• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

کرونا را با اراده قوی شکست دادم/هلال احمر همدان در ایام شیوع کرونا حضور موثر نداشت

  • کد خبر : 64444
  • 19 اردیبهشت 1399 - 15:40
کرونا را با اراده قوی شکست دادم/هلال احمر همدان در ایام شیوع کرونا حضور موثر نداشت

ابوالقاسم سوزنچی مسن ترین امدگر همدانی است که با شیوع کرونا در کشور به یاری مردم شتافت و پس از ابتلای خودش توانست با اراده قوی این بیماری را شکست دهد، این امدادگر حضور در شرایط سخت را وظیفه هر امدادگر دانست و از کم کاری هلال احمر همدان در این ایام گلایه داشت. به […]

ابوالقاسم سوزنچی مسن ترین امدگر همدانی است که با شیوع کرونا در کشور به یاری مردم شتافت و پس از ابتلای خودش توانست با اراده قوی این بیماری را شکست دهد، این امدادگر حضور در شرایط سخت را وظیفه هر امدادگر دانست و از کم کاری هلال احمر همدان در این ایام گلایه داشت.

به گزارش عصر همدان؛ امدادگران همواره در بحرانی ترین حوادث افرادی هستند که زودتر از بقیه در صحنه حاضر و درد بیماران را التیام می بخشند.

امروز به مناسبت قرارگیری در هفته هلال احمر و صلیب سرخ با «ابوالقاسم سوزنچی» مسن ترین امدادگر همدانی که در این روزهای کرونایی هم دست از خدمت به مردم برنداشته  تا جایی که خود به این بیماری مبتلا شده به گفتگو نشستیم.

این امدادگر ۷۷ساله که حدود ۶۰ سال از سنش را در حال خدمت رسانی به مردم گذرانده است با رویی گشاده جوابگوی سئوالات ما بود.

عصر همدان: با توجه به اینکه شما در چندین عرصه فعالیت داشته اید به بیان آنها بپردازید

سوزنچی: در این مدت ۷۷ سال که از عمرم می گذرد خداوند را شاکرم که توفیق اینگونه زندگی را به من داده است. در ابتدا لازم است عرض کنم که من به مدت ۳۴ سال از دبستان تا دانشگاه معلم بودم و تقریبا از سال ۱۳۷۴که بازنشست شدم به شکل گسترده کار کشاورزی را آغاز و هماکنون هم مشغول این کار هستم.

عصر همدان: در خصوص ورودتان به امدادگری بفرمایید

سوزنچی: قبل از انقلاب یک نهادی به نام پیشاهنگی بود و من آنجا  دوره پیشاهنگی درجه ۱ دوره امداد را در حد یک تکنسین به شکل تئوری آموزش دیدم و این دوره بعدها که در روستا  معلم بودم  بسیار به دردم خورد.

من چون درزندگی ماجراجو بودم به مدت سه سال هم خبرنگار مطبوعات بودم  و امدادگری در دوره ای که خبرنگار بودم بسیار در حوادث به من کمک کرد.

عصر همدان: شما در زمان جنگ هم امدادگر بودید از آن دوران هم برایمان بگویید

سوزنچی: همزمان با آغاز جنگ دوباره لباس امداد را پوشیدم و  در طول جنگ  شهرها مسئولیت امداد شهر را داشتم، لازم است بدانید در آن زمان مسئولیت واگذاری نبود گرفتنی بود، من توفیق این را داشتم که بالغ بر ۴۰۰۰ امدادگر را آموزش دهم. ما شب ها در هلال احمر می خوابیدیم و در طول جنگ شهرها همه امدادگراهای ما فعالیت داشتند و فعالیتم در آن زمان سبب شد که بتوانم تبحر بیشتری کسب کنم .

عصر همدان: در زمان اوج شیوع کرونا شما به فعالیت خود ادامه دادید چه باعث شد که همچنان از پای ننشینید؟

سوزنچی: ببینید وقتی که می گوییم امدادگر فقط این نیست که در صحنه جنگ یا بمباران و زلزله باشد. او می تواند با توجه به تشخیصی که در آن شرایط دارد در همه عرصه ها باشد.

کرونا یک اپیدمی جهانی و ناشناخته بود و این ویژگی ها استرس خاصی بر جامعه وارد کرده بود من هم سعی کردم برای جلوگیری از این استرس قدمی برادرم که مورد رضایت خداوند باشد.

عصر همدان: به تشریح فعالیت هایتان در جهت جلوگیری از شیوع کرونا بپردازید

سوزنچی: محلولی بود که  دکتر رشیدی متخصص آزمایشگاه برای همکارهای جهادکشاورزی  استفاده می کردند من با این محلول آشنا شدم و چون کمبود بود با کمک اداره دامپزشکی موفق شدیم نمایندگی اش را دریافت کنیم .

