• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
3
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

۸۷ درصد تولیدات کشاورزی وابسته به آب است

  • کد خبر : 209533
  • 27 دی 1402 - 7:00
۸۷ درصد تولیدات کشاورزی وابسته به آب است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در استان همدان ۸۷ درصد و در كشور ۹۰ درصد توليد محصولات وابسته به آبياري است و براي حفظ توليد بايد آب را بهينه استفاده كرد.

رضا بهراملو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه استان همدان مشابه خیلی از مناطق کشور با تنش آبی و بحران آب مواجه بوده و خواهد بود، اظهار کرد: این بحران آب و کم‌آبی در ایران خاورمیانه و شمال آسیا همیشگی است بنابر این باید برنامه داشت و با این کم آبی و تنش آبی راهکاری برای سازگاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید کم آبی را بپذیریم و متناسب با آن مصرف را برنامه‌ریزی کنیم، افزود: در این راستا در استان همدان برنامه‌های مفصلی داریم از جمله محل تامین آب که می‌تواند چاه، قنات، چشمه و یا رودخانه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با بیان اینکه از محلی که محصول برداشت می‌شود هماهنگ با منابع آب موجود برنامه ریزی انجام شده است، گفت: در مسیر انتقال و توزیع با استفاده از پوشش کانال، جداول، بتن یا انتقال آب با لوله در آب‌های زمینی و زیر‌زمینی باعث حداقل تلفات و حداکثر راندمان می‌شود.

بهراملو با بیان اینکه باید در مزرعه سیستم بهینه آبیاری داشته باشیم، خاطر نشان کرد: بالای ۹۰ درصد از آبیاری استان همدان مجهز به سامانه های نوین آبیاری، آبیاری قطره‌ای و بارانی هستند و همچنین از محصولاتی استفاده می‌شود که آب کمتری را استفاده می کنند.

وی در پایان گفت: از ارقامی که زود‌رس هستند و یا از ارقام دیرکشت به طوری که دوره کشت آن را کم کنیم در واقع چند نوبت آبیاری را کاهش دهیم استفاده کنیم.

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209533
  • دیدگاه‌ها برای ۸۷ درصد تولیدات کشاورزی وابسته به آب است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.