• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
0

تاثیر کرونا و فشار اقتصادی بر سنت های جامانده از دوران پیشین

  • کد خبر : 147029
  • 19 اسفند 1400 - 9:38
تاثیر کرونا و فشار اقتصادی بر سنت های جامانده از دوران پیشین

خریدهای ایام نوروز سنتی است که هر سال در نیمه دوم اسفند ماه بیشتر هم و غم عموم مردم ایران را به خود جلب می‌کند؛ اما کرونا و فشار اقتصادی تاثیر عمیقی بر این سنت بجا مانده از دوران های پیشین گذاشته است. به گزارش عصرهمدان؛ نوروز، نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم […]

خریدهای ایام نوروز سنتی است که هر سال در نیمه دوم اسفند ماه بیشتر هم و غم عموم مردم ایران را به خود جلب می‌کند؛ اما کرونا و فشار اقتصادی تاثیر عمیقی بر این سنت بجا مانده از دوران های پیشین گذاشته است.

به گزارش عصرهمدان؛ نوروز، نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین است. جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

خاستگاه نوروز، سرزمین پهناور ایران باستان است. هر سال مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند.

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود. در برخی دیگر از کشورها مانند تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان، تعطیل رسمی است و مردمان این مناطق، به استقبال نوروز می روند و با اندکی تفاوت، جشن نوروز برپا می‌کنند.

بوی نوروز از اسفند احساس می شود. گویی چرخ زندگی این روزها جور دیگری می چرخد؛ همه در تکاپو هستند تا لحظات خوب و شادی را برای خود و خانواده و دیگران رقم بزنند .نوروز، همیشه یادآور روزها و خاطرات خوب و شیرین است؛ با ذوق وشوق خرید شب عید و گل و شیرینی؛ عیدی دادن و عیدی گرفتن ها و تازه شدن دیدارها، شاید این دیدارها فقط سالی یک بار مجال تجدید پیدا کنند.

اما چند سالی است که شیوع بیماری کرونا گویا رمق را از نوروز گرفته و دل و رمقی برای شهروندان جای نزاشته است از مشکلات مالی و اقتصادی خانواده ها گرفته تا بیمارانی که روی تخت بیمارستان هستند تا عزیزانی که در این چند سال از دست دادیم.

بازار بی رمق این روزها نشان از تاثیرات زیاد این بیماری منحوس بر اقتصاد کشورهاست، با گشت و گذاری در سطح شهر و بازار شاهد سبدهای خالی خانوارها هستیم از خوراک که نیاز اولیه هر انسانی است تا دیگر اقلام همگی سر به فلک کشیده اند.

برنج بعنوان قوت غالب و اصلی مردم شهر این روزها قیمت سه رقمی را تجربه می کند و یک کیلو برنج مرغوب که برای یک وعده غذایی خانواده ایرانی اغلب استفاده می شود کیلویی ۱۰۰هزار تومان در بازار مبادله می شود.

شرمندگی پدران در این شب های عید غیر قابل توصیف است، یکی از بازاریان قدیمی همدانی به خبرنگار ما گفت: بازار آجیل و شیرینی کلا تعطیل است و اقلام دیگر هم نیز فروش چندانی ندارند.

وی افزود: بازار رها شده و فروشندگان هم چاره ای ندارند، هر روز بر تعداد کسانی که از میوه های گندیده استفاده می کنند افزوده می شود.

یکی از شهروندان که خرید چندانی در دست او نبود افزود: دل و رمقی برای کسی باقی نمانده دیگر نوروز حال و هوای قدیم را ندارد مه بخاطر مشکلات اقتصادی، بلکه صفا و صمیمیت قبل هم وجود ندارد ، خانواده ها از هم دور شده اند و عید و بازدید چندان معنایی ندارد.

وی ادامه داد: این روزها هر کسی سعی می کند تا زندگی خود را بگذراند، تا سرباری برای دیگران نباشد، اما باید کسانی که توانگر هستند دست نیازمندان را در این روزها بگیرند.

با این حال اما نوروز و بهار قدرت بیشتری دارد از نگرانی و دلهره ماسیده بر ایام که باعث شده هرکس به فراخور توان و مقدورات اندکش به دل بازار بزند و نشانه‌ای از امید به روزهای بهتر بهار را به خانه ببرد.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=147029
  • دیدگاه‌ها برای تاثیر کرونا و فشار اقتصادی بر سنت های جامانده از دوران پیشین بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.