• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4
نقدی بر یک شعار جهانی؛

چگونگی «علم در خدمت صلح و توسعه» در کشورهای ایران و آمریکا

  • کد خبر : 203805
  • 19 آبان 1402 - 18:10
چگونگی «علم در خدمت صلح و توسعه» در کشورهای ایران و آمریکا
چگونگی «علم در خدمت صلح و توسعه» در کشورهای ایران و آمریکا آیا شعار جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» در کشورهای ایران و آمریکا موفق بوده است؟ نقد رئیس دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی را در این زمینه بخوانید.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، سال ۱۹۹۹ روزی با عنوان «روز جهانی علم درخدمت صلح و توسعه» با هدف تأمین آسایش و آرامش انسان‌ها در تقویم‌ها به ثبت رسید.

علم کمک شایان توجهی به صلح و توسعه و رفع نیازهای انسان‌ها می‌نماید که از جمله می‌توان به کشف واکسن کرونا، درمان بیماری‌های ژنتیکی، پیشگیری از تولد بیماران معلول، درمان نابینایی، استفاده از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب، درمان ناباروری، هوشمندسازی و غیره اشاره کرد. کشورهای زیادی از جمله جمهوری اسلامی ایران، از علم در خدمت توسعه استفاده می‌کنند که نمونه بارز آن، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. ایران از انرژی هسته‌ای برای حوزه‌های تولید برق، پزشکی، کشاورزی، محیط زیست، مباحث مربوط به حوزه آب و انرژی و آب و خاک و سلامت غذا استفاده می‌نماید و نه کشتار و تخریب.

با وجود این، در کنار اینکه علم در خدمت صلح و توسعه است، کشورهایی هستتند که از این موضوع برای جنگ و ناامنی استفاده می‌نمایند. قدرت‌های جهانی و در رأس آن‌ها آمریکا، همواره از علم برای سلطه‌محوری و بسط قدرت خود استفاده کرده‌اند و در این راستا، جان انسان‌ها کم ترین ارزشی برای آن‌ها نداشته است. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده علم در خدمت صلح است و از این رو، در ادامه به شماری از مصداق‌های این امر، اشاره می‌شود:

۱)بمباران هیروشیما و ناکازاکی: این فاجعه در سال ۱۹۴۵ اتفاق افتاد که به مرگ بیش از ۲۱۴ هزار نفر منجر شد. این در حالی بود که عملاً جنگ جهانی پایان یافته بود و نیازی به استفاده از این بمب‌های اتمی نبود. اما آمریکایی‌ها از علم سوء استفاده کردند و آن را در اختیار کشتار و نسل‌کشی قرار دادند. مقام معظم رهبری به خوبی چهرۀ فریبگرانه، منافقانه و جنایتکارانه آمریکایی ها را افشا کرده است: «این بمب‌ها در تابستان ۱۹۴۵ میلادی بر روی این دو شهر افتاد و منفجر شد و این جنایت اتّفاق افتاد؛ در حالی که چهار ماه قبل از آن – یعنی در اوّل بهار ۱۹۴۵ – هیتلر که رکن اصلی جنگ بود خودکشی کرده بود؛ دو روز قبل از او هم موسولینی – رئیس جمهور ایتالیا – که او هم رکن دوّم جنگ بود دستگیر شده بود و جنگ عملاً خاتمه پیدا کرده بود؛ ژاپن هم که پای سوّم جنگ بود، از دو ماه قبل اعلام کرده بود که آماده تسلیم است؛ جنگی وجود نداشت امّا این بمبها منفجر شد. چرا؟ چون این بمبها ساخته شده بود، باید یک جایی آزمایش می‌شد؛ سلاحی ساخته بودند، باید آن را آزمایش می‌کردند. کجا آزمایش کنند؟ بهترین فرصت، این بود که به بهانه‌ جنگ این بمب ها را ببرند روی سر مردم بیگناه هیروشیما و ناکازاکی بیندازند تا معلوم بشود که آیا درست عمل می کند یا نه! چهره‌ی فریبگرانه».

