• امروز : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
2
یادداشت:

اربعین، فرصتی برای هم‌اندیشی نخبگان اسلامی

  • کد خبر : 221852
  • 25 مرداد 1403 - 10:16
اربعین، فرصتی برای هم‌اندیشی نخبگان اسلامی
پیاده‌روی اربعین در کنار میعادگاه بودن برای عموم عدالت‌جویان و نوع‌دوستان جهان، محل همایش‌های تخصصی نخبگان عالم و هم‌اندیشی آینده‌نگرانه برجستگان و فرهیختگان برای رفع مشکلات بشریت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ پژوهشگر و فعال قرآنی در همدان در یادداشتی نوشت؛ در مورد پیام‌های راهبردی مهم و قابل توجه رویداد بزرگ اربعین، نوشت: پیام‌های این رویداد بزرگ مانند آمادگی خطرپذیری برای اصلاح‌طلبی‌های جهانی و آمادگی برای نصرت امام زمان(عج) است. پیاده‌روی اربعین، بهترین و هوشمندانه‌ترین فرصت برای معرفی دقیق و صحیح نهضت امام حسین(ع) در جهان است.

می‌توان اربعین را سفری کوتاه به دوران ظهور و تابلویی زلال از مدینه فاضله موعود در اسلام راستین دانست. اربعین، زمان و مکان انسان جدید و تمدنی جدید با رویکرد انسان اربعینی و تمدن اربعین است. پیاده‌روی اربعین نشان‌دهنده این است که این راه، راه عشق است. منتهی نه عشق محبوبانه، عشق همراه با بصیرت، مانند عشق اولیاء به خداست.

پیاده‌روی اربعین؛ تمرین همراهی با امام زمان(عج)
چشمه جوشان محبت حسینی که شط همیشه جاری زیارت را در طول قرن‌ها به راه انداخته است در اربعین پدید آمد. مغناطیس پرجاذبه حسینی، از اربعین شروع شد و دل‌ها را به سوی خود جذب کرد. جاذبه پیاده‌روی اربعین برگرفته از رابطه عاشقانه امام با امت است و تمام محبت و بی‌قراری مردم، پاسخی اندک به محبتی است که ولی‌الله اعظم به امت خود دارد. پیاده‌روی اربعین شهود بسیاری از مراتب عالی معنوی را برای انسان ممکن می‌کند. می‌توان این‌گونه تصور کرد، پیاده‌روی به سوی حرم حسینی(ع) تمرین و همراهی در زمان ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است.

اربعین در ذات خود رجوع دوباره به عاشوراست و این از نقاط قوت پیاده‌روی اربعین در حفظ تفکر عاشورایی است. برافراشته نگه داشتن پرچم و پیام شهادت در کربلاست. توجه به بعثت و حقیقت ناب غدیر و اکمال دین است. در اربعین عاشورا تکرار شده و امکان نگاهی مجدد و درک حقیقت واقعه مهیا می‌شود. این مهم می‌تواند از نقاط قوت این حرکت شورانگیز باشد. پیاده‌روی اربعین بدون تردید جزء شعائر الله است.

عالم همه در طواف عشق، آن هم با مرکزیت امام حسین(ع) است. تجلی اربعین اخلاص برای خدا، در میان جمع انسان‌های مخلص و خداجو است که معامله آنها با خدا معادلات دشمن را درهم ریخته است.

نظم، انضباط، همبستگی فداکاری، گذشت، شرح صدر، حوصله، همگرایی، هم‌افزایی، خلاقیت، مدیریت از جمله محاسن و ویژگی‌های پیاده‌روی اربعین است که می‌توان با ارتقای سطح آموزش و مهارت‌های فردی و جمعی، اصل به‌کارگیری عقلانیت این پروژه عظیم سودآور و ثروت بزرگ و مادی و معنوی را حفظ و تقویت کرد و مانع رخنه و نفوذ بدخواهان شد.

می‌توان با آسیب‌شناسی و کارشناسی ماهرانه مانع سیاه‌نمایی و برجسته‌سازی نقاط ضعف احتمالی از سوی معاندین شد، جامعه ایمانی به خورشید نینوا می‌نگرد و اربعین حرکت در مسیر رسیدن به این خورشید است.

استراتژی اصلی شیطان، شکستن حرمت ولی خداست. اصل ماجرای عاشورا شکسته شدن حرمت امام حسین(ع) بود نه شهادت ایشان و این را مجریان برگزاری پیاده‌روی اربعین در دو کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران باید به درستی رصد کنند، مبادا با اصل غافلگیری و تجربه تاریخی اندیشه شوم اسلام آمریکایی و انگلیسی در این مسیر الهی جای پا برای خود تعریف و با تفرقه‌افکنی، کندی در ادامه طریق ایجاد کنند.

