• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
6

افزایش نزدیکی ایران به سیاه چاله‌های جمعیتی

  • کد خبر : 197528
  • 26 شهریور 1402 - 9:01
افزایش نزدیکی ایران به سیاه چاله‌های جمعیتی
در رابطه با بحث فرزند آوری با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سیاست های کلی را ابلاغ کردند عملا از سال93 تا سال 1400 در حوزه فرزند آوری اتفاقی نیفتاد و ما هفت سال طلایی را از دست دادیم و الان به پرتگاه جمعیتی نزدیک شدیم.

به گزارش عصر همدان؛ از آبان۱۴۰۰که قانون جوانی جمعیت در مجلس مصوب شد با۷۳ ماده، یک رویکرد جدید در دولت جدید شروع شد.

در سال ۶۵ نرم جمعیتی ۶٫۴ دهم که قراربود در بحث کنترل جمعیت بعد ۲۰ سال به ۳٫۲دهم برسد که در ۵سال به این رقم رسیدیم.(به این معنا که در دهه ۶۰که تعداد۶ فرزند در هر خانواده وجود داشته بعد بیست سال به ۳ فرزند در هر خانواده برسیم که طی ۵ سال به این رقم رسیدیم.) کنترل جمعیت در سال ۷۰ با توجه به ابزارهای پیشگیری، در سال۷۲ به ۳٫۲ دهم رسیدیم.

افزایش نزدیکی ایران به سیاه چاله‌های جمعیتی

از دهه هفتاد به بعد کنترل جمعیت عملا باید از روال اورژانسی خود خارج می‌شد و دوباره باید به چرخه فرزند آوری برمی‌گشت که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و همین روال در دهه ۹۰،۸۰،۷۰هم ادامه پیدا کرد، طوری که در سال ۹۳ مقام معظم رهبری فرمودند: فرآیند کنترل جمعیتی در کشور ما طوری پیش‌رفته که ما با چاله جمعیتی و پرتگاه جمعیتی روبه‌رو می‌شویم، بنابراین سال ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند و فرمودند: در بحث فرزند آوری دچار غفلت شدیم و کشور ما جمعیت جوان خود را از دست می‌دهد و ما آرام آرام به گرداب‌ها و سیاه چاله‌های جمعیتی نزدیک می‌شویم.

با این حال کاری برای احیا فرزند آوری و بازگشت چرخه فرزند آوری به روند طبیعی، کار خاصی اتفاق نیفتاد، همچنان بحث پخش ابزارهای جلوگیری، برخورد گاها تند با مادران سه بچه و چهار بچه در زایشگاهها وجود داشت تا اینکه در آبان سال ۱۴۰۰ این قانون مصوب شد و دولت موظف شد در فرآیند جمعیت و جوانی جمعیت اقداماتی را انجام دهد.

اهرم‌های تشویقی مشوقی برای افزایش جمعیت

کاری که باید در طول بیست سال انجام می‌شد و آرام آرام مردم آماده می‌شدند و به سمت فرزند آوری می‌رفتند ،اهرم‌های تشویقی قرار می‌دادند برای جوانان مثل دادن تسهیلات، خانه های استیجاری برای کسانی که فرزند دو تا و سه تا داشتند از طرف دولت اتفاق میفتاد، خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویانی که بچه دار بودند می‌توانست اتفاق بیافتد تا رویکرد فرزند آوری یک رویکرد مثبتی در کشور ما به وجود می آورد اما متاسفانه طوری شده بود که هرکسی فرزند می آورد با برخورد نامناسبی مواجه می‌شد، بازخورد منفی در خانواده هایی که فرزند سوم یا بیشتر دارند وجود دارد.

زوجهای تک فرزندی به دلیل مشکلات اقتصادی

به دلیل مشکلات اقتصادی، معیشتی، کار و….. اکثر زوجها تک فرزندی هستند، نمونه‌های عینی را مشاهده می‌کنیم که بعد از ده سال فرزند ندارند و سخن آنها این است که زوجین قرار گذاشتند بچه دار نشوند!!!

افرادی که در حال حاضر ۳۰سال دارند، یا آنها که۵۰ سال دارند، ۲۰سال دیگر از فرزند آوری و فرزند پروری عبور می‌کنند پشت سر آنها تک فرزندان آنها یا دو فرزندان آنها هستند.

نرم جایگزین در دنیا حتی در آفریقا که نان پیدا نمی‌کنند هم اجرا می‌شود، نرم جایگزین به این صورت که دختر و پسری که باهم ازدواج می‌کنند بعد از مرگشان باید دونفرجای خودشان گذاشته باشند.

در حال حاضر نرم جمعیتی ما۱٫۶دهم هست که شش دهم هم برای ریخت و ریز جمعیتی است برای تصادف، کرونا، جنگ، بیماریها الان نرخ اصلی همان نرخ صحیح عدد است یعنی همان عدد یک، که همان یک درصد هم خانواده های اهل سنت هستند که فرزند آوری آنها چند برابر دارد اتفاق می افتد.

عملا خانواده‌ها در این پنج فرآیند هستند :

خانه های یا بی بچه هستند، یا دیر ازدواج، یا پیر ازدواج، یا ازدواج هایی که دیر فرزند آوری دارند و آنهایی هم که فرزند دارند یک فرزند دارند.

