• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

هم‌سطح سازی آرامستان مریانج به بهای شکستن سنگ قبور/هزینه کرد بودجه برای کاری غیر ضروری چه سودی دارد؟

  • کد خبر : 13365
  • 13 مرداد 1398 - 13:50
هم‌سطح سازی آرامستان مریانج به بهای شکستن سنگ قبور/هزینه کرد بودجه برای کاری غیر ضروری چه سودی دارد؟

هم‌سطح سازی قبور اموات در آرامستان مریانج نه‌تنها به شهروندان کمکی نکرده که به دلیل شکسته شدن سنگ قبرها موجب نارضایتی شهروندان شده و حال سئوال است که چرا باید بودجه اندک یک شهر را صرف کارهای غیرضروری کرد. به گزارش عصر همدان، چند سالی است که بحث هم‌سطح سازی قبور اموات در آرامستان‌ها باب […]

هم‌سطح سازی قبور اموات در آرامستان مریانج نه‌تنها به شهروندان کمکی نکرده که به دلیل شکسته شدن سنگ قبرها موجب نارضایتی شهروندان شده و حال سئوال است که چرا باید بودجه اندک یک شهر را صرف کارهای غیرضروری کرد.

به گزارش عصر همدان، چند سالی است که بحث هم‌سطح سازی قبور اموات در آرامستان‌ها باب شده و شهرداری مریانج هم از سال ۹۵ اقدام به این کار کرده است.

در این طرح قبور اموات از قدیمی‌ترها تا گرفته تا تدفین شدگان چند سال گذشته مرحله به مرحله مورد تغییر قرار می‌گیرد بدین ترتیب که ابتدا اطراف قبرها کنده شده و سپس با استفاده از مصالح پر می‌شود تا به‌اصطلاح پیاده راه‌سازی شود.

هرچند این اقدام در وهله اول به یکدستی آرامستان کمک می‌کند، اما مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته و موجب نارضایتی آن‌ها شده است.

محمد.م یکی از شهروندان مریانجی در این مورد به خبرنگار ما گفت: یکسان‌سازی قبور موجب شده تا دیگر نتوانیم به‌راحتی قبر اموات را پیدا کنیم زیرا هم شکل قبرستان تغییر کرده و هم برخی سنگ قبرها مقداری جابجا شده است.

مریم.ن بانوی سالخورده‌ای هم که عصازنان در بین قبور حرکت می‌کند با گلایه از این اقدام شهرداری بیان کرد: مگر قبرستان چه ایرادی داشت که دست به این کار زدند؟ سنگ قبر پدر و مادرم شکسته و توانایی بازسازی آن را ندارم.

وی افزود: پیش از این به راحتی قبر اموات را از روی تفاوت شکلشان که یکی بلندتر بود یا سطح پایین‌تری داشت؛ پیدا می‌کردیم، اما حالا برای ما که سواد نداریم؛ شناسایی قبر اموات سخت شده است.

هرچند شهرداری مریانج در دو سه سال اخیر اقدامات خوبی برای تغییر چهره شهر و رفاه حال شهروندان انجام داده، اما به نظر می رسد در کار بازسازی آرامستان اندکی عجله به خرج داده و تأمل نکرده است.

با قدردانی از همه تلاش‌های شهرداری و شورای شهر مریانج در خدمت‌رسانی به مردم باید دید هم‌سطح سازی قبور اموات چه سودی به حال شهر یا شهروندان دارد و آیا بهتر نیست پیش از اجرای چنین طرح‌هایی از مردم نظرسنجی شود؟

اینکه بر فرض برخی شهرها دست به چنین اقدام اشتباهی زده‌اند یا مثلاً آرامستان فلان شهر این شکلی است؛ توجیه مناسبی برای تخریب قبور اموات و شکسته شدن و ترک برداشتن آن‌ها به بهانه یکسان‌سازی نیست؛ کم اینکه سنگ برخی قبور در این بازسازی به‌طورکلی از بین رفته و کارگرهای شهرداری نام و نشان صاحب قبر را به کمک انگشت روی سیمان حک کرده‌اند.

اقدام شهرداری مریانج برای یکسان‌سازی آرامستان موجب تحمیل هزینه بالا به خانواده‌های بسیاری شده و مجبور شده‌اند برای قبری که ۲۰ یا نهایتاً ۳۰ سال بیشتر قدمت ندارد؛ سنگ جدید سفارش دهند.

برخی هم که توانایی پرداخت مبالغ بالا در شرایط نامناسب اقتصادی را ندارند با نارضایتی به همان سنگ‌های شکسته بسنده کرده‌اند.

از طرف دیگر فراموش نباید کرد که رهبر معظم انقلاب سال گذشته در بازدید از گلزار شهدا از یکسان‌سازی و هم‌سطح سازی قبور گلایه کردند و هرچند این گلایه در مورد مزار شهدا بود، اما درواقع نظر ایشان تغییر ندادن بافت قدیمی و سخت نکردن کار برای مردم به‌ویژه سالمندان در شناسایی قبرها بود.

حال با در نظر گرفتن این سفارش مهم مقام معظم رهبری انتظار می‌رود شهردار یک شهر ولایت‌مدار به همین مقدار از اجرای طرح بسنده کرده و به‌جای صرف بودجه اندک این شهر برای یک کار غیرضروری، آن را صرف امور دیگر کند.

فراموش نباید کرد که آرامستان‌ها بخشی از هویت تاریخی هر خطه‌اند و تفاوت شکل و اندازه و یکسان نبودن سطح قبور نه‌تنها ایرادی ندارد که به‌نوبه خود زیبا هم هست به‌ویژه اینکه بخش قدیمی آرامستان مریانج باوجود درختان میوه و گل‌های رنگارنگ زیبایی ویژه‌ای هم دارد و اگر یکسان‌سازی شود بیشتر به بوستان شبیه می‌شود تا مکانی برای زیارت اموات.

شاید بهتر باشد به‌جای هم‌سطح سازی، طرح محصور کردن آرامستان که کار خوبی است به سرعت اجرا شده و راه قدیمی و پرتردد آن که از بین زمین‌های کشاورزی می‌گذرد اصلاح شود؛ راهی که برای تشییع اموات از آن استفاده‌شده و در فصل بارندگی دردسرساز است.

فروردین امسال بود که طغیان رودخانه و افزایش سطح آب موجب خسارت دیدن همین راه و بسته شدن آن به مدت دو سه روز بود و مردم برای رسیدن به آرامستان باید مسیر طولانی بلوار سرداران را می‌پیمودند.

پایان سخن اینکه شهردار و شورای یک شهر کارگزار نظام و خدمتگزار مردمند و در اجرای طرح‌های عمرانی یا رفاهی باید نظر مردم و رفاه حال آن‌ها را لحاظ کنند نه اینکه به سلیقه خود عمل کرده و اعتراض‌های مردم را پشت گوش بیاندازند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=13365
  • دیدگاه‌ها برای هم‌سطح سازی آرامستان مریانج به بهای شکستن سنگ قبور/هزینه کرد بودجه برای کاری غیر ضروری چه سودی دارد؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.