«عصر همدان» گزارش میدهد؛
۱۳ آبان در آینه تفکرات نسل چهارم انقلاب
آینه تفکرات نسل چهارم انقلاب، تصویری چندوجهی از واقعه ۱۳ آبان را نشان میدهد، جوانان امروز از سنگر مجازی و فرهنگی گرفته تا عرصه علمی، میراث آن روزهای انقلاب را ادامه میدهند.
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ چهل و چند سال از روزی میگذرد که دیوارهای «لانه جاسوسی» نه با صدای تیر که با فریادهای نوجوانان و جوانانی به لرزه درآمد که تاریخ را با دستان خود مینوشتند.
اما امروز، نسل سومیها و چهارمیها در سایه همان رویداد بزرگ ایستادهاند؛ با دغدغههایی متفاوت، در دنیایی پیچیدهتر و با ابزارهایی جدید.
ما به سراغ جوانان و نوجوانانی رفتهایم و از آنها نپرسیدهایم که «شعار آن روز چه بود؟». بلکه پرسیدهایم: «اگر تو آنجا بودی، چه احساسی داشتی؟ ترس، غرور یا هیجان؟»
ما از آنها خواستهایم «تسخیر لانه جاسوسی» را با زبان خودشان، در قالب اعتراضی که نسل آنها میفهمد، تعریف کنند.
از آنها پرسیدهایم «سنگر مبارزه تو امروز کجاست؟» آیا در فضای بیانتهای مجازی است، در سکوت کتابخانهها، یا در هیاهوی یک استادیوم ورزشی؟
و در نهایت، این پرسش اساسی را پیش رو گذاشتهایم که آیا بین دغدغه یک نوجوان در آتش و هیجان انقلاب سال ۵۷ و دغدغه یک نوجوان در گیرودار جهان امروز، هیچ پلی وجود دارد؟ آیا نسل امروز، خود را وارث آن روحیه ایجادی میداند و اگر آری، چگونه میخواهد نقش تاریخی خود را ایفا کند؟
در ادامه، پاسخهای صادقانه این نسل را میشنویم؛ پاسخی که نه در کتابهای درسی که در میدان گفتگویی صمیمانه بهدستآمده است.
* احساس غرور ملی؛ نتیجه ادبکردن یک ابرقدرت
محمد جلیلی، از نوجوانان نسل چهارم انقلاب، در گفتگویی صمیمانه به پرسشهایی درباره درک و احساس خود از واقعه ۱۳ آبان پاسخ داد.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ حاضر بود چه احساسی میداشت، اظهار داشت: باتوجهبه اینکه ماجرا ادبکردن کشور قدرتمندی در جهان مثل آمریکا بود و بهخاطر اینکه این تنبیه را دانشجویان و نه نظامیها انجام دادند و به ثمر رساندند، بیشتر احساس غرور ملی داشتم.
جلیلی در قیاس این رویداد با اقدامات اعتراضی نسل امروز بیان کرد: از لحاظ تشابه، هیجان و تلاش برای تغییر در سنین جوانی مؤثر بر این اعتراضهاست قابلذکر است و از لحاظ تفاوت هم بنیادهای فکری و فرهنگی که عامل این دو اعتراض مختلف است قابلتوجه است و در تسخیر لانه جاسوسی جوانان به نفع ایران قیام کردند.
* سنگرهای امروز فضای مجازی و دانشگاه است
این نوجوان در تعیین «سنگر» اصلی نسل خود گفت: اصلیترین سنگر باتوجهبه فراگیری زیاد، اولاً فضای مجازی است؛ چون بیشتر مردم درگیر با آن هستند و همچنین بستر فعالیت بینالمللی هم بهراحتی دارد و بعد از آن، دانشگاهها سنگر محسوب میشود؛ چون جوانان که مهمترین قشر جامعه هستند آنجا در حال تحصیلاند.
وی در مقایسه دغدغه نوجوانان دیروز و امروز تصریح کرد: به نظرم بزرگترین دغدغه نوجوانها در سال ۱۳۵۸ حمایت و فعالیت در انقلاب اسلامی برای اعتلای ایران بوده و بزرگترین دغدغه خودم باتوجهبه اینکه نظام اسلامی ما خار چشمی در چشمان کشورهای ظالمی مثل اسرائیل و آمریکا و... است و همچنین به دنبال استقلال و پیشرفت کشور هم هست، فعالیت در جهت حفظ آرمانهای نظام و اعتلای امور مربوط است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نوجوانان امروز نیز میتوانند نقش تاریخی ایفا کنند، گفت: اینکه این ماجرا رخ داد به پررنگتر شدن نقش نوجوانان و جوانان در تاریخ کمک کرد، ولی جوانان و نوجوانان خودشان را در جریان انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس بهخوبی نشان دادند.
این جوان ملایری افزود: نوجوانها و جوانان امروز هم میتوانند با پایبندی به آرمانهای انقلاب و همچنین پیروی از شهدای جوان و نوجوان و اقتدا به آنها، کشور و نظام را پیشرفت دهند.
