• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1
همرزم شهید نواب صفوی تاکید کرد:

نواب بیدارگر فلسطین

  • کد خبر : 209606
  • 27 دی 1402 - 16:04
نواب بیدارگر فلسطین
همرزم شهید نواب صفوی گفت: شهید نواب صفوی از جمله شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران است که نقشی بی‌بدیل در شکل‌گیری جریان مبارزه و جهاد اسلامی پیش از شروع نهضت انقلاب اسلامی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» محمد مهدی عبد خدایی در گرامیداشت شهید سید مجتبی نواب صفوی و روز غزه که امروز در تالار معلم برگزار شد گفت: آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (دامت برکاته) درباره این شهید جلیل القدر می‌فرمایند: اولین جرقه‌های انگیزش انقلابی اسلامی به وسیله نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما نواب روشن کرد.

وی ادامه داد: او را همگان به عنوان مرد جهاد و شهادت می‌شناسند، مرد مبارزه برای اعتلای اسلام، مبارزه با ظلم و ستم رژیم طاغوت، مرد مبارزه با استعمار و استکبار جهانی، مرد مبارزه با مرتدین دین، ایشان نقش بی بدیلی در صفحات درخشان تاریخ معاصر ایران همچون ملی شدن صنعت نفت ایفا نمود.

عبد خدایی اظهار کرد: مسئله اشغال فلسطین روز به روز پیچیده تر و گسترده تر شد چند سال بعد از راهپیمایی ضد اسرائیلی مردم تهران، کشورهای مسلمان به فکر چاره جویی برای حل این معضل جهان اسلام افتادند، بالاخره در آذر سال ۱۳۳۲ شمسی گروهی از دانشمندان و عالمان دنیای اسلام اجلاسی با نام «مؤتمر «اسلامی» برگزار کردند به این امید که به مردم فلسطین و اردن کمک کنند تا جلو تهاجم إسرائیل بایستند و دشمن را از کشورشان بیرون کنند از تمام کشورهای ،اسلامی نمایندگانی برای شرکت در این کنفرانس دعوت شدند تا ابعاد ظلم صهیونیستها را مشخص و از مردم مظلوم بیت المقدس دفاع کنند.

همرزم شهید نواب صفوی ادامه داد: «جمعیت انقاذ فلسطین» و «مکتب الاسراء المعراج» از نواب صفوی برای شرکت در اجلاس«مؤتمر اسلامی» دعوت کردند سید مجتبی نواب صفوی یازدهم آذرماه ۱۳۳۲ راهی عراق شد؛ از آنجا به بیروت و سپس به فلسطین رفت اجلاس «مؤتمر اسلامی» به میزبانی در شب معراج پیامبر کارش را آغاز .کرد نواب وقتی به محل اجلاس در بیت المقدس رسید که این جمع مشغول مذاکره بودند.

این مسافرت ۶ روزه نواب به بیت المقدس بازتاب گسترده ای در مطبوعات داخلی داشت ،مطبوعات هدفهای این سفر را دعوت تهییج سران کشورهای اسلامی اعلام کردند در آن روزها روزنامه :نوشتند «نواب برای تشکیل جبهه متحد و مستحکم در برایر بیگانگان، اجرای احکام اسلام در سرزمینهای اسلامی، دیدار دولتمردان سوریه و ملاقات با علمای نجف به بیت المقدس سفر کرد است.» ۷۰ نفر از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام در این احلام حضور داشتند.

در اولین جلسه «مؤتمر اسلامی»، نواب صفوی در حضور سرا ی کشورهای اسلامی و اندیشمندان مسلمان سخنرانی کرد. نواب صفوی پشت تریبون این اجلاس قرار گرفت و سخنرانی تندی به زبان عربی بیان کرد.

 

وی ادامه داد: نواب صفوی فریاد بیدارباش مسلمانان را سرداد و نمایندگان کشورهای اسلامی را به کمک و دفاع از سرزمین فلسطینیان فراخواند نواب چنان حرارت و غیرتی در سخنرانی از خود نشان داد که موجب حیرت همه شد، نواب صفوی بارها در سخنرانیاش مسلمانان را مورد خطاب قرارداد اما جو اجلاس کاملاً ناسیونالیستی عربی بود و این مسئله او را می آزرد چون ممکن بود ملیگرایی عربی موجب تفرقه میان جمع حاضر شود.

عبد خدایی اظهار کرد: نواب می گفت معضل امروز فلسطین را باید از راه اسلامی حل کرد نه عربی.

وی گفت: نواب صفوی وقتی به تهران بازگشت ،گفت فضای مؤتمر به جای این که اسلامی باشد، عربی بود. بارها سخنرانان بر این نکته تأکید میکردندکه اسرائیل به سرزمین عربی فلسطین حمله کرده، وقتی نوبت سخنرانی من شد دو رکعت نماز خواندم و توسل جستم و گفتم خدایاهمه اینها به زبان عربی مسلط هستند، از تو یاری میخواهم بعد پشت تریبون رفتم و گفتم اگر افتخار به عربیت ،باشد من فرزند بهترین مرد عرب هستم،اگر پیغمبر (ص) را از عرب بگیرند عرب هیچ ندارد.

 

همرزم شهید افزود: نواب پشت تریبون سخنرانی فریاد زد، وقت خوردن و خوابیدن به سر رسیده باید برای بیرون راندن بیگانگان از سرزمینهای اسلامی و برای نجات روح و فکر جوانان مسلمان و نسلهای آینده از فرهنگ بیگانه فداکاری و جانبازی کرد، باید جنگید تا کیان و عظمت از دست رفته را مجدداً بازیافت. همه از حرفهای بی پرده و جسارت نواب صفوی خوششان آمد و متحیر شدند وقتی سخنرانی نواب صفوی تمام شد همه او را تشویق کردند.

عبد خدایی گفت: در این جلسه نماینده گروه اخوان المسلمین از نواب خواست به مصر سفر کند اما نواب به دلیل نداشتن هزینه سفر نتوانست درخواست آنها را اجابت کند، یکی از خبرنگارانی که در اجلاس مؤتمر حضور داشت یوسف حنا، از لبنان بود زمانی که نواب فریاد زد ما حکومتهای خاورمیانه را تغییر میدهیم و حکومت اسلامی بر پا میکنیم خبرنگاران حرفهای نواب را تأیید میکردند اما یوسف ساکت بود نواب از او پرسید: «نظر تو چیست؟» یوسف گفت:«متأسفم، من مسیحی هستم.» نواب با مهربانی پرسید چرا» مسیحی؟ چرا به مسلمانان نپیوستی؟» قلب یوسف لرزید و با صدایی آرام :گفت استاد چه بگویم که مسلمان شوم؟ در همان دیدار یوسف مسلمان شد و در روزنامه خودنوشت: بعد از ملاقات و صحبت با نواب صفوی مسلمان شد.

 

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209606
  • دیدگاه‌ها برای نواب بیدارگر فلسطین بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.