
یک کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد:
شرایط پذیرش نذر؛ نیت تا جاری شدن صیغه
یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه پذیرش نذر الزاماتی دارد که باید به آنها توجه کرد، گفت: علاوه بر اینکه نیت نذر باید برای رضای خدا باشد و در غیر این صورت نذر پذیرفته نیست، باید به جاری شدن صیغه نذر نیز توجه کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان » با بیان اینکه ما ایرانیها سنتهای زیبایی خصوصاً در ایام خاص و ماه محرم داریم، گفت: یکی از این سنتها نذری دادن است که اهمیت فراوانی دارد.
وی با اشاره به اینکه طبق آیات قرآن کریم، سابقه نذر برمیگردد به قبل از اسلام، افزود: در قرآن از همسر عمران، مادر حضرت مریم سلامالله علیها یاد شده که ایشان نذر کرد که فرزندی که به دنیا میآید را به عنوان خادم خانه خدا، بیتالمقدس، قرار دهد، وقتی فرزند به دنیا آمد، دختر بود و معمولاً پسرها را به عنوان خادم بیتالمقدس قرار میدادند، اما ایشان به نذر خود عمل کرد و حضرت مریم به عنوان خادم خانه خدا قرار گرفت.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: اسلام این جریان را تأیید کرد و فرمود که خوب است انسان برای رفع مشکلات، برای تقرب به پروردگار و رسیدن به حاجات، نذر کند و بسیار هم توصیه شده است.
موسوی با بیان اینکه نذر کردم آثار بسیار زیادی هم دارد که در قرآن هم این مسئله در سوره انسان آمده است، گفت: آنجا که میفرماید امام حسن و امام حسین علیهالسلام در دوران طفولیت و کودکی دچار بیماری شدند، پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند که: «یا علی، برای اینکه حسن و حسین(ع) بیماریشان خوب شود و شفا پیدا کنند، بهتر است که نذر کنید.»
وی با اشاره به اینکه ایشان سه روز نذر کردند که حتماً شنیده اید که روز اول، مسکینی آمد و افطاریشان را به او دادند، روز دوم، یتیم و روز سوم، اسیر آمد، افزود: آیه «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخَافُونَ یَوْماً کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً» دقیقاً به همین جریان اشاره میکند و بعد میفرماید: «وَ یُوفُونَ بِالنَّذْرِ»، یعنی وفای به نذر دارند که این سه روز را روزه گرفتند به شرط اینکه فرزندانشان شفا پیدا کنند.
این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: ما هم خوب است تأسّی کنیم به اهل بیت(ع) و آیات شریفه قرآن و اگر حاجتی داشتیم، یا میخواستیم به خدا نزدیک شویم و حاجاتمان برآورده شود، دست به دامن نذر شویم که خیلی گرهگشاست و خیلی هم اثر دارد.
هاشمی با بیان اینکه معمولاً مردم در این ایام نذری میدهند، عنوان کرد: البته نذری دادن هم باید شرایطی داشته باشد و بدون آن شرایط، نذر منعقد نمیشود.
وی با اشاره به اینکه نذر کردم علاوه بر اینکه باعث میشود انسان با این کار به حاجاتش برسد و گرفتاری او رفع شود، خود این باعث میشود که خداوند متعال توجه ویژهای به افراد داشته باشد، گفت: ولی خب، گاهی وقتها این شرایط فراهم نمیشود و بعضی از عزیزانی که نذر میکنند، به این مسائل توجه ندارند، یکی از شرایط نذر این است که برای تقرب به خدا باشد و خدای نکرده اگر نیت برای غیر خدا باشد، این نذر پذیرفته نیست.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: یکی دیگر از شرایط نذر این است که افراد باید در این زمینه صیغه نذر را بخوانند، خیلی وقتها پیش میآید که حالا خواهران و برادران مراجعه میکنند، مثلاً میگویند از دلم گذشته، به زبان نیاوردهاند؛ صیغه نذر برای وجوبش حتماً باید به زبان جاری شود.
هاشمی با بیان اینکه با از دل گذشتن نذر اشکالی ندارد انسان عمل کند، ولی واجب نیست، افزود: اگر کسی نذری بکند و به نذرش عمل نکند، کفاره دارد، کفارهاش هم همان کفاره ماه رمضان است که کفاره سنگینی است، لذا اگر کسی صیغه نذر نخوانده، نذر بر او واجب نیست.
وی با اشاره به اینکه نکته بعدی این است که در صیغه نذر، فرد باید حتماً نام خدا را بیاورد، تصریح کرد: مثلاً اگر بگوید: «اگر مریض من شفا پیدا کرد من پنجشنبه جمعه روزه بگیرم.» چون نام خدا، خداوند متعال نیامده، این صیغه نذر جاری نشده و این فرد باید حتماً بگوید که: «برای خداست، به عهده من، به گردن من که اگر مریض من شفا پیدا کرد، مثلاً دو روز روزه بگیرم.»
این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در شرایط نذر کردن این است که فرد باید مکلف و عاقل باشد و در مورد خانمها، خانمهای شوهردار، اگر میخواهند حتی از مال خودشان نذر بکنند، مثلاً خانم خودش درآمد دارد، دوست دارد که از درآمد خودش نذری بدهد، اینجا با حضور شوهر، با وجود شوهر، بسیاری از مراجع فرمودند که بنابر احتیاط، باید با اجازه شوهر باشد، حتی اگر از اعمال شخصی خودش باشد.
هاشمی با بیان اینکه یکی دیگر از شروط نذر کردن، قادر بودن است، گفت: کلاً این اعمال صدقه دادن، کربلا رفتن، روزه گرفتن، اینها مستحب است، ولی ما با نذر واجبش میکنیم، مثلاً کسی که پا درد دارد، این نمیتواند نذر کند که اربعین پیاده تا کربلا برود و یا کسی که مال ندارد، نمیتواند نذر مالی کند و اینجا مقدور بودن نذر مهم است.
وی در پایان با اشاره به اینکه برخیها نذر پدر و مادر خود را ادامه میدهند، تصریح کرد: ادامه این نذر واجب نیست و نذر هر کسی برای خودش قائم به شخص است، اینها البته میتوانند به خاطر اینکه پدرشان ثواب ببرد به صورت مستحب نذر را ادامه دهند و این ثوابی هم هست برای والدین در برزخ.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!