حالت تاریک
Image
دوشنبه, 06 مرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان هستید؟
چگونه اخبار واقعی از جعلی را تشخیص دهیم؟
در گفتگو با یک استاد دانشگاه عنوان شد:

چگونه اخبار واقعی از جعلی را تشخیص دهیم؟

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در بمباران اطلاعاتی زندگی می‌کنیم، گفت: در این فضا باید به دنبال افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای باشیم، درک اینکه فضای رسانه‌ای، فضایی متخاصم است و اهدافی دارد، اولین قدم در آگاهی‌بخشی است.

احسان پوری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه در دنیای امروز که رسانه‌ها و فضای مجازی نقش پررنگی در اطلاع‌رسانی دارند، گفت: تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی چالش بزرگی برای بسیاری از افراد محسوب می‌شود اما با استفاده از برخی تکنیک‌ها می‌توان اخبار صحیح را از غلط تفکیک کرد.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که ما در فضای رسانه‌ای با طیف وسیعی از اطلاعات روبرو هستیم، افزود: بخشی از این اطلاعات توسط رسانه‌های جریان اصلی و معتبر تولید می‌شود و بخش دیگر توسط افرادی که لزوماً روزنامه‌نگار نیستند، اما به لطف فناوری‌های نوین ارتباطی، قادر به انتشار اخبار، عکس و فیلم هستند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: این رسانه‌های جایگزین یا همان رسانه‌های موجود در شبکه‌های مجازی، سرعت اطلاع‌رسانی بسیار بالاتری دارند و به همین دلیل، احتمال پذیرش آن‌ها توسط مخاطب بیشتر است. اما آیا همه این اخبار درست هستند؟ پاسخ خیر است.

پوری با بیان اینکه هرچه آگاهی و سواد رسانه‌ای مخاطب افزایش یابد، توانایی او در تشخیص محتواهای جعلی و درک هدف پشت پرده انتشار اخبار بیشتر می‌شود، عنوان کرد:اخبار، چه واقعی و چه جعلی، ذهنیت‌سازی می‌کنند و بدون هدف منتشر نمی‌شوند، شناخت این هدف و درک اینکه چه میزان از یک خبر بر اساس واقعیت است، نقش حیاتی در حفظ سلامت روانی افراد و جامعه ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روز، شاهد یک جنگ روانی و روایت رسانه‌ای گسترده در فضای مجازی بودیم که هدف آن برهم زدن امنیت روانی جامعه بود، گفت: این یک واقعیت انکارناپذیر است که دشمنان همواره در تلاشند تا با شایعه‌سازی و وارونه جلوه دادن حقیقت، افکار عمومی را منحرف کنند و توانمندی‌های خود را نیز پنهان سازند. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دشمنان با بسته‌بندی‌های زیبا و قالبی جذاب، حتی محتواهای غیرواقعی را به گونه‌ای ارائه می‌دهند که پذیرش آن‌ها برای مخاطب آسان‌تر باشد، گاهی این اطلاع‌رسانی مستقیم نیست، بلکه غیرمستقیم و با هدفی مشخص صورت می‌گیرد.

پوری با بیان اینکه مسئولیت تشخیص اخبار جعلی تنها بر عهده مخاطب نیست و رسانه‌ها نیز باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنند، افزود: اگر رسانه‌های داخلی، چه رسمی و چه معتبر، در اطلاع‌رسانی صحیح، معتبر و سریع قوی‌تر عمل کنند، می‌توانند بخش قابل توجهی از فضای شایعه‌پراکنی را خنثی کنند.

وی با اشاره به اینکه مهم این است که خبر درست و اولویت‌دار، سریع‌تر به دست مخاطب برسد، تصریح کرد: وقتی شفافیت و قدرت اطلاع‌رسانی رسانه‌ها ضعیف باشد، شایعه قوت می‌گیرد، در این میان، دشمن نیز با فضاسازی هدفمند، سعی در ایجاد شکاف و بی‌اعتمادی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در اینجا دیگر نقش مخاطب پررنگ می‌شود که اعتماد خود را به مراجع رسمی و رسانه‌های معتبر تقویت کند.

پوری در پاسخ به این سوال که با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی، آیا می‌توان از آن برای راستی‌آزمایی اخبار استفاده کرد، گفت: خوشبختانه امروزه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به ما در راستی‌آزمایی اخبار کمک می‌کنند، می‌توانیم با استفاده از این ابزارها، اخبار جعلی یا همان «فیک نیوزها» را از اخبار واقعی شناسایی کرده و کنترل بهتری بر اطلاعات دریافتی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نکته کلیدی این است که ابتدا بپذیریم همه اخبار لزوماً واقعی نیستند و بسیاری از آن‌ها هدفمند تولید می‌شوند، عنوان کرد: تکنیک‌هایی مانند «ماساژ پیام» وجود دارد که رسانه‌ها با استفاده از آن، پیام‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که اهداف خاصی را در ذهن مخاطب نهادینه کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین، نباید به طور کامل به هیچ رسانه‌ای، چه داخلی و چه خارجی، اعتماد صد در صدی داشت و همواره باید به دنبال منابع رسمی و معتبر باشیم.

 پوری در پایان با بیان اینکه ما در بمباران اطلاعاتی زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم صرفاً با کنار گذاشتن گوشی، خود را از این فضا مصون کنیم، افزود: به جای روش‌های سلبی، باید به سمت روش‌های ایجابی مانند افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای حرکت کنیم، درک اینکه فضای رسانه‌ای، فضایی متخاصم است که اهدافی را دنبال می‌کند، اولین قدم در آگاهی‌بخشی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!