• امروز : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
0
نگرانی خانواده‌ها و جوانان از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور؛

ازدواج و فرزندآوری علت ناترازی بانک‌ها نیست

  • کد خبر : 225996
  • 30 مهر 1403 - 10:21
ازدواج و فرزندآوری علت ناترازی بانک‌ها نیست
اخیراً اظهارات رئیس‌جمهور درمورد ناترازی اقتصادی به‌علت اعطای تسهیلات بانکی ازدواج و فرزندآوری موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ صحبت‌های رئیس‌جمهور در مورد بارِ مالی ایجاد شده توسط وام ازدواج و فرزندآوری توسط بانک‌ها، در فضای مجازی موجی از نگرانی را برای جوانان در شُرفِ ازدواج و زوج‌هایی که می‌خواهند از وام فرزندآوری استفاده کنند به‌وجود آورده است.

یکی از جوانان که هنوز ازدواج نکرده گفت: با افزایش قیمت طلا و دیگر لوازم مورد نیاز برای ازدواج، واقعاً در توان خانواده‌های جوانان نیست که مقدمات ازدواج را فراهم آورند و همین وام ازدواج است که می‌تواند در این راه مقداری کمک کند.

وی گفت: راه پُر پیچ و خم وام ازدواج نیز خود یک معضل بزرگ است اما سخنان رئیس جمهور در مورد ایجاد ناترازی در بانک‌ها با وام ازدواج ممکن است منجربه قطع کامل و یا کم شدن میزان آن کُنَد و این موجب نگرانی است.

پدری که تازه صاحب فرزند شده گفت: با وام ۴۰ میلیونی فرزندآوری اساساً نمی‌توان کار شایانی برای سهولت در فرزندآوری کرد، چراکه هزینه‌های فرزندآوری از قبل از تولد فرزند و بعد از آن به‌حدی است که فقط این مبلغ می‌تواند کمک هزینه‌ای برای خانواده‌ها باشد که با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد فشار مالی این وام اندک به اقتصاد، اخذ نشدن این وام نیز موجب نگرانی است و نمی‌توان خانواده‌ها را برای ترویج قانون جوانی جمعیت ترغیب نمود.

افزایش شدید قیمت طلا در دو ماه اخیر و به تبع آن افزایش دیگر قیمت‌ها برای جوانانی که می‌خواهند ازدواج کنند مشکلات جدیدی را به‌وجود آورده است.

از طرفی بالا بودن هزینه‌های اجاره خانه یکی از موانع اصلی ازدواج تلقی می‌شود که جوانان با آن مواجه هستند.

بنابر ادعای کارشناسان، بار مالی وام ازدواج و فرزندآوری حدود ۳ درصد است و این درصد ناچیز در بودجه بانک‌ها مقداری نیست که موجب ناترازی و ایجاد مشکلات در اقتصاد شده باشد و دلایل به‌وجود آمدن این ناترازی‌ها در اعطای وام‌های کلان دیگری است.

در ضمن بازه زمانی بازپرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج با بازپرداخت تسهیلاتی که بانک‌ها به خودشان اعطا می‌کنند کمتر است که اگر پرداخت تسهیلات بانکی را علت ناترازی قلمداد کنیم، باید وام‌های کلان بانک‌ها برای خود را در اولویت قرار داد چراکه هم مبلغ بسیار بیشتری نسبت به وام ازدواج و فرزندآوری دارند و هم دوره باز پرداخت تسهیلات بیشتر و سود بانکی آن نیز کمتر است.

مشاوران اقتصادی آقای پزشکیان باید راه درمان اقتصاد را در جای دیگری جستجو نمایند تا اقتصاد کشور به‌سمت پیشرفت حرکت کند.

از قضا تشویق جوانان برای تشکیل خانواده و جوانی جمعیت با فرزندآوری را با تخصیص بودجه بیشتر دنبال کنند تا بنیان خانواده در جامعه محکم و در جوانی جمعیت موثر باشند.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225996

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

یازده − چهار =