• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

اصل اصلاح هدفمندی یارانه ها درست است/لزوم وجود زیرساخت و سامانه اطلاعاتی خانوارها برای اجرای سیاست هدفمندی

  • کد خبر : 152205
  • 22 اردیبهشت 1401 - 8:53
اصل اصلاح هدفمندی یارانه ها درست است/لزوم وجود زیرساخت و سامانه اطلاعاتی خانوارها برای اجرای سیاست هدفمندی

مصطفی بنی‌‎اسدی با بیان اینکه اصل هدفمندی یارانه‌ها که باید به دست مصرف کننده واقعی برسد، درست است اما در شیوه اجرا به نظر می‌رسد مقداری عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: اعمال و اجرای درست سیاست جبرانی و پرداخت یارانه به خانوارها نیازمند ایجاد زیرساخت و سامانه جامع اطلاعاتی خانواری است که قطعا” مانع طبعات اجتماعی، […]

مصطفی بنی‌‎اسدی با بیان اینکه اصل هدفمندی یارانه‌ها که باید به دست مصرف کننده واقعی برسد، درست است اما در شیوه اجرا به نظر می‌رسد مقداری عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: اعمال و اجرای درست سیاست جبرانی و پرداخت یارانه به خانوارها نیازمند ایجاد زیرساخت و سامانه جامع اطلاعاتی خانواری است که قطعا” مانع طبعات اجتماعی، از بین بردن سرمایه اجتماعی و حتی در نگاه بدبینانه مانع شورش‌های اقتصادی می‌شود.

مصطفی بنی‌‎اسدی، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا و رئیس اندیشکده بخش کشاورزی بسیج اساتید استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ در خصوص هدفمند و مردمی کردن یارانه‌ها، اظهار کرد: سالها در کشور ایران بحث یارانه‌ها به صورت خیلی آشفته، غیرهدفمند و به دور از اهدافی که برای یارانه‌ها تعیین شده، تخصیص یافته و همین امر در طول زمان افزایش پیدا کرده و بار مالی سنگینی برای دولتها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر پرداخت این یارانه ها باعث دو نرخی شدن حالا یا ارز و یا انرژی می شود، خود فسادآور است، به طور مثال در خصوص ارز ترجیحی وقتی در بازار قیمت کالای ۳۰ هزار تومان داریم اما ارز ۴۲۰۰ است، این طمع باعث می‌شود که خیلی‌ها از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و از رانت قانونی بهره‌مند شوند؛ بنابراین در آن هم رانت، هم فساد هم به هدفمند کردن نمیر‌سد.

رئیس اندیشکده بخش کشاورزی بسیج اساتید استان همدان گفت: یارانه ها را در جامعه ما بیشتر ثروتمندان استفاده می کنند، البته فلسفه یارانه و مالیات این است که ما توزیع درآمد برای بهبود معیشت قشر ضعیف‌تر داشته باشیم، این درحالی است که این یارانه بیشتر به دست ثروتمندان می‌رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه اینکه می‌گویند حذف ترجیحی ارز واژه درستی نیست بلکه باید یارانه هدفمند بشود، افزود: این یارانه باید به دست مصرف کننده واقعی برسد و اصل این قضیه را ما قبول داریم اما در شیوه اجرا به نظر می‌رسد که یک مقدار عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند.

بنی‌‎اسدی با بیان اینکه برای اجرای این سیاست نیازمند ایجاد زیرساختهایی چون اطلاعات خانواری است، افزود: وقتی شما می‌خواهید ارز ترجیحی را به خصوص در حوزه کالاهای اساسی حذف کنید، یکی از مشکلات که ایجاد می‌کند، بالاخره دامن قشر مستضعف را هم می‌گیرد و در تامین مایحتاج اولیه خود دچار مشکل می شوند، و قطعا” طبعات اجتماعی ایجاد می‌کند، سرمایه اجتماعی را از بین ببرد و حتی در نگاه بدبینانه منجر به شورشهای اقتصادی بشود.

وی تأکید کرد: بنابراین می‌طلبد که کار را با دقت و اعمال سیاست‌های جبرانی برای دهک های پایین انجام دهیم، حال اجرای این سیاست نیازمند زیرساختهایی است، ازجمله زیرساخت اطلاعاتی است، ما در حال حاضر متاسفانه در کشور اطلاعات دقیقی در حوزه اقتصاد و رفاه و غذایی خانواده نداریم که بر مبنای همین برنامه ریزی کرده و بگوییم که در یک خانواده در حد اقتصادی چه میزان به صورت پرداخت مستقیم یا به صورت اعتباری باید باشد.

رئیس اندیشکده بخش کشاورزی بسیج اساتید استان همدان ادامه داد: بعداز دریافت زیرساخت اطلاعاتی می‌توان به تفکیک دهکها یارانه را اعمال کنیم، البته هنوز این زیرساخت درست وجود ندارد.

بنی‌‎اسدی گفت: حال که دولت به دلیل اینکه در بودجه ۱۴۰۱ آمده، عجله برای این کار دارد و زیرساخت اطلاعاتی هم وجود ندارد، باید به اطلاعات مرکز آمار ایران رجوع کند، البته ممکن است که یک درصد خطا داشته باشد، اما می توان از آن برای شروع کار استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: اما اصل درست داشتن زیرساخت و سامانه جامع اطلاعاتی از خانوار ایرانی‌هاست که خوشبختانه در دولت قبل شروع شده و باید در این دولت تکمیل شود، با این کار می‌توان با اجرای سیاستهای جبرانی کمترین طبعات اجتماعی داشته باشیم.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=152205
  • دیدگاه‌ها برای اصل اصلاح هدفمندی یارانه ها درست است/لزوم وجود زیرساخت و سامانه اطلاعاتی خانوارها برای اجرای سیاست هدفمندی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.