• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0
معاون سوادآموزی استان همدان:

هر ۱۱ درصد کاهش ترک تحصیل، هزار جرم را کم می‌کند

  • کد خبر : 223143
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۵۲
هر ۱۱ درصد کاهش ترک تحصیل، هزار جرم را کم می‌کند
معاون سوادآموزی استان همدان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده هر ۱۱‌درصد کاهش ترک‌تحصیل با پیشگیری از هزار فقره جرم برابر است.

منوچهر توسلی‌کیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با تبریک روز سوادآموزی با بیان اینکه ۱۸ شهریور روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی در جهان اعلام شده‌است، اظهار کرد: سوادآموزی یکی از اولویت‌های مهم جهانی است و اهمیت ویژه‌ای دارد که در کشور ما هم ویژه به آن پرداخته شده‌است.

وی با بیان در کشور ما به سوادآموزی از چهار دیدگاه معنوی، سیاسی، قانونی و اجتماعی نگاه‌کرد، تصریح کرد: از نظر قانونی دستور موکد و فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری را داریم و شورای پشتیبانی سوادآموزی که به ریاست معاون اول ریاست جمهوری و در استان‌ها به ریاست استانداران و در شهرستان‌ها و بخش‌ها به ریاست فرمانداران و بخشداران تشکیل می‌شود و دستورالعمل‌ها دریافتی از سوی سازمان سوادآموزی کشور اجرا می‌شود.

معاون سوادآموزی استان همدان از نظر معنوی تأکید قرآن و پیامبر(ص) بر اهمیت علم‌آموزی را داریم، افزود: خداوند در اولین سوره‌ای که بر پیامبر(ص) نازل کرد کلمه «اقرأ» را به کار می‌برد و همچنین پیامبر(ص) می‌فرماید «اطلبوا العلم من المهد ألی اللحد» که نشان از اهمیت علم آموزی دارد.

وی با تأکید بر اهمیت سوادآموزی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در اولین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی در ۸ دی‌ماه سال ۵۸ دستور تشکیل سازمان سوادآموزی را اعلام فرمودند و همچنین مقام معظم رهبری بر ریشه‌کنی سوادآموزی تأکید دارند، گفت: امام علی(ع) در این راستا می‌فرماید هر کس به من یک کلمه بیاموزد من را بنده خود کرده‌است.

توسلی با اشاره به اینکه از نظر اجتماعی تقریباً اکثر جرائم، مشکلات اخلاقی و بزهکاری‌ها به یک شکلی با بی‌سوادی در ارتباط است، تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده هر ۱۱‌درصد کاهش ترک‌تحصیل با پیشگیری از هزار فقره جرم برابر است، همچنین۷‌درصد از شیوع دخانیات و ۶‌ درصد از شیوع مواد مخدر جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه از نظر سیاسی جایگاه کشور در دنیا در همه علوم از جمله هوافضا، پزشکی، نانو‌تکنولوژی و غیره پیشرفت‌های چشمگیری داشته و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که در بین همسایگان کشور ما در حوزه خلیج‌فارس از لحاظ سواد عقب‌تر باشیم، ابراز کرد: در همسایگی ما کشورهایی مانند قزاقستان، ازبکستان، آذربایجان، اوکراین جزء کشورهایی هستند که ۹۹‌درصد مردم آن‌ها باسواد هستند اما کشور ما از بعضی کشورها مانند ترکیه، کویت و قطر درصد سوادآموزی آن کمتر است.

معاون سوادآموزی استان همدان با بیان اینکه همه باید تلاش کنند که کشور ما در حوزه سوادآموزی هم به پیشرفت‌های لازم برسد، عنوان کرد: جامعه هدف ما ۱۰ تا ۴۹ سال است که اخیرأ به ۶۰ سال ارتقا پیدا کرده‌است.

وی با بیان اینکه میانگین سواد بی‌سوادان بالای ۱۵ سال در دنیا ۸۶‌درصد است که این میانگین در استان همدان ۸۷‌درصد است که یک درصد بالاتر از میانگین سواد دنیا هستیم، ادامه داد: میانگین باسوادی استان همدان در بخش جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۸‌درصد است که این درصد در کشور ۹۷ درصد می‌باشد.

توسلی‌کیا با اشاره به اینکه در سال گذشته استان همدان ۸ هزار و ۴۰۰ نفر برای پوشش سوادآموزی سهمیه داشتیم که علیرغم اینکه برخی از آموزش‌دهنده‌گان همکاری خوبی نداشتند و همچنین برخی بی‌سوادان استقبال خوبی ندارند تلاش‌هایی که شد ۵۰‌ درصد از سهمیه محقق شد.

وی با بیان اینکه سهمیه پیشنهادی ما به سازمان ۵‌ هزار نفر در دوره انتقال، سوادآموزی و تحکیم است، تأکید کرد: با توجه به زحماتی که دولت برای پیشبرد اهداف سوادآموزی در ریشه‌کنی بی‌سوادی انجام می‌دهد انتظار ما این است که بی‌سوادان از این فرصت که به صورت کاملاً رایگان در اختیار آن‌ها است استفاده کنند.

معاون سوادآموزی استان همدان با اشاره به طرح‌های اجرای سال جاری در سازمان سواد‌آموزی با بیان اینکه در طرح نهضت دانش‌آموزی، دانش‌آموزان به یاری سوادآموزی می‌آیند، گفت: در طرح نهضت ملی سواد قرآنی به آن دسته از افرادی که سواد قرآنی دارند و در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کنند اما فاقد مدرک هستند طی فرآیند سطح‌بندی و قبولی در آزمون مدرک ارائه شود و در صورت عدم قبولی برای آن‌ها کلاس‌های تقویتی برگزار شود.

 

انتهای خبر/ حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223143
  • دیدگاه‌ها برای هر ۱۱ درصد کاهش ترک تحصیل، هزار جرم را کم می‌کند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.