• امروز : جمعه, ۲۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 11 October - 2024
1

ترانه ی باران، این بار باعث زحمت شهروندان!/آبگرفتگی رودخانه ها، معضل بزرگ فصل بارندگی

  • کد خبر : 95573
  • 16 آذر 1399 - 12:24
ترانه ی باران، این بار باعث زحمت شهروندان!/آبگرفتگی رودخانه ها، معضل بزرگ فصل بارندگی

بارش باران دربعضی نقاط شهرباعث آب گرفتگی معابر و رودخانه ها می شود و جریان زندگی را برای شهروندان کند می کند؛ علت کامل نبودن سیستم فاضلاب و نقص در جداسازی آب باران از پس آب ها است این مشکل به شرط یاری مسئولان قابل حل است. به گزارش عصر همدان، پاییز هر سال و […]

بارش باران دربعضی نقاط شهرباعث آب گرفتگی معابر و رودخانه ها می شود و جریان زندگی را برای شهروندان کند می کند؛ علت کامل نبودن سیستم فاضلاب و نقص در جداسازی آب باران از پس آب ها است این مشکل به شرط یاری مسئولان قابل حل است.

به گزارش عصر همدان، پاییز هر سال و آغاز بارندگی ها علاوه برهمراه داشتن زیبایی های طبیعی و نعمات الهی، نگرانی هایی را هم برای همشهریان به دنبال دارد که می توان برای رفع آن به بهترین شکل اقدام کرد.

بالا آمدن سطح رود خانه ها، پس زدگی آب رودخانه های سر پوشیده و منحول های فاضلاب، بالا زدن جوی ها و آب راهه های سطح شهر، زیبایی های باران را از چشم شهروندان همدانی پنهان می کند و سختی عبور و مرور در یک روز سیل آسا را به همراه می آورد.

آب باران آب شیرین و تمیز است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده و زندگی و رویش را از این مایع پر ارزش می داند. با وجود خشک سالی های اخیر و و لزوم جمع آوری بارش های خدا دادی دیدن تخلیط آب تمیز و فاضلاب صحنه ی بسیار تلخ و ناگواری خواهد بود در شرایطی که تمام کشور های جهان بر امر جمع آوری روان آب باران مداومت دارند عدم تلاش برای جمع آوری این نعمت الهی و استفاده بهینه از آن در کشوری مثل ایران جای شگفتی دارد.

اختصاصا در منطقه میدان فلسطین و مقابل فضای سبز باغ ایرانی رود خانه ای وجود دارد که برای آن سر پوشی گذاشته شده و نمونه ای از چند نقطه وجود معضل بعد از بارندگی در سطح شهر همدان است.

یکی از همشهریان ساکن این منطقه از گنجایش کم این رود خانه برای کشش آب باران می گوید و علت این مشکل را ارزیابی نادرست میزان بارش ها و عدم تناسب آن با ظرفیت رود خانه برای کشش آب باران می داند.

خانم خانه داری ساکن این منطقه هم از بالازدگی فاضلاب در زمان باران شدید شکایت می کند  و از بوی نامطبوع ناشی از جاری شدن فاضلاب در سطح خیابان می گوید او با بیان اینکه این مشکل برای بانوان دشوار تر است ادامه می دهد: بانوان پیاده روی و همچنین پوشش دشوار تری دارند و راه رفتن در  سیل آبی که فاضلاب هم به همراه آن هست اصلاً کار آسانی برای بانوان نیست.

مشکلات پس از بارندگی معلول نقص سیستم فاضلاب شهری است

در این خصوص با عزیزالله یوسفی، معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان گفتگویی داشتیم تا بدانیم این معضل از چه کم و کسری نشات می گیرد و چه راه حل های کوتاه یا بلند مدتی برای حل و فصل این مشکلات در نظر گرفته شده است.

یوسفی در این رابطه بیان کرد: رود خانه ای که از کنارباغ ایرانی عبور می کند منتهی می شود به رودخانه ی ابوذر که به پشت میدان بار می ریزد. این مورد در حیطه اختیارات شهرداری منطقه۴ قرار می گیرد و از سمت این ارگان اقدامات لازم انجام شده. رودخانه بازسازی و دیوارکشی شده و همچنین قسمتی از آن پوشیده شده است.

