حالت تاریک
جمعه, 29 فروردین 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان هستید؟
شهید آوینی بزرگترین نظریه‌پرداز عرصه رسانه
به مناسبت شهادت شهید آوینی مطرح شد؛

شهید آوینی بزرگترین نظریه‌پرداز عرصه رسانه

شهید آوینی به‌عنوان بزرگترین نظریه‌پرداز هنر و رسانه دوره انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران بود که حرف جدیدی برای گفتن داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ سید علی مساوات در میزگرد مداحان و راویان فتح به مناسبت شهید آوینی، اظهار کرد: شهید آوینی به‌عنوان بزرگترین نظریه‌پرداز هنر و رسانه دوره انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران بود که حرف جدیدی برای گفتن داشت.

وی با بیان اینکه تلفیق ماجرای عاشورا و کربلا با دفاع مقدس کار جدیدی در عرصه فرهنگ و هنر بود، عنوان کرد: شهید آوینی در روایتگری خود نگاه عرفانی خاص، فلسفی، فقهی و سیاسی را در بستر یک روایت عاطفی بیان می‌کرد.

راوی جنگ و هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: برخی بر این باورند کتاب فتح خون در خلوت‌های عرفانی این شهید والامقام نگاشته شده است.

مساوات با اشاره به اینکه در بین رزمنده‌ها کسانی بودند که واقعیت‌های جنگ را ثبت می‌کردند، گفت: معمولاً راویان افرادی بودند که دارای بالاترین سواد بودند، آنها معمولاً افرادی بودند که با اصطلاحات و اصول نظامی در جنگ آشنایی داشتند.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: روایان کسانی بودند که باید اصل واقعیت را ثبت می‌کردند. 

این راوی جنگ و هشت سال دفاع مقدس با تاکید بر اینکه در جنگ ناب‌ترین صحنه‌ها توسط برخی از خبرنگاران فیلمبرداری شده است، ادامه داد: اما چون هیچ گزارشی نداشتند، مشخص نبود که آن عملیات‌ها در کدام مناطق و چگونه انجام شده است.

مساوات همچنین ادامه داد: روایتگری از زمان شهید رهبر و شهید آوینی باب جدیدی را در این زمینه باز کرد که در جامعه و بین مردم خیلی موثر بود.

وی همچنین اضافه کرد: در استان همدان شهید بزرگواری به نام علی منطقی که جانباز شیمیایی هم بود، از سال ۶۸ تا ۷۱ برای دیدار و سرکشی از خانواده شهدا، گام جدیدی را برداشت، در آن‌ سال‌ها سرکشی از خانواوه شهدا عادی شده بود، اما این شهید بزرگوار با روش نوین خود جان تازه‌ای به آن بخشید.

این روای با اشاره به اینکه شهید علی منطقی همه را به روایتگری سوق می‌داد، خاطرنشان کرد: او اعتقاد داشت باید واقعیت‌های جنگ بدون هیچ کم و کاستی و به‌درستی بیان شوند.

مساوات افزود: این شهید بزرگوار بنیان جدیدی را در روایتگری گذاشت و همواره به بچه‌ها می‌گفت باید در رابطه با جنگ با مردم صحبت کنند، در واقع او درخصوص روایتگری  تشویق‌کننده بود، این شهید بزرگوار همچنین بازدید از مناطق عملیاتی را نیز درآن زمان بنیان گذاشت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روایتگری در سال ۶۸ با ابتدایی‌ترین امکانات، در همدان شروع شد، تصریح کرد: بازدید از مناطق جنگی تا سال ۷۵  به‌صورت اِکیپی بود، در سال ۷۵ نیز سردار مظاهری اولین کاروان‌های راهیان نور را تشکیل داد و گفت که این کار باید نسل به نسل ادامه پیدا کند.

علی اسدی در خصوص شاخصه‌های روایتگری شهیدآوینی گفت: یکی از شاخصه‌های مهمی که روایتگری شهید آوینی داشت و تاثیر صدچندان را بروی عموم مردم گذاشته بود، استفاد از روضه‌ها و مدح اهل بیت در لابه‌لای گزارش‌های خودش بود.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار همواره تلفیقی از صحنه‌های شهادت امام حسین(ع) و جنگ، را در گزارش‌های خودش می‌آورد، و با لطافت‌های خاصی روایتگری دفاع مقدس را با روضه‌های اباعبدالله تلفیق کرده بود.

این روای همچنین ادامه داد: دفاع از سرزمین ایران در زمان جنگ توسط رزمندگان، رسالتی بود که آنها به‌درستی آن را انجام دادند.

اسدی همچنین افزود: روایتگری شهیدآوینی آنچنان تاثیرگذار بود که حتی مردم عادی هم همواره برای دیدن این برنامه، لحظه‌شماری می‌کردند که بدانند الان در مناطق جنگی چه می‌گذرد، به‌قدری این برنامه تاثیرگذار بود که همه رزمنده‌ها نیز در سخنان خود لحن شهید آوینی را به‌خود گرفته بودند.

وی خاطرنشان کرد: شهید آوینی به‌قدری زیبا  و با هنرمندی خاصی، گفتار خودش را در ذهن‌ها جا انداخت که واقعاً همه ما باور داریم که رزمنده‌ها مامورانی از طرف خدا بودند که در آن زمان به وظایف خود به‌خوبی عمل کرده و با شهادت از میان ما رفتند.

