• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

تمایل اردوغان برای تبدیل شدن به یک تاجر سیاسی/هدف از طرح اختلافات مرزی، پیشبرد اهداف آمریکا و اسرائیل است

  • کد خبر : 96408
  • 23 آذر 1399 - 12:07
تمایل اردوغان برای تبدیل شدن به یک تاجر سیاسی/هدف از طرح اختلافات مرزی، پیشبرد اهداف آمریکا و اسرائیل است

به همان اندازه که ترکیه با اردوغان آینده خوبی پیش رویش نیست و معلوم نیست به کجا میرود، سیاستهای کلی جمهوری اسلامی بسیار هدفمند چیده شده و با کمترین اشتباه محاسباتی در حال پیاده شدن است. به گزارش عصر همدان، جبهه عربی همانطور که با ما مشکل دارد، با ترکیه هم مشکل دارد. اما مشکلش […]

به همان اندازه که ترکیه با اردوغان آینده خوبی پیش رویش نیست و معلوم نیست به کجا میرود، سیاستهای کلی جمهوری اسلامی بسیار هدفمند چیده شده و با کمترین اشتباه محاسباتی در حال پیاده شدن است.

به گزارش عصر همدان، جبهه عربی همانطور که با ما مشکل دارد، با ترکیه هم مشکل دارد. اما مشکلش با ما ریشه ای تر است.

اگر به تحلیلهای برخی دقت کرده باشید، تلاش میکنند ما را اینگونه بترسانند که اختلاف با ترکیه به نفع اعراب خلیج فارس است و ایران نباید اظهارات اردوغان را جدی بگیرد و در منطقه ای پر دشمن، یک مثلا دوست را از دست بدهد!

این دقیقا همان چیزی است که اردوغان دنبالش است و فکر میکند میتواند در این موقعیت از آن سوء استفاده کند؛ چون تصورش این است که ایران برای اینکه جبهه جدیدی علیهش باز نشود، احتمالاً سکوت اختیار میکند، و این سکوت ضعف ایران را در پی دارد.

همانگونه که ابتدا گفتم جبهه عربی با محوریت سعودیها، هم با ما دشمن اند و هم با ترکیه؛ اما این وسط عامل سومی وجود دارد که در رابطه ی ترکیه با اعراب توازن ایجاد میکند، و آن عامل هم اسرائیل است.

برنامه اصلی، احتمالاً این است که در جنوب شعله را زیر دیگ اختلافات [البته در حد تنش های لفظی] زیاد کنند، و در شمال جبهه دیگری باز شود.

این سناریو با اهداف چندگانه و اشتراکی را در یکی دو ماه اخیر همگی شاهد بودیم. برنامه ای حساب شده که همه طرفها راضی باشند؛ یعنی هم ترکیه و باکو مطامع خود را پیگیری کنند، هم وهابیون حاشیه‌ خلیج فارس و اسرائیل ایران را ضعیف تر ببینند؛

هم آمریکا خیالش از انتقام سخت ایران راحت شود و هم زمینه آمدن جمهوری اسلامی پای میز مذاکره فراهم تر باشد!

و اما برای اینکه از بحث اصلی دور نشویم، اجازه دهید مقداری درباره اردوغان بگویم؛ برداشت من این است که او پشت پرده با آمریکا و اسرائیل هماهنگی هایی دارد، و هدفش از مطرح کردن اختلافات مرزی نیز بیش از آنکه واقعی باشد، کسب محبوبیت در میان ترک زبان های منطقه است!

او همیشه یک قدم مانده به خطر برمی گردد، و هیچگاه خود را درگیر کارهای سخت نمیکند!

نهایت کاری که اردوغان انجام میدهد ایجاد یک تنش لفظی است و لا غیر! تقریبا در تمام مجادلاتی که ورود کرده همینگونه بوده است.

او بیشتر مایل است یک تاجر سیاسی باشد؛ به نفع اعراب و اسرائیل با ایران جدلی کند و پولی بگیرد، یا به یونان و قبرس ناسزایی بگوید و با اروپا وارد معامله شود؛

و یا کارهایی انجام دهد که از آمریکا چیزی عایدش شود! جنگنده از آمریکا بخرد، s400 را از روسیه طلب کند، و قس علی هذا…!

اما به همان اندازه که ترکیه با اردوغان آینده خوبی پیش رویش نیست و معلوم نیست به کجا میرود، سیاستهای کلی جمهوری اسلامی بسیار هدفمند چیده شده و با کمترین اشتباه محاسباتی در حال پیاده شدن است.

عبدالرحیم انصاری

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=96408
  • دیدگاه‌ها برای تمایل اردوغان برای تبدیل شدن به یک تاجر سیاسی/هدف از طرح اختلافات مرزی، پیشبرد اهداف آمریکا و اسرائیل است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.