وی با بیان اینکه بیرون زدگی آب در هنگام بارندگی به دلیل این است که آب های بارندگی از طریق منحول های فاضلاب وارد رود خانه می شود و به جهت این که کانال های فاضلابی که در این مسیر وجود دارد ظرفیت لازم را ندارد آب باقی مانده به صورت بیرون زدگی در سطح خیابان جاری می شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری با بیان اینکه حل این مشکل تنها به شهرداری مربوط نمی شود بلکه منوط به همکاری بین سازمان های شهر داری و آب و فاضلاب است ادامه داد: دلیل این موضوع این است که باید سیستم فاضلاب از آب های شهری جدا شود.

وی با بیان اینکه طرح سیستم فاضلاب همدان هرگز به طور کامل اجرا نشده است گفت: قسمت اعظم رود خانه های شهر آلوده به فاضلاب است و به دلیل ناقص ماندن سیستم طراحی شده بخشی از فاضلاب، آب رود خانه ها و آب های سطحی را از دست رس خارج و بلا استفاده می کند.

یوسفی با تاکید بر اینکه شبکه های قدیمی فاضلاب باید باز سازی و همچنین طرح جمع آوری فاضلاب در همدان باید به طور کامل اجرایی شود افزود: این اقدام نیازمند یک اعتبار کلان از سوی دولت برای سازمان آب و فاضلاب است.

وی با اشاره به اینکه هدایت و جمع آوری روان آب هایی که بعد از بارش باران یا برف جاری می شود به عهده شهرداری است خاطر نشان کرد: با استفاده از جداول و ساخت راه آب ها در سطح شهر به هدایت آب باران می پردازیم برای نمونه راه آبی که در منطقه ی پل رسالت برای هدایت آب ها ساخته شد بخش بزرگی از مسائل بعد از بارش ها را درآن محل را مرتفع کرد.

ساخت سیل بند در ابتدای شش رودخانه اصلی شهر نزدیک ترین راه است

معاون فنی و عمرانی شهرداری راه کار کم هزینه و زود بازده تر این مشکل را ساخت سیل بند در محل مبدا رود شش رود خانه اصلی همدان دانست و عنوان کرد: درابتدای مسیر آب باید سیل بند، استخر و یا کانال هایی ایجاد کرد این اقدام می تواند بخش اعظمی از این جریان آب را کنترل کند به این صورت که حجم اصلی آب در ابتدا مهار سپس مانده و سرریز آن وارد مدخل های شهری شود.

وی یاد آور شد این موضوع باید با همکاری امور منطقه ای آب و جهاد کشاورزی پی گیری شود.

یوسفی با تاکید بر اینکه آب زدگی و برون زدگی های بعد از بارش ها ناشی از این است که شبکه فاضلاب پاسخ دهی دبی آب را ندارد، افزود: یکی از مسیر هایی که در هدایت روان آب ها می تواند کمک شایانی بکند مسیر قنات هایی است که از گذشتگان به ما رسیده اما متاسفانه تخریب شده است.

وی ادامه داد: ما این مسیر ها را هر ساله لایروبی، مرمت و احیا می کنیم در صورت انسداد این مسیر ها آبی که وارد قنات می شود بعد از برخورد با مانع جمع شده و باعث نفوذ به آب های سطحی جریان و برون زدگی آب از بعضی محل ها می شود. این مسئله یکی از علل ایجاد مشکل بعد از بارش در سطح شهراست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری در آخر بیان کرد: برای دیوار کشی ها و پوشش رود خانه ردیف بودجه اختصاص داده شده و سلامت دیوار کشی ها به طور سالانه کنترل و ارزیابی می شود.

به گزارش عصر همدان مطابق آیه قرآن که لئن شکرتم لازیدنکم، حفاظت از نعمات آسمانی و جمع آوری صحیح آب شیرین و پاک باران نه تنها موجب آسایش در زندگی شهروندان و مدیریت بحران های شهری بلکه موجب ازدیاد برکت و نعمت های الهی خواهد شد.

انتهای پیام/ رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=95573
  • دیدگاه‌ها برای ترانه ی باران، این بار باعث زحمت شهروندان!/آبگرفتگی رودخانه ها، معضل بزرگ فصل بارندگی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.