• امروز : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

اهمیت نقش مردم در کاهش اعتیاد

  • کد خبر : 225052
  • 16 مهر 1403 - 11:14
اهمیت نقش مردم در کاهش اعتیاد
شاید کلید اصلی این معمای در هم‌ تنیده افزایش ازدواج و حل مشکل اشتغال جوانان است، که متأسفانه در سال‌های اخیر علیرغم اقدامات در خور تقدیر و تشکر، هنوز پرقدرت در حال یکه‌تازی و گرفتن قربانی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ اعتیاد ام‌الفساد یا ام‌الامراض اجتماعی است، بسیاری از بزه‌های جامعه، از قبیل دزدی، فساد‌های اخلاقی، کلاه‌برداری و حتی نابود‌کردن زیرساخت‌هایی که برای ایجاد آنها میلیاردها تومان از بیت‌المال هزینه شده است، ریشه در اعتیاد مجرم یا مجرمین دارد.

اساساً می‌توان معتاد را مانند یک هرز رفت سرمایه و عاملی برای فرسایش و فرسوده شدن سرمایه‌های انسانی در جامعه به حساب آورد.

درست است که می‌گویند معتاد مجرم نیست بلکه بیمار است، اما باید واقع‌بین باشیم چرا‌که چه بیمار، چه مجرم و بزه‌کار نتیجه و محصول و تأثیر آن در جامعه یکی‌ است.

تنوع مواد مخدر در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است و همین تنوع، اسباب گسترش اعتیاد در جامعه شده است. بطوریکه طبق آمار سن اعتیاد بسیار پایین آمده و متأسفانه با به بازار آمدن مواد مخدر صنعتی، عمر مصرف‌کننده هم پایین آمده و ترک اعتیاد هم به یک کار بسیار سختی تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجّهی برای مبارزه با مواد مخدر و این تجارت کثیف، اما بسیار سود‌ده انجام شده است و جمهوری اسلامی ایران هم شهدای مظلومی را در این راه تقدیم کرده است.

علت این حجم از مواد مخدر چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ کمّیت، بخاطر قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت جهانی مواد مخدر از مبدأ کشور همسایه یعنی افغانستان است.

ایران نیز سالهاست با رعایت حسن همجواری و همسایگی تلاش‌های بسیاری انجام داد تا گندم را جایگزین کشت خشخاش در افغانستان کند.

حمزه عبدکمند، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در خصوص گسترش اعتیاد و لزوم بررسی این مساله اجتماعی، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی هم چند وجهی است، هم چند سببی و هم فراگیر است.

وی با بیان اینکه الان فراوانی اعتیاد نسبت به سایر آسیب‌ها در سطح جامعه خیلی بیشتر است، عنوان کرد: ما بر این باور هستیم که باید در راستای کاهش این معضل اجتماعی خیلی تلاش کرده و سیاست‌گذاری‌ها به‌سمت و سوی ایجاد یک نهضت فراگیر در راستای مبارزه با این ناهنجاری‌ها برود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان تاکید کرد: متاسفانه امروزه اعتیاد در جامعه به‌عنوان یک هنجار پذیرفته شده، اما باید کاری کنیم که همه باهم، به این معضل اجتماعی نه بگوئیم.

عبد‌کمند با بیان اینکه باید در سطح جامعه، یک نفرت عمومی نسبت به اعتیاد، شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه نگاه همه، یک نگاه واحد و مشترک باشد، و بدانیم که در رابطه با حل این مشکل اگر در نظر، عمل و اجرا به یک فهم و درک مشترک نرسیم، موفق نمی‌شویم.

وی بر اهمیّت نقش مردم در کاهش این مسئله اجتماعی، تاکید کرد و گفت: در ایّامی که کرونا بر کشور حاکم بود، شرایط آنچنان حساس و سخت شده بود که دولت به تنهایی قادر به مهار آن نبود، اما الحمدالله مردم با فهم و درک مشترک و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این بیماری را مهار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ البته در این سال‌ها در این راستا، شاهد اقدامات ملّی بسیار خوب و بجا بوده‌ایم، اما شاید لازم باشد هر استان نسخه‌ای مخصوص آن منطقه برای درمان این معضل و مشکل بزرگ تجویز کند.

لازم است دانشگاه‌ها هم به کمک نیروی انتظامی و قوه‌قضایئه آمده، تا بتوان بجای اقدامات صرفاً قهری و یا حتی اقدامات پزشکی و درمانی بعد از اعتیاد برای ترک اعتیاد به‌دنبال راهکارهای منطقی برای پیشگیری باشند.

البته در اغلب مواقع ضعف اعتقادی و همچنین ضعف بنیان خانواده اسباب اعتیاد جوانان و نوجوانان را فراهم می‌کند که رفع این معضل در بسیاری از مواقع بدست حوزه‌های معظم علمیه حل می‌شود.

اما شاید کلید اصلی این معمای در هم تنیده افزایش ازدواج و حل مشکل اشتغال جوانان است، که متأسفانه در سال‌های اخیر علیرغم اقدامات در خور تقدیر و تشکر، هنوز پرقدرت در حال یکه‌تازی و گرفتن قربانی هستند.

ورزش و ترویج آن در جامعه همیشه عامل پویایی و تحرک همه اقشار جامعه بوده و صد البته با گسترش ورزش همگانی و قهرمانی خواهیم دید که به همان نسبت اعتیاد در جامعه کم‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225052

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.