کارشناس ارشد علوم ورزشی در همدان گفت: نداشتن سواد حرکتی در معلمان ورزش باعث شده دانش آموزان در حین تمرین دچار آسیب دیدگی شوند.
مجید دیبافر، کارشناس علوم ورزشی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: درکشور ما زمانی که مسئولان رده بالای تعلیم و تربیت تغییر میکنند، متأسفانه بعضی از قوانین و دستورالعملها را تغییر میدهند. حال اگر این تغییرات بدون کارشناسی باشد به نوعی بیشترین ضربه را به تعلیم و تربیت میزند.
وی ادامه داد: یکی ازحساسترین دستگاهها در سراسر دنیا، آموزش و پرورش است و آزمایش و خطا در هر مقطع زمانی برای آن حکم سمی کشنده دارد.
دیبافر با اشاره به سیستم آموزشی کشورهای توسعه یافته افزود: در دستگاههای تعلیم و تربیت کشورهای توسعه یافته از پیش دبستانی تا دانشگاه و نیروی انسانی و مباحث مادی، سرمایهگذاری مطلوبی کردهاند که به توسعهیافتگی و رشد منابع انسانی آنها منجر شده است.
وی، معلم ورزش را یکی از رشته های پر از متقاضی در استخدامی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: نقش کلیدی معلم تربیت بدنی در سلامتی دانش آموزان و ایجاد علاقه در بین آنها و تامین سلامت جسمی و روحی شان انکارناپذیر است بنابراین برای جذب معلمان ورزشی باید فاکتورهایی همچون ، دانش کافی و سواد لازم ، تیپ بدنی مناسب و ورزشی و تجربه انجام ورزش های تخصصی و یا عضویت در باشگاه های ورزشی را در نظر گرفت .
این کارشناس ورزشی گفت: نقدی که می توان به آزمون های استخدامی آموزش و پرورش در بخش جذب معلمان ورزشی وارد کرد این است که آزمون تخصصی و کتبی شامل گرایش های مهم و کاربردی بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی نیست و این به خودی خود یک ضعف محسوب می شود که باید اصلاح شود.
دیبافر با تاکید بر لازمه سواد حرکتی معلمان ورزش افزود: مگر می شود معلمی که وظیفه اصلی اش انجام تمریناتی است که منجر به آسیب دیدگی نشود از بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی چیزی نداند؟
وی در پایان بیان کرد: اگر می خواهیم دانش و سواد یک معلم ورزش را در این آزمون کتبی تخصصی محک بزنیم ، بهتر است از سوالات بیومکانیک و آسیب شناسی هم در آزمون معلمان ورزشی استفاده کنیم تا بسته آزمون ما کامل تر باشد و معلمان ورزش به لحاظ سواد حرکتی بهتر سنجیده شوند .
انتهای پیام/آ