• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
4

حقوق مشاغل سخت برای آتش نشانان تعریف نشده است / آتش نشان می‌سوزد تا کسی نسوزد

  • کد خبر : 23826
  • 08 مهر 1398 - 14:22
حقوق مشاغل سخت برای آتش نشانان تعریف نشده است / آتش نشان می‌سوزد تا کسی نسوزد

آتش‌نشانی جزء یکی از مشاغل سخت در جامعه است که متأسفانه علی رغم بیشترین خدمات و خطرآفرین ترین شغل برای آتش‌نشانان از کمترین حقوق برخوردارند در این زمینه گفتگویی با آتش‌نشان اسدآباد داشتیم. به گزارش عصر همدان؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند که کسی که دست عده ‏ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی […]

آتش‌نشانی جزء یکی از مشاغل سخت در جامعه است که متأسفانه علی رغم بیشترین خدمات و خطرآفرین ترین شغل برای آتش‌نشانان از کمترین حقوق برخوردارند در این زمینه گفتگویی با آتش‌نشان اسدآباد داشتیم.

به گزارش عصر همدان؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند که کسی که دست عده ‏ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‏شود.

شعله های سرخ آتش که گاه چنان بی رحمانه گر می‌گرد و دستان آدمی را می‌بندد نشان از چیست؟ چه کسی دستانش را بی منت به دل آتش می‌برد؟

آتش نشان او که می‌سوزد تا نسوزیم او که خانه های بزرگ به دستان کوچکش احیا می‌شود. آوازه ی دستان پر مهرت، شهامت و فداکاری ات که زبان زد عام و خاص است دهان به دهان می‌چرخد و گوش فلک را کر می‌کند که چگونه از خودت بخاطر نجات دیگری می‌گذری درست از همان دستانت که به دل آتش می‌زند مهربانی می‌روید و می‌پوید و غبار زمان را می‌شوید.

یکی از روزهای مهر ۵۹ است که دشمن بعثی به پالایشگاه نفت آبادان حمله هوایی کرد و آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به محل شتافتند در همین حین بود که مجدد بمباران صورت گرفت که همین موجب شهادت جمع زیادی از آتش نشانان شد و بعد از آن حادثه در سال ۷۹ نیز طرح تعیین روز آتش نشانی که توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد شده بود تایید شد و از آن به بعد هر ساله به یاد شهدای آتش نشان و برای فرهنگ سازی ایمنی هفتم مهر ماه را گرامی می‌داریم.

به همین مناسبت برای عرض تبریک و خداقوت سری به نیرو‌های خدوم آتش نشانی شهرستان اسدآباد زده و پای صحبت هایی که پر از احساس و وظیفه بود نشستیم.

عباس زارعی یکی از آتش نشانان اسدآباد است که ۱۵ سال سابقه دارد و از بی مهری هایی که به اسدآباد شده است، اینطور می‌گوید: اسدآباد به لحاظ امکانات آتش نشانی محدود است و در این مورد مظلوم واقع شده و به همین دلیل است که به این سازمان به چشم سازمان پرهزینه نگاه می‌شود و نسبت به آموزش پرسنل و حتی بازآموزی ها بسیار کمرنگ هستند و این موضوع خوبی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تلخ ترین حادثه زمانی است که فوتی وجود داشته باشد گفت: سختی کار آتش نشانی بسیار است و ما بارها شاهد آن بوده ایم که تنها به کلام گفته شده که جزو مشاغل سخت محسوب میشود اما در عمل و اجرا چنین نبوده .

این آتش نشان ادامه داد: بارها در محل حادثه با تجمع مردم مواجه شدیم که گاها از روی ناآگاهی و کم حوصلگی ها موجب کند شدن کار آتش نشان شده اند که لذا خالصانه از مردم تقاضامندم که از دخالت های بی مورد و یا دستکاری وسایل آتش نشانی خودداری کرده و کمی صبر به خرج دهند چرا که صبوری در کار باعث انجام صحیح و تمرکز در امور فنی خواهد بود و همچنین صبر در کار صبر در زندگی شخصی را هم به دنبال خواهد داشت بنده خودم کاملاًً بازدهی صبوری در کار و فعالیت را در زندگی خصوصی لمس کرده و اثر مثبت آن را به وضوح دیده ام.

ابوطالب سلطانی راننده آتش نشانی است که از حضور آتش‌نشانی در محل حادثه در کمتر از ۴ دقیقه در سطح شهر و نیز کمتر از نیم ساعت در روستا خبرداد و گفت:در حالی که روستا ها جزو حوزه آتش نشانی شهرستان نیستند اما مواردی را که به اطلاع رسانده شده را به همراهی پرسنل در سریع ترین زمان ممکن خدمات رسانی کرده ایم.

وی باتوجه به نبود امکانات کافی به خاطره ای اشاره کردو گفت: طبقه چهارم ساختمان دچار آتش سوزی شده بود و بنده داخل حریق گیرافتاده بودم و در آن لحظه نیازمند پله ای برای خروج از پنجره بودیم که متاسفانه وجود نداشت و کار را دوچندان کرد و باعث شد خیلی تلخ در خاطرم بماند البته که خاطرات تلخ بسیار است چرا که با حادثه رو به رو هستیم اما خب وقتی نتیجه کار مثبت میشود این موضوع برایمان بسیار دلچسب و خوشایند است و وجود همین کار است که موجب میشود خانواده هایمان به ما افتخار کنند.

