
مدیرتعاون روستایی همدان عنوان کرد:
روستابازار؛ گامی برای تعادل بازار همدان
نخستین شعبه از «روستابازار» در همدان، با هدف تعادل بازار و ساماندهی توزیع کالاهای اساسی، همزمان با افتتاح سراسری این طرح ملی در کشور آغاز به کار کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، همزمان با افتتاح سراسری روستابازار در کشور، عصر امروز نخستین شعبه از این طرح ملی در همدان آغاز به کار کرد. مسعود اکبری، مدیر تعاون روستایی استان همدان، در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه این مراسم، به تشریح اهداف و برنامههای این فروشگاهها پرداخت.
وی با اشاره به شبکه گسترده تعاون روستایی در سراسر کشور، اظهار کرد: شبکه مویرگی تعاون روستایی در بسیاری از شهرها و استانها، در کنار سایر وظایف خود، مسئولیت ارائه اقلام تنظیم بازار و کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه را بر عهده دارد؛ همچنین، بخش عمدهای از نذورات و سهمیههای مناسبتی در سطح کشور توسط تعاون روستایی توزیع میشود و اقلام مورد نیاز روستاییان و کشاورزان نیز از طریق این شبکه به دست آنها میرسد.
مدیر تعاون روستایی همدان در ادامه به برنامه جامع تعاون روستایی کشور برای گسترش این فروشگاهها اشاره کرد و افزود: مدیرعامل تعاون روستایی کشور به وزیر و رئیسجمهور قول دادهاند که تا پایان سال جاری، ۵۰۰ باب فروشگاه «روستابازار» در سطح کشور به بهرهبرداری برسد و طی سه سال آینده، حداقل سه هزار «روستابازار» در سراسر کشور خدماترسانی و توزیع کالاهای اساسی را بر عهده بگیرند، این فروشگاهها همچنین در کاهش فاصله از مزرعه تا سفره نقش کلیدی خواهند داشت.
اکبری با تأکید بر کارکرد حیاتی این فروشگاهها در مدیریت بحران، توضیح داد: در زمانهایی که قیمت اقلام تولیدی کشاورزان دچار نوسان میشود چه جهش ناگهانی و چه افت شدید این فروشگاهها و «روستابازارها» با حذف واسطهها، میتوانند اقلام توزیعی و تولیدی را با قیمت مناسب به دست مصرفکنندگان برسانند، نمونه بارز این نقش را در عید سال گذشته و نوسانات قیمت سیبزمینی شاهد بودیم که بخش عمدهای از این جهش توسط این فروشگاهها مهار شد. این فروشگاهها میتوانند در مدیریت بحران و کاهش فاصله بین تولید تا مصرف نقش بسیار بارزی ایفا کنند.
وی به هدفگذاری برای ایجاد یک شبکه ملی برای «روستابازارها» اشاره کرد و گفت: هدفگذاری این «روستابازارها» این است که به صورت یک شبکه عمل کنند. ما به دنبال یک شبکه پشتیبانی در سراسر کشور هستیم که اقلام استراتژیک تولیدی هر استان را شناسایی کرده و این اطلاعات را به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال، زیتون رودبار، برنج شمال، خرمای جنوب، پیاز کرمان و هر محصول شاخص دیگری که هر استان دارد، به موقع اعلام شود و در این شبکه تعاونی با قیمت مناسب به دست مصرفکننده برسد. این امر نیازمند پشتیبانی، ارائه تسهیلات و ایجاد یک شبکه گسترده با پشتیبانی فنی و مالی قوی است تا کالاها به موقع و به هنگام به دست همه استانها برسد.
مدیر تعاون روستایی همدان در خصوص سهمیه این استان از این طرح ملی، اظهار داشت: یازده «روستابازار» برای همدان در نظر گرفته شده است که تلاش میکنیم این تعداد را به ۲۰ شعبه برسانیم، این اولین شعبه است و چون این برنامه تقریباً یک ماه است که ابلاغ شده، سعی میکنیم ماهانه حداقل دو تا سه شعبه دیگر از این فروشگاهها را در سطوح و مساحتهای مختلف در سطح استان راهاندازی کنیم.
اکبری تاکید کرد: هدفگذاری ما این است که محصولات از سراسر کشور در این فروشگاهها موجود باشد. این فروشگاهها زمانی ارزشمند میشوند که بتوانند اقلام را با قیمت مناسب از سراسر کشور جمعآوری کرده و تحت یک شبکه با نظارت کافی از نظر سلامت و قیمت محصول به دست مصرفکنندگان برسانند، این «روستابازارها» که به صورت کشوری افتتاح و راهاندازی میشوند، بیشتر وظیفه تأمین اقلام تنظیم بازار و کالاهای اساسی و همچنین ارائه محصولات شاخص همان استان مانند سیبزمینی، سیر، گردو و عسل در همدان را بر عهده دارند.
وی در پایان به چالشهای موجود در توزیع برخی محصولات اشاره کرد و خاطرنشان کرد: همدان یکی از استانهای شاخص کشور در تولید مرغ، تخممرغ و مواد پروتئینی است، اما متاسفانه در رساندن این محصولات به دست مردم با مشکل مواجهیم، گاهی بخش خصوصی همکاری لازم را با شبکه توزیع نمیکند که این امر باعث میشود قیمت خیلی گران برای مصرفکننده تمام شود.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!