قصه حضور تراموا مدتی است که در ایران هم جدی شده است و روزانه خبرهای متعددی درباره حضور یا عدم حضور این وسایل نقلیه در کشور منتشر میشود. خبرهایی که حکایت از علاقه زیاد شهرداران به استفاده از این وسیله تازه دارد.
به گزارش عصر همدان؛ قصه حضور تراموا مدتی است که در ایران هم جدی شده است و روزانه خبرهای متعددی درباره حضور یا عدم حضور این وسایل نقلیه در کشور منتشر میشود. خبرهایی که حکایت از علاقه زیاد شهرداران به استفاده از این وسیله تازه دارد.
ترامواهای برقی سال ۹۳ معاون بخش مترو و تراموای یک شرکت چینی در شورای شهر تبریز خبر از احداث این قطار شهری در این کلانشهر داده بود.
آن زمان برای اجرای قطار سبک شهری تبریز، سه فاز مختلف هم در نظر گرفته شده بود: «میدان راهآهن تا میدان ساعت»، «فرودگاه میدان آذربایجان تا یوسفآباد» و «کلانشهر تبریز به شهر جدید سهند» پیشبینی شده بود. شهردار تبریز هم آن زمان گفته بود که تراموا باید در مدت دو سال به بهرهبرادری برسد. بعد از تبریز، حرف تراموا مجددا در قم، همدان، شیراز تهران و حتی رشت میشود.
حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: قطار شهری همدان پس از پیگیری های متعدد و مستمر امسال اجرایی خواهد شد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت این پروژه را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در جدول شماره ۱۹ خود به عنوان پروژه ای که ماده ۲۳ را طی کرده درج کرد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قطار شهری همدان در پیوست یک بودجه ۱۴۰۰ قرار گرفت و سازمان اجرا کننده آن شهرداری همدان انتخاب شد.
وی با بیان اینکه با این حرکت و قرار گرفتن پروژه در پیوست شماره یک بودجه اجرای آن قطعی شد؛ گفت: پیوست شماره یک بودجه عالی ترین جایگاه پروژههای عمرانی در لوایح بودجه است که اجرای آن ۱۰۰ درصد قطعی است و در سال ۱۴۰۰ باید شاهد اجرای قطار شهری همدان توسط شهرداری همدان باشیم.
به گزارش عصر همدان؛ پروژه ایجاد مونو ریل در کلانشهرها معترضان و موافقان زیادی دارد خیلی از شهروندان آن را باعث پیشرفت و راحتی حمل و نقل می دانند و عده ای برای آن توجیه اقتصادی نمی بینند و فقط در حد یک پز کاری می دانند حالا باید دید مونوریل های همدان بر روی ریل وعده باقی می مانند یا حرکت می کنند؟
حسن سجادزاده، رئیس گروه شهرسازی و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: نمی دانم چرا کسانی که قوانین شهری را مصوب می کنند چشمانشان را باز نمی کنند؟
وی افزود: تجارب تلخی داریم که از آنها درس نمی گیریم و متاسفانه دوباره تکرار می کنیم.
رئیس گروه شهرسازی و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به احداث مونوریل در همدان گفت: یک نمونه مونو ریل در کرمانشاه کلنگ زنی شد و میلیاردها دلار هزینه شد اما حالا حدود ۱۰ سال از آن می گذرد و پروژه متوقف و روی ریل توقف است.
وی تاکید کرد: کرمانشاه از شهرهایی است که ساختار آن با تراموا یا مونو ریل سازگاری بیشتری دارد و تطابق بهتری نسبت به همدان در آن به چشم می خورد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هزینه هایی که صرف پروژه هایی سنگین این چنینی می شود اگر صرف بازآفرینی و مسائل زیست محیطی شود بدون شک نتایج بهتری را به دنبال دارد.
وی افزود: متاسفانه پروژه های بزرگ بیشتر جنبه تبلیغاتی و کلیشه ای و شعاری دارند.
همدان، استانی که همه تصمیمات در آن سیاسی گرفته می شود
سجادزاده با بیان اینکه در قم مونو ریل کلید خورد گفت: این طرح یک طرح شکست خورده که به ۷۰ سال قبل در کشور ما برمی گردد و در خیلی کشورها آن را کنار گذاشته اند؛ چرا که یک سیستم قدیمی است که باید با رویکرد جدیدی پیاده شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی مسئولین از کارشناسان و پژوهشگران مشورت نمی گیرند، گفت: همدان یک استان سیاسی شده است که اکثر تصمیمات آن بر این پایه گرفته می شود؛ بعنوان مثال طرح جامع شهری همدان موضوعی است که حداقل باید از یک کارشناس شهری و معماری در آن استفاده می شد اما تا بحال از امثال بنده حتی یک نظر هم خواسته نشده است.
این استاد دانشگاه گفت: ساختار شهر همدان شعاعی و گرد است بنابراین مشکل ترافیکی آن فاصله نیست و تراموا معمولا برای شهرهای خطی استفاده می شود.
بلبشو در مدیریت شهری همدان
وی با بیان اینکه بلبشویی در مدیریت شهری همدان به چشم می خورد و تصمیمات سلیقه ای گرفته می شود، گفت: باید یک طرح جامع حمل و نقل برای شهر در نظر گرفت و چشم انداز خیابانها و مسیرهای راهبردی استخراج شود.
انتهای پیام/آ