• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
6
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

اثر سلامت روان در اعتیاد

  • کد خبر : 202828
  • 11 آبان 1402 - 8:34
اثر سلامت روان در اعتیاد
اعتیاد سلامـت جامعـه را بـه خطـر می‌انـدازد و هـر سـال عـده زیـادی، قربانـی ایـن بلای خانمان سوز می‌شوند که ممکن است یکی از دلایل آن عدم سلامت روان باشد.

به گزارش عصر همدان؛ از قرن نوزدهم به بعد به سبب تأثیر فراوان بر جنبه‌های متفاوت زندگی اجتماعی انسان‌ها، اعتیاد توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

تحقیقات تاریخی و مردم شناسی نشان داده است که استفاده از مواد مخدر در گذشته صرفاً به بزرگسالان محدود بود و نوجوانان و جوانان به آن روی نمی آوردند .

مصرف مواد مخدر ناگهان در میان جوانان و نوجوانان شایعه شد.

در این خصوص با کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به گفتگو پرداختیم.

حسین درخشنده در این خصوص گفت: اعتیادیکی از چالش‌های جدی اجتماعی است که باعث می‌شود جوامع مختلف در برابر این آسیب اجتماعی مورد تهدید سلامت اجتماعی قرار بگیرند و حتی سلامت روان و سلامت خانواده‌ها، سلامت فردی، سلامت زوجین و سلامت فرزندانی که در این خانواده‌ها متولد می‌شوند تحت تاثیر قراربگیرد.

وی افزود: یکی از والدین یا هر دو دچار اعتیاد هستند و یا خانواده‌هایی که فرزندان آن‌ها دچار یکی از اقسام اعتیاد است، وجود یک فرد معتاد در یک خانواده باعث رنج بردن آن خانواده از رفتارهای این فرد معتاد، وابستگی‌های اعتیادی این فرد معتاد می‌شود.

روانشناس بالینی ادامه داد: وابستگی اعتیادی این فرد معتاد باعث به هم ریختگی وضع اقتصادی در بعضی از طبقات اجتماعی می‌شود و همین بهم‌ریختگی وضع اقتصادی و بهم ریختگی وضع ظاهری خود شخص معتاد باعث می‌شود که نظام سلامت یک خانواده تحت تاثیر قرار بگیرد.

درخشنده گفت: به طورطبیعی فرد معتاد تمایل دارد که دیگران را هم شریک اعتیاد خود بکند، آمارها نشان می‌دهند شخص معتاد می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۵ نفر را به اعتیاد آلوده کند و این بستگی به میزان متجاهر بودن یک شخص معتاد دارد.

وی گفت: بعضی از افراد مصارف مختلف از اعتیاد را دارند، بعضی از افراد مصارف تفننی دارن بعضی از افراد در واقع نیازمند مصرف هستن و دچار مصرفی می‌شوند، که در آن نیاز خود را و وابستگی که پیدا کردند و آن را با مواد مخدر جبران کنند و بعضی از افراد هم به شدت در مصرف مواد درگیر هستند.

درخشنده با بیان اینکه مقوله‌های مختلفی در بحث اعتیاد می‌شود مطرح کرد گفت: آن چیزی که در جامعه‌ی ما مورد نیاز است بحث پیشگیری از اعتیاد است، این که خانواده‌ها و به خصوص آن‌هایی که متولیان بحث فرهنگی جامعه هستند و آن‌هایی که بحث‌های مختلف اجتماعی و مسائل اجتماعی جامعه را پیگیری می‌کنند باید نسبت به آن دقت .

وی افزود: بعد دیگر این است که اصولاً شخصی که دچار اعتیاد است چطور باید آن را به سمت درمان هدایت کرد و چطور برای آن انگیزه ایجاد کرد که به سمت درمان برود.

کارشناس روانشناسی بالینی گفت: اکثر افرادی که دچار اعتیاد هستند، از اختلالات مختلف روان شناختی هم رنج می‌برند که این می‌تواند به واسطه‌ی صفات شخصیتی خودشان،به واسطه‌ اثر مستقیم مواد مخدر، به واسطه‌ی سبک زندگی ناشی از اعتیاد، به واسطه‌ی عوامل زمینه‌ساز شروع و ادامه‌ مصرف مواد مخدر، می تواند از بیماری‌های روانپزشکی قبل و بعد و یا همراه با مصرف مواد باشد، میتواند از واکنش‌های دیگران به شخص معتاد چه قبل از اعتیاد و چه بعد از اعتیاد باشد.

درخشنده با اشاره به اینکه موارد بسیار متفاوتی در بحث این که یک شخص به سمت اعتیاد می‌رود وجود دارد اظهار کرد: زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی این که یک شخص معتاد تا چه حد در جامعه‌ای باشه که این مواد به راحتی در اختیار او قرار بگیرد یا نه، این که خانواده‌ی این شخص معتاد چقدرمسبب این هستند که شخص، حمایت دریافت کند و به سمت مواد مخدر نرود.

به گزارش عصر همدان؛ اعتیاد آثار مخربی دارد که می‌توان به آلودگی و آسیب پذیر نمودن دندان‌ها، ملتهب ساختن مخاط دهان، نقصان ترشحات غدد بزاقی، ضعف قوای جسمانی و کاهش شدید وزن بدن، عقیم نمودن مردان و نازائی زنان، اخلال در کار دستگاه عصبی در صورت تداوم مصرف، تنبلی کبد، اثرات ناگوار بر دستگاه گوارش، ورم کلیه ها و اشکال در دفع ادرار توام با درد، التهاب مزمن تارهای صوتی، تپش قلب، تنگی نفس، خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها، خطر ابتلا به انواع سرطان و سکته قلبی و ناشناخته ماندن بیماری های خطرناک به دلیل کاهش احساس درد، بر هم خوردن تعادل روانی، ضعف اراده، از بین رفتن احساس مسئولیت، بیقراری، عصیانگری، اضطراب دائم و احساس بی کفایتی و تنهایی، اختلال در خواب، نابسامانی خانواده، عدم تربیت صحیح فرزندان، خشونت در خانواده، افت سطح فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خانواده، گسترش طلاق و کاهش آمار ازدواج و…. می‌شود. ممکن است یکی از دلایل رو آوردن به اعتیاد افسردگی وعدم درمان به موقع آن باشد پس بایدبه سلامت روان خود توجه کنیم و برای اختلالات روانی به دنبال درمان باشیم.

 

انتهای پیام/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=202828
  • دیدگاه‌ها برای اثر سلامت روان در اعتیاد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.