اسدی بیان کرد: نکته دیگری که در روایتگری این شهید والامقام دیده می‌شود، اشاره به روایت‌های عاشورا در خلال روایتگری جنگ بود، تصویری از اخلاص شهدا و اینکه امام نیز همانند امام حسین(ع)، در جنگ عهد خودش را برمی‌دارد اما یارانش از او جدا نمی‌شوند.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: نکته دیگری که خیلی جالب است این است که سال‌ها پیش برخی از مداحان مانند محمود کریمی فضایی را در بحث دهه محرم  و هیات‌ها باب کرد که در آن سینه‌زنی و مداحی برای سیدالشهدا را با روایتگری دفاع مقدس را گره زد.

مساوات با اشاره به چالش‌های روایتگری و اینکه خیلی‌ها بر این باورند که این چه مکتبی است که جنگ را گنج می‌نامد، تاکید کرد: جنگ رسالتی بود که بر گردن رزمنده‌ها بود، از همان دهه ۷۰ که روایتگری شروع شده بود، رهبر معظم انقلاب دو موضوع را آفت دفاع مقدس نامید، یکی از این موضوعات نسیان و فراموشی جنگ و موضوع دیگر تحریف روایت‌ها بود.

وی با بیان اینکه برخی خواسته یا ناخواسته روایت جنگ را تحریف می‌کردند، بیان کرد: مرکز حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تیپ سوم انصارالحسین با این عنوان راه‌اندازی شد که نگذارد روایت‌ها و واقعیت‌های جنگ به فراموشی سپرده شوند.

این راوی در ادامه خاطرنشان کرد: این مرکز بعداز پنج استان مرزی یعنی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان ابتدا در استان همدان بنیان‌گذاری و درسال ۷۵ نیز به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.

مساوات عنوان کرد: افرادی که در این مجموعه فعالیت می‌کردند، جمعی از رزمند‌های جنگ بودند که در همان ابتدا به‌راحتی توانستند اسناد و خاطرات رزمنده‌ها را جمع‌آوری کنند.

اسدی با تاکید بر اینکه باید روایت جنگ را از راه درست و خوب مطرح کنیم، گفت: برخی از رزمنده‌ها برای روایت جنگ مخاطب‌شناس خوبی نبودند، در روایت‌ها حتماً باید مخاطب‌شناس خوبی بود، و روایت‌ها را بجای درشت‌گویی، درست بیان کرد.

وی همچنین افزود: مجمع روایان استان با هماهنگی سپاه و بنیاد حفظ و آثار راه‌اندازی شد، در کل شهرستانها، مجموعاً ده مجمع فعالیت خود را در این راستا شروع کرده، سردار میرزایی هم مسئولیت این مجموعه‌ها را برعهده گرفت.

این راوی بیان کرد: طی سالها ما در همان مجموعه‌ها، یکسری آموزش‌های داخلی داشتیم، یکسان‌سازی و همسان‌سازی بیان خاطره‌ها از برنامه‌های این مجموعه‌ها بود، تا سال ۹۳ نیز استان همدان در این قضیه رتبه نخست را از آن خود کرد.

اسدی ادامه داد: بنیان‌گذار روایتگرای جوانان، شهید همدانی بود، در سال ۸۶ ما روایتگری جوانان را در استان همدان کلید زدیم، در سال ۸۶ به ۱۳۰ نفر آموزش روایتگری دادیم، اما متاسفانه از این تعداد روای، تعداد محدود و انگشت‌شماری به کار خود ادامه دادند.

مصطفی عبدالعی‌زاده، درخصوص روایتگری عنوان کرد: در مورد روایتگری باید بدانیم، مخاطبی که پای صحبت‌های ما می‌نشیند، حق دارد واقعیت‌ها را بشنود، حتی باید به شکست‌ها و ترس‌های خودمان در جنگ اشاره کنیم، چرا که اینگونه روایتگری برای او قابل‌پذیرش‌تر و جذاب‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام کارهای تحقیقاتی باغ موزه همدان به‌درستی، علمی و با سختی فراوان، توسط رزمنده‌ها انجام شده، عنوان کرد: کسی که روایتگری می‌کند باید از کارها و تحقیقات علمی که در این زمینه انجام شده استفاده کند و روایت‌ها بدرستی بیان شوند.

اسدی در ادامه به موضوع ستایشگری اهل‌ بیت و شهدای دفاع در هیات‌ها که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده اشاره کرد و گفت: همدان باتوجه به بافت مذهبی که دارد استقبال خوبی از ستایشگری دارد.

 وی با تاکید بر اینکه یکی از ضعف‌هایی که ما در بحث ستایشگری داریم، بحث تولید محتوا است، عنوان کرد: ما سال‌ها بعد از جنگ تولید محتوا نداشتیم، باید در این مدت از جمع شعرا و متخصصان در این زمینه استفاده می‌کردیم.

این روای همچنین افزود: خوشبختانه الان با توجه به اینکه یکسری از شعرای جوان و انقلابی در کشور وجود دارند که در زمینه تولید محتوا خوب کار می‌کنند و درصدد جبران ضعف سال‌های گذشته هستند.

اسدی با تاکید بر اینکه در زمینه ستایشگری تولید محتوا داریم اما عدد آن به حد انتظار نرسیده، بیان کرد: بنابراین می‌طلبد که رسانه‌ها در این زمینه ما را یاری کنند.

وی در پایان بیان کرد: اگر رسانه درخصوص چیزی فعالیت کند  روی سرعت بخشیدن آن اثر دارد. ما باید از ظرفیت رسانه و روایان دفاع مقدس استفاده کرده و زمان جنگ را به زمان خودمان وصل کنیم.

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!