• امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
5

صدای هیس هیس در مسجد

  • کد خبر : 197852
  • 28 شهریور 1402 - 13:20
صدای هیس هیس در مسجد
بچه‌ها نباید در مسجد حضور پیدا کنند، حواس مردم از عبادت پرت می‌شود!

به گزارش عصر همدان؛ بعضی از پدر و مادرها از کودک خود انتظار دارند که مانند افراد بزرگ‌سال رفتار کنند و به همین دلیل مانع از بازی و حرکات بچه‌گانه او می‌شوند.

به اندازه‌ای که اگر بچه‌ای اهل بازی کردن باشد، او را بی‌ادب می‌دانند اما اگر اخم کند و گوشه‌ای بنشیند تشویقش می‌کنند و او را مؤدب می‌خوانند.

این در حالی است که دین اسلام، غریزه بازی کردن را یکی از غریزه‌های بسیار مهم در دوران کودکی انسان می‌داند و در عین حال دانشمندان علم روان‌شناسی هم به این نتیجه رسیده‌اند که به هیچ عنوان نباید بزرگ‌ترها مانع از بازی کردن کودک شوند، چراکه وقتی کودکی بازی نکند نشان‌دهنده ضعف بدنی یا روانی اوست.

مسجد زمان پیامبر(ص)

«صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ (ص)، بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِی الرَّکْعَتَیْنِ الْأَخِیرَتَیْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِی الصَّلَاهِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاکَ قَالُوا خَفَّفْتَ‏ فِی الرَّکْعَتَیْنِ الْأَخِیرَتَیْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ الصَّبِیِّ؛«روزی‌ رسول‌ خدا (ص‌) با مردم‌ نماز می‌گزاردند که‌ دو رکعت‌ آخر را سبک‌تر کردند.

پس‌ از اتمام‌ نماز، مردم‌ گفتند: یا رسول‌ الله‌، متوجه‌ سبک‌ کردن‌ نماز شدیم‌ آیا اتفاقی‌ در نماز روی داد، فرمودند: چطور مگر؟ گفتند: دو رکعت‌ آخر را سبک‌ برگزار کردید. فرمودند: آیا صدای‌ گریه‌ بچه‌ را نشنیدید؟

درحدیث‌ دیگری‌ ضمن‌ دلالت‌ برحضور کودکان‌ در مساجد، از چگونگی‌ شرکت‌ آنها‌ در صفوف‌ جماعت‌، سؤال شد که امام باقر (ع) فرمودند: «لَا تُؤَخِّرُوهُمْ عَنِ الصَّلَاهِ الْمَکْتُوبَهِ وَ فَرِّقُوا بَیْنَهُم؛« آنها‌ را در آخر صف‌های جماعت‌ با هم‌ نگذارید، بلکه‌ جداگانه‌ در بین‌ بزرگسالان‌ پراکنده‌ سازید.

شبی پیامبر گرامی اسلام (ص)، نماز عشا می‌خواندند و سجده‌‌ای طولانی‌ به‌ جا آورند؛ پس‌ از پایان‌ نماز، علت‌ را از ایشان‌ پرسیدند، حضرت فرمودند: پسرم‌ حسن‌ بر پشتم‌ سوار بود، و ناراحت‌ بودم‌ که‌ پیاده‌اش‌ کنم‌.

کودکان و ارتباط با مسجد

مسئول برنامه ی مهدویت در مسجد محمد رسول الله(ص) واقع در اعتمادیه گفت: محلی برای بازی بچه‌ها در مسجد پیشنهاد شد و بچه ها ضمن بازی با فضای مسجد انس گرفته و کم کم جذب فضای معنوی و مسجد می‌شوند.

فاطمه حیدری ادامه داد: کمدی در مسجد برای کودکان که در آن اسباب بازی، عروسک، کتاب‌داستان،کتاب رنگ آمیزی قرار داده شده است والدین می‌توانند با خیال آسوده به نماز خود بپردازند.

حیدری از استقبال بی نظیر کودکان خبر داد و گفت: بعد از اجرای این طرح هم استقبال کودکان و هم والدین آنها در مسجد بیش از پیش شده است.

انتهای پیام/ ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=197852

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

نوزده − یک =