این محلول  کم ضرر ترین محلول در بین محلول های شیمیایی  و در عین حال ماندگارتر هست.

عصر همدان: محلول ضدعفونی را در چه جاهایی توزیع می کردید؟

سوزنچی: چون من مسئول خانه کشاورز هم بودم به خیلی از روستاها آشنایی داشتم و موفق شدم با کمک دهیارها و بهداشت یارهایی که در برخی از روستاها بودند محلول را توزیع کنیم.

عصر همدان: برای تهیه محلول با مشکلات مالی مواجه نشدید؟

سوزنچی: به لطف خدا در این مدتی که در جامعه بودیم مورد اطمینان خیلی ها بودم، از این نظر مشکلی نداشتیم و خیلی به ما کمک شد به عنوان مثال شرکت سازنده محلول ۵۰ لیتر محلول  رایگان به ما اهداء کرد. همچنین ائمه جماعت مساجد روستاها هم بسیار به ما در توزیع کمک کردند و بیشتر توزیع ما از طریق تکایا و حسینیه ها صورت می گرفت.

ما حتی در تهیه بطری هم با مشکل مواجه نشدیم و شرکت تولید کننده به ما تخفیف داد و خود مردم هم بطری های پلاستیکی در اختیار ما می گذاشتند.

عصر همدان: شما خودتان هم هم به کرونا مبتلا شدید از روند ابتدا و درمانتان بگویید

سوزنچی: بعد از مبتلا به کرونا بنده نزدیک به ۵ روز در بیمارستان و ۱۴ روز در منزل بستری بودم الان هم با احتیاط در طی گذراندن دوره دوم هست.

ببینید در منطقه خطر وقتی انسان عبور کند اگر غفلت کند ممکن است خودش هم دچار شود. این ویروس به قدری نادیدنی هست که انسان نمی داند در کجا به آن مبتلا می شود. من با اعتقاداتم بزرگ شدم و این اعتقادات من از قرآن ناشی می گیرد و معتقدم بعد از هر سختی آسانی هست و من همیشه در زندگی سختی را دیده ام و گشته ام  آسانی را پیدا کنم و به لطف پرودگار همیشه دیده ام.

در کل انسان وقتی که با خداوند معامله کند این مزیت را دارد که هر چی از سمت خدا آمد آن را بتواند تحمل و راضی به آن باشد این هم یک تجربه ای بود.

عصر همدان: وضعیت را چطوری می بینید و انتظار شما مردم و مسئولین برای شکست ویروس چه است؟

سوزنچی: مردم ما مردم خوبی هستند به شرطی که مسئولین با آنها برخورد خوبی داشته باشند و از این نظر از مردم هیچ خواسته ای ندارم .

در خصوص درخواست از مسئولین لازم است بگویم که در همین مسیر کرونا آن محلولی که ما استفاده می کردیم  در قسمتی از آن نوشته شده بود  مربوط به دام و طیور و همین بهانه ای بود در اختیار عده ای از کارشناسانی که افراد خوبی بودند ولی اسیر مقررات و تهیه آمار بودند و بر رنج ما افزودند و عده ای با نادانی برخورد می کردند. من از نادان ها گلایه ندارم و لی از آن دوستانی که می دانستند این محلول بهترین است و قانون به آنها  اجازه نمی داد گلایه دارم.

عصر همدان: به عنوان سئوال آخر هلال احمر همدان چقدر با شما در این فعالیت ها همکاری داشت؟

سوزنچی:  ببینید در تمام شرایط سخت منطقه را همیشه تحویل امدادگرها می دهند چون اولین کسانی که در هر منطقه وارد می شوند امدادگرها هستند. به نظر من در این ایام هلال احمر همدان اصلاً حضور نداشت، بگویند در فلان مکان مستقر شدیم که حضور نیست! چون امدادگر کسانی هستند که مجانی و بدون پول وارد می شوند ولی هلال احمر همدان بد وارد شدند و به جای اینکه به ما کمک کنند، آمار فعالیت ما را هم مصادره کردند.

هدف من از این نقد این است که دوستانی که الان هستند به خودشان بیایند و  من با فرد کار ندارم خود هلال احمر منظورم هست. چندین نفر از امدادگرهای قدیمی من هم آنجا هستند از آنها هم گلایه دارم و همه باید در این بحران ها فعال باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=64444
  • دیدگاه‌ها برای کرونا را با اراده قوی شکست دادم/هلال احمر همدان در ایام شیوع کرونا حضور موثر نداشت بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.