جلیلی در پایان در مورد چگونگی انتقال جذاب این مفاهیم به همسن و سالان خود پیشنهاد داد: اول سعی میکردم آنها را با بدیهای دخالتها و جاسوسیهای آمریکا در ایران آشنا کنم مثل اجرای نمایش و تئاتر، و بعد به اثبات دلیل این ماجرا میپرداختم.
* تسخیر لانه جاسوسی؛ مقدمهای برای ظهور
محمد جعفری دیگر نوجوان که در گفتگو با خبرنگار ما به پرسشهایی درباره واقعه ۱۳ آبان پاسخ داد
وی در پاسخ به پرسش اول درباره احساسش در آن روز تاریخی، پاسخ خود را در قالب عبارت کوتاه و گویای «احساس غرور ملی» خلاصه کرد.
این دانشآموز ملایری در قیاس این رویداد با اعتراضات نسل امروز، بیان کرد: در آن زمان شیطان درون خانه ما بود و ملت آن را بیرون زدند و همین روند ادامه دارد تا آمریکا و شیاطین دیگر از منطقه خارج شوند و تشکیل حکومت اسلامی بهصورت کامل شکل گیرد.
* سنگر اصلی امروز؛ عرصه فرهنگ و حجاب
این نوجوان در پاسخ به پرسش درباره سنگر اصلی نسل امروز، گفت: اصلیترین سنگر، سنگر عرصههای فرهنگی است که مهمترین آن حجاب مادران و خواهران ماست و باید توجه ویژهای به این امر داشته باشیم.
وی افزود: امروز اثر مادران در تربیت بیشتر از پدران است و اگر به این مسئله توجه داشته باشیم و شاهد مشکلات اجتماعی ناشی از این کوتاهی فرهنگی نخواهیم بود.
جعفری در مقایسه دغدغه نوجوانان دیروز و امروز اظهار کرد: دغدغه آن موقع رفتن طاغوت و سرکار آمدن افراد صالح و تشکیل حکومت اسلامی بود اکنون نیز هدف نهایی رسیدن ارزشهای الهی است.
* جوان امروز؛ باایمانتر اما در معرض جنگ نرم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نوجوانان امروز نیز میتوانند نقشی تاریخی ایفا کنند، گفت: ایرانیان اصولاً حقطلب و استقلالطلب هستند و در هر برهه زمانی اثرات فراوانی در تاریخ داشتهاند.
جعفری با اشاره به شرایط سخت حاضر افزود: امروز دشمن ابزار فراوانی برای جنگ نرم دارد شرایط را برای نوجوانان و جوانان سختتر شده است؛ اما عقیده من این است که جوان امروز از جوان زمان انقلاب باایمانتر و انقلابیتر است.
این نوجوان در پایان درباره چگونگی انتقال مفاهیم این رویداد به همسن و سالانش، گفت: باید اسناد تاریخی کشف شده در لانه جاسوسی و در کل تاریخ را بیشتر برای نسل امروز بازگو کرد.
* برگزاری اردوهای بازدید از محل سفارت سابق آمریکا بسیار اثرگذار است
علی مجیدی یکی دیگر از نوجوانان نسل چهارم انقلاب است که در پاسخ و گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: اگر در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ حضور داشتن قطعاً احساس غرور میکردم از اینکه جوانان همسن خودم توانستند در مقابل یک ابرقدرت بایستند و حق ملت ایران را بگیرند و این شجاعت و ایستادگی برای من بسیار الهامبخش است.
وی در مورد تشابهات و تفاوتهای اعتراض نسل گذشته و امروز بیان کرد: از نظر تشابه، هر دو نسل به دنبال احقاق حق و مقابله با ظلم هستند، اما تفاوت اصلی در روشهاست؛ آن زمان مبارزه فیزیکی و میدانی بود، امروز مبارزه در عرصههای علمی، فرهنگی و اقتصادی است.
* سنگر اصلی امروز، عرصه علم و فناوری
مجیدی در تعیین سنگر اصلی نسل خود بیان کرد: به نظر من سنگر اصلی امروز، عرصه علم و فناوری است و اگر ما در زمینههای علمی پیشرفت کنیم، میتوانیم در همه عرصهها از جمله اقتصادی و فرهنگی مستقل و قدرتمند باشیم.
وی در مقایسه دغدغههای نوجوانان دیروز و امروز تصریح کرد: نوجوانان آن زمان دغدغه استقلال کشور و پیروزی انقلاب را داشتند، امروز دغدغه ما پیشرفت کشور و ساختن آیندهای بهتر با همان آرمانهاست.
این نوجوان ملایری بیان کرد: درباره توانایی نسل امروز برای ایفای نقش تاریخی تأکید کرد: قطعاً نسل امروز میتواند نقش تاریخی خود را ایفا کند و ما با تحصیل در علوم جدید و حفظ ارزشهای انقلابی میتوانیم ایران را به جایگاه واقعیاش برسانیم.
وی درباره روش انتقال مفاهیم به همسن و سالانش عنوان کرد: از طریق ساخت مستندهای جذاب و بازیهای رایانهای آموزشی میتوانیم این مفاهیم را به زبان نسل جدید انتقال دهیم.
وی افزود: همچنین برگزاری اردوهای بازدید از محل سفارت سابق آمریکا میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
انتهای خبر/گ
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!