از طرفی مادرشاغل همانند کسی است که دارد چهار شیفت کار می کند چرا که باید چند نقش را به خوبی ایفا کنند، علاوه براینکه کارمند خوبی برای صاحب کارباشد، بایدهمسرانگی برای همسر خود، مادرانگی برای فرزندان خود باشد و به امور منزل برسد، هماهنگی و همراهی را با بقیه اعضا خانواده داشته باشد، سی سال پا به پای مرد کار کند.

جمشید قاسمی یکی از کارشناسان حوزه جمعیت در استان همدان به خبرنگار ما گفت:در همدان برای فرزند آوری مشوق هایی وجود دارد مثل واگذاری زمین به پدر و مادری که فرزند سوم آن ها بعد از آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد و مستاجر باشند.

 

این کارشناس جمعیت با بیان اینکه در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر ثبت زمین برای آنها شروع شده و برگ سبز بنیاد مسکن به آنها داده شده است افزود: شهرهایی مثل اسد آباد نهاوند، بهار، کبودراهنگ، فرمانداریها باید ثبت نام آن‌ها را انجام دهند که این امر در حال انجام است .

قاسمی افزود: تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی برای بحث استیجاری آن‌ها با دو سال تنفس و پرداخت قرض الحسنه برای بچه اول۴۰ میلیون برای بچه دوم ۶۰ و برای بچه سوم ۸۰ میلیون قرض الحسنه واریز می‌شود .

وی با بیان اینکه برای احیا نظام خانواده به قوانینی نیاز داریم گفت: مقدمات فرزند آوری باید با تمام تدابیر از پیش تعیین شده همراه باشد.

قاسمی با اشاره براینکه برای سطوح مختلف پایگاه‌های اجتماعی مشوق‌ها در خصوص فرزند آوری باید سطح بندی شود افزود: فرد باید در حوزه خودش تشویق شود و فرزند آوری باعث ارتقا جایگاه شود، مثلا ارتقا شغلی در سطح دانشگاهی فرد از سمت استادیار به دانشیار ارتقا پیدا کند، یا فردی که نیروی شرکت است، از نیروی آزمایشی به نیروی رسمی تبدیل شود تا بتواند ایجاد انگیزه شود.

مسئول فرزند آوری در همدان با بیان اینکه ساعت‌کار خانم ها باید تقلیل پیدا کند گفت: قوانین ما باید برای خانم ها با جامعه سکولار و بی دین متفاوت باشد ،ما به مادر بودن احترام قائل هستیم ساعت کاری برای مادری که فرزند دارد یک ساعت یک ساعت و نیم صبح و بعداز ظهرباید شناور باشد.

وی با بیان اینکه مطالبات جدی ما در خصوص اصلاح قانون کار و اصلاح بازنشستگی خانم ها پیشنهاد داده شده است گفت: بازنشستگی خانم ها به ۲۰ سال تقلیل پیدا کند تا فرزندان آن ها که در سن نوجوانی است و به مادر خیلی نیاز دارند در کنار آن‌ها باشد.

مادر استاد تمام دانشگاه، با تربیت فرزندان در خانه دانشگاهی

قاسمی با اشاره بر اینکه ۱۲ درصد خانم ها شاغل وبقیه خانم ها خانه دار هستند افزود: بنابراین خانم‌ها باید در دولت دیده شوند چرا که خانه دانشگاهی است که فرزندان در آنجا تربیت می‌شوند و مادر استاد تمام آن دانشگاه می باشد.

مسئول فرزند آوری در همدان گفت: ما در هشت سال دفاع مقدس۲۰۰ هزار کشته دادیم و الان در سال ۶۶۰هزار طفل بی گناه در کشور ما به واسطه سقط جنین کشته می شوند.

قاسمی ادامه داد: در قانون جدید جوانی جمعیت، در اولین گزارش که به مراجع قضایی برسد کسی که بدون دلیل سقط انجام دهد باعث ابطال پروانه پزشکی فرد می‌شود.

جلوگیری از قتل عام جنین

وی افزود: اگرفقط بتوانیم ۵ سال جلو قتل عام جنین را بگیریم از پنجره جمعیتی عبور کردیم.

به گزارش عصر همدان؛  ظرف بیست سال آینده، ۵۰ شصت ساله می‌شویم و کشور ما تبدیل به یک پانسیون خانه سالمندان می‌شود، ما تا بیست و پنج سال پیش به دنبال مهد کودک بودیم و تا بیست سال آینده با این چاله جمعیتی مطمئن باشید به دنبال خانه سالمندان می‌گردیم و همه جا پر می شود، چون جمعیت ما دیگر اشباع می شود، چرا که در زمان قبل تمام فرزندان به پدر و مادر ناتوان خود رسیدگی می‌کردند اما حال اگر یکی از والدین پیر و زمین گیر شود یک بچه چه می‌خواهد بکند! و ما در این حوزه ناخواسته وارد یک چرخه دردناکی می شویم که راه نجات آن بحث تقویت نیروی جوان کشور و فرزند آوری است.

 

انتهای پیام/ ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=197528
  • دیدگاه‌ها برای افزایش نزدیکی ایران به سیاه چاله‌های جمعیتی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.