• امروز : سه شنبه - ۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 28 May - 2024
2

پلنگدره؛ مرواریدی بکر در دل گردنه اسدآباد/اینجا همه چیز حول محور طبیعت‌ می چرخد+تصاویر

  • کد خبر : 119736
  • 12 تیر 1400 - 10:59
پلنگدره؛ مرواریدی بکر در دل گردنه اسدآباد/اینجا همه چیز حول محور طبیعت‌ می چرخد+تصاویر

یک زنبوردار ملحمدره‌ای که هنری در شعری و شاعری، هنری در پخت نان و باغداری دارد، این روزها تنها با عشق و علاقه در منطقه بکر و زیبای پلنگدره اسدآباد که دارای تنوع گل و گیاه است، درحال تولید عسل است. به گزارش عصر همدان؛ طبیعت با قوانین خاص خود، چرخه زندگی را به وجود […]

یک زنبوردار ملحمدره‌ای که هنری در شعری و شاعری، هنری در پخت نان و باغداری دارد، این روزها تنها با عشق و علاقه در منطقه بکر و زیبای پلنگدره اسدآباد که دارای تنوع گل و گیاه است، درحال تولید عسل است.

به گزارش عصر همدان؛ طبیعت با قوانین خاص خود، چرخه زندگی را به وجود می‌آورد، چرخه ای که بالا و پایین شدن زیادی را به همراه دارد.

نظم در جهان هستی، چینش موجودات و طبیعت بکر در زندگی بشر نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به طوری که بسیاری از قوانین توسط انسان الهام گرفته از نظم در طبیعت خدادادی است.

زنبور، موجود زنده و مخلوق خداوندی که نظم و ترتیب مثال زدنی را چرخه زیستی دارد و بیشتر قوانین بر پایه نظم زنبور است.

این روزها که بهار گل و سرسبزی درختان را شاهد هستیم، زنبورها در حال ساخت عسل کاملاً طبیعی از شهد هستند و زنبورداران به شدت مشغول این حرفه سخت اما دوست داشتنی.

تلفن همراهم به صدا درآمد، یکی از زنبورداران منطقه اسدآباد که دستی در هنرهایی چون شعرسرایی و پخت نان و حتی باغداری دارد، پشت خط بود که بعد از احوالپرسی و درخواستی برای تهیه گزارشی از تولید عسلش راهی محل زنبورداری او شدیم.

چندی از پیچ‌های تند گردنه اسدآباد نگذشته بودیم که فرمان به سمت چپ گرفته شد و از بیراهه ای ادامه مسیر دادیم و بعد از پیچ و تاب‌های زیاد مسیر خاکی گردنه، به یکباره چشم‌مان به سرسبزی طبیعتی بکر و باغی در منطقه ای به نام پلنگدره افتاد، آنجا باغ آقای صمد مرادی‌مهر، زنبوردار گزارش ما بود.

به باغ رسیدیم، همسر آقای مرادی مهر که در فراز و نشیب کار و زندگی پا به پا‌یش بود، آب خنکی به دستمان داد، و بعداز پوشیدن لباس زنبورداری به دنبال آقای مرادی‌مهر دوربین به دست اما این بار با ترس و واهمه که نکند، نیش زنبورها را بخورم، آهسته آهسته مشغول تهیه گزارش شدم.

او که پیش از این در مسیر ایثار و شهادت، کار در نهاد مقدس سپاه پاسداران را انتخاب کرده و در این مسیر بازنشسته شده بود، این روزها خود را با فعالیتهای چون باغداری، نانوایی، زنبورداری مشغول کرده است.

این زنبوردار ملحمدره ای که با عشق به زنبورداری در بین کندوها قدم برمی داشت، در حین توضیحاتی در رابطه با زنبورها و خانواده آنان از زنبور ملکه گرفته تا کارگران ملکه، یک شانه از میان کندو بیرون کشید و همان لحظه بود که گروهی از زنبورها ویز ویز کنان دور تا دور ما را محاصره کردند و آقای مرادی‌مهر همچنان که نام مهر برازنده اش هست، خیلی مسلط به کار خود ادامه داد.

او می‌گفت به تشویق دوست خوبش آقای حمزه شعبانی از خانواده معظم شهدا که به همسایگی‌ باغش با او آشنا شده، به زنبورداری علاقه مند و مشغول شده است،

این زنبوردار ملحمدره ای می‌گوید: اولین کندوها را هم از همان دوستش گرفته و بعداز یک سال آنها را به ۱۵ کندو و امروز به لطف خداوند به ۴۰ کندو رسیده است.

آقای مرادی‌مهر می‌گفت: زنبورداری مشکلات خاص خود را دارد اما چون بنده از زنبورداری نه به عنوان شغل بلکه به عنوان دل مشغولی و از روی علاقه به این امر می پردازم، چندان خود را در گیرودار مشکلات آن نمی‌کنم البته با مشکلات زنبورداری بیگانه نیستم.

او ادامه می‌دهد: منطقه گردنه اسدآباد و البته ملحمدره و پلنگدره از مناطق سردسیر و کوهستانی است که به دلیل تنوع در گیاهان و طبیعت بکری که دارد، می‌توان محلی مناسب برای تولیدات عسل باشد، منتهی آسیبی که این منطقه متوجه زنبورداران است، این است که با فرارسیدن فصل سرما زنبورها از فعالیت بازمی ایستند و زنبورداران مجبور می‌شوند به عنوان مهاجر از این منطقه به مناطق گرمسیر بروند تا تولید عسل داشته باشند.

این زنبوردار گفت: باتوجه به تعداد کم بودن کندوهای عسل بنده به صرفه نیست که به منطقه دیگری برای تولید عسل بروند اگرچه شرایط هم آنگونه مهیا نیست بنابراین به تولید عسل در یک دوره در طول ۶ ماه بسنده میکنم.

او می‌گوید: هر کندو به طور متوسط ۱۰ کیلو عسل خالص تحویل می‌دهد که بنده آن را یا به صورت سوقات و یا به سفارش قبلی آشنا و فامیل می‌دهم.

آقای مرادی‌مهر درحین صحبتهایش در مورد علاقه اش به زنبورداری و نحوه تهیه آن وگه گاهی با چاشنی شعر برای زنبورهایش، یک قاب از کندو درآورد و عسلی که زنبورها تولید کرده بودند را برش داد و با چای که همسرش تدارک دیده بود، از ما پذیرایی کرد.

البته در پایان تهیه گزارشمان همراه همیشگی آقای مرادی مهر سفره ای هم از مهر و محبت خود پهن کرد و با عصرانه ای از تولیدات باغی ما را پذیرا شد.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=119736
  • دیدگاه‌ها برای پلنگدره؛ مرواریدی بکر در دل گردنه اسدآباد/اینجا همه چیز حول محور طبیعت‌ می چرخد+تصاویر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.