حالت تاریک
چهارشنبه, 14 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان هستید؟
پیوند فلسفه و طب، کلید اخلاق پزشکی
رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا تاکید کرد:

پیوند فلسفه و طب، کلید اخلاق پزشکی

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، بر اهمیت پیوند فلسفه و طب در اندیشه ابن‌سینا برای بازاندیشی در اخلاق پزشکی تأکید کرد و سنت سینایی را جریانی ادامه‌دار دانست که مبنایی عمیق برای اخلاق پزشکی امروز فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، ان‌شاءالله رحمتی، صبح امروز  در همایش علمی از شفا تا قانون که در سالن همایش غدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، سخنان خود را با اشاره به دو ساحت مهم فلسفه و طب در اندیشه ابن‌سینا آغاز کرد و گفت: پیوند این دو حوزه می‌تواند به بازاندیشی در موضوع اخلاق پزشکی کمک کند. اخلاق پزشکی هم دغدغه فیلسوفان و هم پزشکان است و من معتقدم سنت سینایی، که از حکمت مشرقی تا حکمت متعالیه را در بر می‌گیرد، باید به عنوان یک جریان ادامه‌دار مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به نیاز انسان به کسب احترام واقعی اشاره کرد و توضیح داد: «همه ما در پی کسب ارزشی حقیقی هستیم که اغلب برای آن انرژی هدر می‌دهیم. اما آنچه پایدار است، احترامی است که در دیگران نسبت به خودمان ایجاد می‌کنیم و تنها منبع این احترام، اخلاق است.

رحمتی تأکید کرد: اخلاقی زیستن فقط اراده کردن نیست، بلکه دانشی است که سقراط نیز بر آن تأکید داشت؛ چراکه هیچ انسانی دانسته خطا نمی‌کند. به گفته وی، این دانش اخلاقی در سه بُعد شناخت واقعیت‌های اخلاقی و غیراخلاقی، بی‌طرفی در قضاوت و درک عاطفی نسبت به دیگران تعریف می‌شود.

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در بخش دیگری از سخنانش به الگوهای مختلف رابطه پزشک و بیمار پرداخت و با نقد مدل پزشک‌سالاری (که مشابه پدرسالاری است)، گفت: این مدل که در آن پزشک تصمیمی برخلاف میل بیمار اما به نفع او می‌گیرد، هرچند در گذشته رایج بوده، اما امروز جای بازنگری دارد.

 وی در ادامه به الگوهایی مانند مدل مهندسی (پزشک به عنوان مکانیک)، مدل شورایی (تصمیم‌گیری مشترک) و مدل ملتمسانه (پزشک در مقام کشیش) اشاره کرد.

رحمتی افزود: فلسفه ابن‌سینا ظرفیت بالایی برای ارائه مبنایی عمیق در اخلاق پزشکی دارد، به خصوص وقتی به مفهوم نفس نزد ابن‌سینا نگاه می‌کنیم. ابن‌سینا برخلاف دکارت که نفس را صرفا ذهن یا ماشین می‌دانست، نفس را به سه بخش نباتی، حیوانی و ناطقه تقسیم می‌کند که نشان‌دهنده ابعاد عمیق‌تر وجود انسان است.

وی تأکید کرد: درک این ابعاد می‌تواند در شکل‌دهی یک رابطه اخلاقی‌تر میان پزشک و بیمار یاری‌رسان باشد و از این ظرفیت باید در آموزش و سیاست‌گذاری پزشکی بهره‌برداری شود.

 

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!