۲) لشکرکشی و حمله نظامی به کشورها و کودتاهای نظامی: در این راستا می توان به لشکرکشی و حمله به کشورهای مختلف از جمله کره شمالی، اردن، لبنان، کوبا، ویتنام، کامبوج، آنگولا، گرانادا، پاناما، سومالی، هائیتی، افغانستان و عراق و همچنین پشتیبانی از حملات داعش به سوریه و عراق، حمایت از حمله عربستان به یمن و حمایت از از حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین اشاره نمود. در این راستا، به آمار یکی از جنایت های وحشتناک آمریکا اشاره می‌شود: حمله به ویتنام و کشتن بیش از ۳ میلیون نفر و شلیک حدود ۱۸٫۲ میلیون گالن عامل سمی «نارنجی» از هواپیماهای جنگنده آمریکایی. بر اساس آمارهای دولت ویتنام، ۴۰۰ هزار نفر در اثر این مواد شیمیایی کشته و ۵۰۰ هزار کودک با معلولیت متولد شدند. همینطور، آمریکا در جنگ ویتنام از سلاح های بیولوژیکی و ویروسی علیه این کشور استفاده کرد که به افزایش طاعون، بیماری‌های روده‌ای و ازبین‌رفتن پوشش گیاهی در ویتنام منجر شد. به تعبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، «بیشترین جنگ ها، بیشترین کشتارها، بدترین قساوت ها، زشت‌ترین رفتارهای انسان با انسان در این دوره به وجود آمد”. افزون بر این، همان طور که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) فرموده است: “آمریکا از دهه‌ ۴۰ تا دهه‌ ۹۰ – یعنی در ظرف پنجاه سال – هشتاد کودتای نظامی در دنیا راه انداخته است. دولت امریکا از سال ۱۹۴۵ تا امروز در سرنگونی چهل دولت مستقل، که تابع امریکا نبودند، نقش ایفا کرده و در بیست و چند مورد دخالت نظامی داشته است».

۳) تحریم دارویی مردم ایران: در حالی که بر اساس قوانین و کنوانسیون های بین المللی، دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی شامل تحریم‌ها نمی شود، اما آمریکا آنها را در شمول تحریم ها علیه مردم ایران قرار داده است. بنابراین، تحریم دارو از مصداق‌های جنایت علیه بشریت، است که بیشترین رنج را متوجه بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی و کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ایمی نماید. خاطرنشان می‌شود این اقدام باعث شد حدود یک میلیون نفر از بیماران ایران دچار مشکل جدی شوند. این اقدام، مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، به ویژه حق سلامت می شود و مصداق نقض حقوق بشر و تروریسم مستقیم است.

۴) حمایت مستقیم از نسل کشی مردم غزه: نسل‌کشی، کشتار و قتل عام مردم غزه به خصوص زنان و کودکان، از وحشتناک‌ترین لحظات تاریخ معاصر و از بزرگ ترین جنایت هایی است که با کارگردانی و حمایت مستقیم آمریکایی ها از رژیم بدنام و جعلی صهیونیستی صورت می گیرد. تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر به شهادت رسیده است که حدود ۵ هزار نفر آنها از کودکان هستند. این در حالی است که مردم به غذا و دارو، آب آشامیدنی، سوخت و بیمارستان، دسترسی ندارند. بنابراین، نتیجه می گیریم که آمریکایی‌ها از علم برای کشتار مردم، سلطه‌طلبی، منافع دنیوی و ناامنی سایر کشورها، استفاده می‌کنند نه صلح و توسعه. به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، «برای این‌ها نابودی انسان‌ها مهم نیست، نابودی ثروت‌ها مهم نیست، نابودی عدالت مهم نیست، فاجعه‌های بشری مهم نیست؛ این مسائل هیچ کدام مانع سر راه اینها محسوب نمی‌شوند. البته برای حفظ ظاهر، سعی می‌کنند با صدای بلندتری فضای دنیا را آن‌طور تنظیم کنند که این فاجعه‌آفرینی را بپوشاند؛ چهره‌ی آن‌ها را باز هم طرفدار صلح، طرفدار مردم‌سالاری و دموکراسی، طرفدار حقوق بشر نشان دهد».

صادق خزل‌پور

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=203805
  • دیدگاه‌ها برای چگونگی «علم در خدمت صلح و توسعه» در کشورهای ایران و آمریکا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.