اربعین؛ میعادگاه عموم عدالت‌جویان و نوع‌دوستان جهان
اربعین در کنار میعادگاه بودن برای عموم عدالت‌جویان و نوع‌دوستان جهان، محل همایش‌های تخصصی نخبگان عالم و هم‌اندیشی آینده‌نگرانه، برجستگان و فرهیختگان در رفع مشکلات بشریت خواهد بود.

صلح جهانی و منشور عدالت‌خواهی بر مدار پیاده‌روی اربعین رقم خواهد خورد. احرار جهان را با هر کیش و آیین در دادخواهی و حمایت از مظلومان عالم در پیمودن صراط مستقیم تمدن نوین اسلامی مهیا کرده است و خواب راحت را از چشمان مستکبران دنیا ربوده است، پیام اربعین همان وعده صادق است.

پیاده‌روی اربعین شوکت و رزمایش مقتدرانه پیروان آقا امام حسین(ع) است که معادلات نظامی و طومار سیاسی مستکبران را در هم پیچیده و سردرگمی آنان را فراهم کرده است. حضور توده‌های مردم در این همایش، فرمول جنگ‌های متقارن و مرسوم دنیا حتی اعتراضات مدرن وال استریت و هدایت‌های مجازی و رسانه‌ای خشم و امید را دچار تغییر کرده و با ارائه مدل جدید از تظلم‌خواهی، دنیای زر، زور و تزویر را دچار تزلزل و وادادگی سیاسی کرده است.

اثر پیاده‌روی اربعین برای دفاع از حقوق بشر و حفظ کرامت ذاتی انسان، گسترش عدالت، ایجاد قسط در سرتاسر عالم به مراتب از بزرگترین عملیات‌های نظامی بیشتر و شگفت‌آورتر است.

علی‌رغم بایکوت و سکوت امپریالیسم خبری و امپراطوری رسانه در عدم پردازش به این رخداد خبری که نظیر آن در هیچ نقطه از جهان مشاهده نمی‌شود. هیچ حاکم و سلطانی جز اسلام قادر به تدارک و راه‌اندازی آن نیست. هریک از حاضران در کنگره میلیونی پیاده‌روی اربعین از ملیت‌های مختلف در بازگشت به کشور خود رسانه‌ای سیار و سفیری توانا در ابلاغ بیداری، بازسازی، نوسازی و به‌روزرسانی تفکر عاشورایی به تعبیر رساتر به نقل از علامه شهید استاد مطهری در شناخت شمر زمان، فرقه کودک‌کش صهیونیسم و تروریست بالذات دولت آمریکا خواهند بود.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ناظران و آگاهان سیاسی معتقدند رشد فزاینده آگاهی و دانش، تحول ملت‌ها، ایجاد هسته‌های مقاومت نوید صبح صادق را می‌دهد. بنابراین در اربعین، مستکبران، قدرتمندان و کاخ‌نشینان قدرتی ندارند و مستضعفان عنصر قدرت‌بخش این مسیر هستند.

توأمان با شرایط فعلی منطقه و لزوم مشارکت مردم در پیاده‌روی اربعین، رنگ، نژاد، قومیت، شغل، طبقه اجتماعی، تحصیلات و هر آنچه ملاک برتری‌جویی‌های دنیوی است محو می‌شود و فقط محوریت اباعبدالله‌الحسین(ع) به این راه معنا می‌بخشد.

پرچم‌های برافراشته در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و تقویت جبهه مقاومت، تجسم طنین فریاد در گلو مانده چهل هزار شهید در خون تپیده غزه، ده‌ها هزار مجروح و آواره، خون‌خواهی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مهندس ابومهدی، شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، شهدای اخیر مدرسه تابعین در اردوگاه آوارگان فلسطین در صفوفی مستحکم و بنیانی مرصوص در طریق القدس، عبور از عمود به عمود با اندیشه ثارالهی و تبیین نظرگاه بلند امام خمینی(ره) که «راه قدس از کربلا می‌گذرد» مشارکت مردم و رسالت جامعه اربعینی را به زعامت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) صدچندان می‌کند.

——————-

محمد جواد بیات

——————-

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=221852
  • دیدگاه‌ها برای اربعین، فرصتی برای هم‌اندیشی نخبگان اسلامی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.