در گفتگو با یک کارشناس کودک:
ارتباط عاطفی، محرک انگیزه کودکان پس از مدرسه
یک کارشناس کودک با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط عاطفی درست با کودکان بلافاصله پس از بازگشت از مدرسه، گفت: این امر نقش کلیدی در انگیزه و عملکرد تحصیلی آنان دارد.
عارفه فتحی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه اولین گفتگوی والدین با فرزندشان پس از مدرسه باید دور از پرسشهای مستقیم و استرسزا درباره تکلیف، نمره یا بازخورد معلم باشد، گفت: به جای پرسشهایی مانند تکلیف چی داری؟ یا امتحانت چند شد؟ بهتر است از جملاتی چون «خوش آمدی، امروز مدرسه چطور بود؟» استفاده شود تا فضایی امن برای بیان احساسات و تجربیات کودک فراهم آید.
وی با بیان اینکه موضوع دیگر توجه به تغذیه پس از مدرسه است، افزود: دادن ناهار سنگین به کودکان باعث خوابآلودگی عمیق و از دست دادن زمان ارزشمند بعدازظهر میشود و با کوتاه بودن روزها، این امر ممکن است منجر به بیحالی و کاهش انگیزه برای انجام تکالیف در عصر شود.
این کارشناس کودک ادامه داد: با توجه به گرایش شدید کودکان به بازیهای موبایلی و کامپیوتری، ممکن است بازگشت به خانه صرفاً با انگیزه انجام این بازیها همراه باشد، بنابراین لازم است والدین برای انجام تکالیف، ساعت ثابتی را تعیین و این عادت را در ذهن کودک نهادینه کنند تا نظم و تعادل بین بازی و درس برقرار شود.
فتحی با بیان اینکه بر خلاف تصور رایج که توصیه میکنند تکالیف سخت اول انجام شوند، این روش میتواند به خستگی و کاهش انگیزه منجر شود، گفت: برای ترشح هورمون دوپامین (هورمون انگیزه و لذت)، بهتر است کار را با تکالیف یا دروسی شروع کرد که کودک علاقه بیشتری به آنها دارد.
وی با اشاره به اینکه موفقیتهای کوچک در این دروس، انگیزه لازم برای ادامه مسیر و پرداختن به تکالیف چالشبرانگیزتر را فراهم میکند، عنوان کرد: به عنوان مثال، اگر دانشآموزی به ادبیات فارسی علاقهمند است، اصرار بر شروع با ریاضی ممکن است اشتباه باشد.
این کارشناس کودک در پایان عنوان کرد: توجه به این نکات ساده اما کاربردی، میتواند فضای خانه را پس از مدرسه شادتر و ارتباط عاطفی والدین و کودکان را عمیقتر کند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!