در این میان آقای وحید نقی پور که دوماهی است که بعنوان نیرو خدماتی در آتش نشانی فعالیت می کرد از علاقه زیاد خود به کار آتش نشانی چنین گفت که :از کودکی بسیار علاقه مند به این شغل بودم اما در شهرداری مشغول کار شدم و بعد ها با پیگیری های زیاد وارد این حرفه شدم.

وی همچنین شغل آتش نشانی را سخت دانست و گفت:قبل از اینکه وارد این کار شوم بااینکه علاقه زیادی داشتم و همیشه فکر میکردم فعالیت چندانی ندارد و بسیار لذت بخش است اما حالا که از نزدیک این شغل پر مشغله را حس میکنم متوجه می‌شوم که سخت در اشتباه بوده ام.

بهروز قبادی خسرو دیگر راننده آتش نشان است که موهای خود را در راه خدمت به مردم سفید کرده است ، او از حقوق کم و ناچیز این حرفه در مقابل فعالیت ها و جنب و جوش هایش گفت که حقوق کمی که در این کار وجود دارد که پاسخگوی مخارج زندگی را نمی‌دهد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: استرس کار و فشار از درون که همان فعالیت شغلی بسیار زیاد است و طرف دیگر زندگی و بحث اقتصادی است که امیدوار بود بحث آتش نشانی جزو مشاغل سخت اجرایی شود.

در آخر سوالی پرسیدیم که پاسخ همه آتش‌نشانان یکسان بود آن هم اینکه آیا سر صحنه حادثه گریه کرده اید؟ و همگی پاسخ دادند بله بارها این اتفاق افتاده است.

اما در این میان آقای حق شناس دیگر آتش نشان وظیفه شناس بطور ویژه پاسخ دادند که گذشته از هر مسوولیتی که بر دوش هرکس وجود دارد ما انسان هستیم و وجدان انسانی‌مان ما را مجاب میکند که احساساتی شویم و بارهار پیش آمده که بقدری ناراحت شدیم که مدتها آن اتفاق را مرور کردیم و اشک ریختیم.

وی خاطرنشان کرد: آتش نشانی یک حرفه دشوار و فنی تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند در آن وارد شود.

در پایان صحبت های این فرشتگان نجات، رئیس ایستگاه خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر اسدآباد با بیان اینکه ۲۶ مورد عملیات برای آتش نشانی تعریف شده است، اظهار کرد: آتشنشانی یکی از مشاغل سخت است که در قانون مجلس هم مصوب شده اما تاکنون در زمینه پرداخت حقوق مابه تفاوت بابت سختی کار اجرایی نشده است.

مرتضی سلیمانی نبود ایستگاه دوم آتش نشانی را یکی از مشکلات شهرستان در حوزه آتش نشانی دانست و گفت: به دلیل نبود ایستگاه دیگر و البته عدم تجهیز امکانات و کمبود نیروی متخصص ما مجبور به پوشش و خدمات رسانی به بسیاری از مناطق روستایی هستیم.

وی بااشاره به دوره های آموزشی که قبلا وجود داشته گفت: امسال هم طرح اموزش و آشنایی دانش آموزان با مسئله ایمنی و آتش نشانی در مدارس را داریم که در کنار آن با اهدای بروشور در زمینه آتش سوزی بخصوص در چهارشنبه سوری ها فرهنگ سازی صورت می گیرد.

رئیس ایستگاه خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر اسدآباد همچنین در بحث یادآوری و درخواست از مردم اذعان داشت: مردم در بعضی موارد خیلی ساده میتوانند از حوادث جلوگیری کنند بطور مثال و باتوجه به نزدیک شدن به فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی چون بخاری مردم بدانند که گذاشتن لوله بخاری در اب هیچ تاثیری بر ان ندارد تنها اینکه منوکسید کربن تولید می‌کند و باعث خفگی می‌شود و همچنین لازمه هر منزل داشتن یک کپسول آتش نشانی است هرچند کوچک چرا که سرعت در عمل بسیار. مهم است و کار را جلو می‌اندازد.

در حین مصاحبه با عزیزان آتش نشان بودیم که مرتب گوشی تلفن زنگ می‌خورد که رئیس ایستگاه آتش نشانی با گاهی به صفحه تلفن میگفت مزاحم است! و توجه ما را به خود جلب کرد.

از وی پرسیدیم چگونه متوجه می شوید که مزاحمت است؟ گفت: پیش شماره ای ک می افتد مربوط به کیوسک های تلفن است که متأسفانه به صورت مزاحمت از آن استفاده می شود .

از آقای سلیمانی خواستیم که تلفن را پاسخ دهد و وقتی صدای فوت کردن و ادا در آوردن و صدای عجیب و غریب متوجه شدیم که واقعا مزاحم تلفنی است!

این نکته بسیار حائز اهمیت است و مردم آگاه باشند که ممکن است درست همان لحظه کسی با آتش نشانی تماس بگیرد و نیازمند کمک باشد و متاسفانه خط مشغول است؛ که می طلبد مردم به این امر توجه ویژه کنند که نباید بی جهت تلفن ۱۲۵ آتش نشانی را اشغال کرد.

لیلا نظری فرهودی
انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=23826
  • دیدگاه‌ها برای حقوق مشاغل سخت برای آتش نشانان تعریف نشده است / آتش نشان می‌سوزد تا کسی نسوزد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.