو شورای بهار با استفاده از نقشه های موجود به تشریح چگونگی تغییر مرزهای بهار پرداخت و گفت: حوزه شهرستان همدان طی مصوبه مورخ ۱۰/۴/۱۳۶۶ هیئت وزیران دستخوش تغییرات گردیده و دهستان الوند کوه غربی ‌مشتمل بر ۱۴ روستا، مزرعه و مکان از جمله روستای چشمه قصابان، روستای اوزنان ، روستای یکن آباد و پادگان شهید قهرمان تشکیل گردید که جزئی از بخش بزرگ بهار محسوب می شده است.

وی افزود: در سال ۱۳۷۴ فرمانداری شهرستان بهار تاسیس و تشکیل گردید و دهستان الوند کوه غربی و همچنین بخش گل تپه کنونی شامل روستای علیصدر و دیگر روستاهای تابعه از شهرستان تازه تشکیل شده بهار جدا شد که این سرآغاز اختلافات پیش آمده بین دو شهرستان در این موضوع بوده است.

عطایی ادامه داد: در همین اثناء سالیان متمادی با نهادها و ارگان های ملی و استانی در خصوص بازنگری حریم سیاسی شهرستان صحبت و رایزنی شد که در نهایت در وضعیت کنونی با ابلاغیه مرز سیاسی جدید ضمن افزودن به پیچیدگی موضوع سرانجام مطلوبی را به همراه نداشته است.

وی اظهار داشت: با توجه به الزام قانونی تهیه طرح حریم شهر ، در سال ۱۳۷۵ نقشه حریم شهری تهیه و تصویب و طی نامه ای از جانب استاندارد ی وقت با وسعت حدود ۶۵۰۰ هکتاری به شهرداری بهار ابلاغ شده است که از جمله نتایج آن قرارگیری روستاهای یکن آباد ، اوزنان و روستای جدید مهدی آباد در داخل حریم بهار بوده است، در سال ۱۳۸۱ نیز در بحبوحه بازنگری طرح هادی و تهیه طرح جامع جدید طرح حریم شهر بهار مجدد مورد مداقه و بررسی قرار گرفت و در نهایت از جانب استاندارد وقت طی نامه ای به انضمام نقشه ای که به امضای وزیر محترم کشور وقت رسیده به شهرداری بهار ابلاغ گردید، در این طرح حریم شهر بهار پس از کاهش حدود ۷۰۰ هکتاری با وسعت ۵۸۰۰ هکتار تعیین گردید که کرانه های آن تا مجاورت محدوده طرح هادی روستاهای یکن آباد ، مهدی آباد و چشمه قصابان ترسیم و تدقیق گردیده است.

این عضو شورای شهر اذعان داشت: در سال ۱۳۸۷ حدود حریم شهر بهار با توجه به اختلافات پیش آمده در خصوص تعیین مرز سیاسی و با جمع بندی کلیه نظرات دستگاههای اجرایی در ۲۱/۱۰/۱۳۸۸ در کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی بازنگری و نهایتا در ۱۰/۱۲/۱۳۹۱ در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ضمن خارج نمودن حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی تحت حریم قبلی شهر با وسعت ۲۸۰۰ هکتار تصویب و تثبیت شد و قول مساعد در جهت تطبیق مرز سیاسی با آخرین تغییرات حریم شهر داده شد، ولیکن در ابلاغیه مرز سیاسی جدید متاسفانه هیچ گونه توجهی به آن نشده و تصمیم دیگری گرفته شده است.

وی افزود: اوایل سال ۹۳ این موضوع از طریق شورای شهر به اطلاع مردم رسانده و اعلام شد که به دلیل نامشخص بودن مرز سیاسی طرح جامع ابلاغ نمی شود.

عطایی ادامه داد: طرح جامع در سالهای ۹۴ و ۹۷ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بازنگری شد تا اینکه در شهریور ۹۹ ابلاغ شد و با فاصله دوماهه نقشه اصلاح شده تقسیمات سیاسی شهرستانهای همدان و بهار در محدوده روستاهای چشمه قصابان و یکن آباد به ادارات استان و شهرستان ابلاغ شد اما حریم سیاسی ابلاغ شده منطبق بر طرح جامع نیست و به دلیل ارجحیت حریم سیاسی طرح جامع را نیز بار دیگر تحت تاثیر قرار خواهد داد، چرا که بارها حریم شهر را کاهش داده اند و اگر طرح جدید حریم سیاسی بخواهد مورد قبول ما باشد بازهم ما باید عقب نشینی کنیم در صورتی که طبق طرح جامع حدود ۴۰۰ هکتار دیگر باید به مرز تقسیمات سیاسی شهرستان بهار اضافه شود.

وی با تشریح مناطق مورد اختلاف در مرز سیاسی گفت: در نقشه جدید، حریم شهرستان همدان را تا مسکن مهر ، حوزه علمیه بهار ،بیمارستان سابق و اورژانس فوریتهای پزشکی بهار ،بخشی از شهرک مشاغل فنی و بخشی از بلوار کشاورز و اراضی سمت شرق بلوار که جزء محدوده شهر بهار است و از شهرداری بهار خدمات می گیرند آورده اند، این کار تنها برای آن است که در پاسخ به اعتراضات مردمی آن را درحدود محدوده خدماتی بهار قرار دهند تا مردم را راضی کنند، در صورتی که طلب ما خیلی بیشتر از این است وما خواستار تدقیق مرز تقسیمات سیاسی شهرستان مطابق با حریم مصوب در طرح جامع که بارها بررسی و مطالعه و کارشناسی شده و پس از تصویب امسال ابلاغ شده می باشیم و ما راضی نمی شویم حتی یک وجب از مرز حریم طرح جامع ما جابجا شود.

در ادامه سید مجتبی حسینی، رئیس دوره سابق شورای شهر بهار نیز که به عنوان مطلع در جلسه حضور داشت کم کاری محمدعلی پورمختار نماینده سابق شهرستان های بهار و کبودراهنگ را عامل اصلی لاینحل ماندن حریم سیاسی در چند سال گذشته بیان کرد و اظهار داشت: در ۸ سال نمایندگی پورمختار این مسئله به راحتی قابل حل بود اما اراده ای برای حل آن دیده نمی شد، بعد از آن هم که عمر نماینده فقید کفاف نداد که پیگیر حل مشکل باشد، هم اکنون تنها راه نجات ما انتخاب نماینده ای دلسوز از دل خود مردم است که نگذارد بیش از این حق مردم پایمال شود.

در ادامه هر یک از حضار نیز به بیان نظرات خود پرداخته و نسبت به سکوت چند ساله اعضای شورای شهر و عدم اطلاع رسانی به مردم اعتراض کرده و خواستار حقوق ضایع شده مردم بهار در تاخیر در ابلاغ مرز سیاسی و طرح جامع شهری از طریق دادستانی شدند.

در انتهای این جلسه پر چالش مقرر شد که فعالین اجتماعی به کمک شورای شهر رفته و جلساتی با فرماندار، دادستان، نماینده معین و امام جمعه برگزار کنند تا این مسئله را پیش از آنکه به اعتراض مردمی و معضل امنیتی در استان تبدیل شود حل کنند.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=100190
  • دیدگاه‌ها برای حق مردم بهار در حریم سیاسی نباید پایمال شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.