• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

مشکلِ چرخه یارانه آرد و نان کجاست؟/ راه‌حل چیست؟

  • کد خبر : 151708
  • 15 اردیبهشت 1401 - 8:56
مشکلِ چرخه یارانه آرد و نان کجاست؟/ راه‌حل چیست؟

مهدی سروی اظهار کرد: در اصل یارانه خرید تضمینی وجود ندارد چون دولت این گندم را با یک قیمت مشخص می‌خرد و آن را مبلغی کمتر یا بیشتر به کارخانه‌های مصرف‌کننده می‌فروشد. هنگامی که دولت این گندم را با قیمت کمتر از خرید، به کارخانه‌ها می‌فروشد، در واقع یارانه نان می‌دهد.” به گزارش عصرهمدان؛ مهدی […]

مهدی سروی اظهار کرد: در اصل یارانه خرید تضمینی وجود ندارد چون دولت این گندم را با یک قیمت مشخص می‌خرد و آن را مبلغی کمتر یا بیشتر به کارخانه‌های مصرف‌کننده می‌فروشد. هنگامی که دولت این گندم را با قیمت کمتر از خرید، به کارخانه‌ها می‌فروشد، در واقع یارانه نان می‌دهد.”

به گزارش عصرهمدان؛ مهدی سروی،کارشناس اقتصاد کشاورزی به واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف در خصوص شبهات ایجادشده در خصوص تسری دادن افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت محصولاتی نظیر آرد، نان و ماکارونی گفت: “خرید تضمینی گندم و یارانه نان در تبصره ۱۴ لایحه بودجه با هم آورده شده و جدا از یکدیگر نیست. این یکی از اشتباهاتی است که در بودجه همواره تکرار می‌شود. در اصل یارانه خرید تضمینی وجود ندارد چون دولت این گندم را با یک قیمت مشخص می‌خرد و آن را مبلغی کمتر یا بیشتر به کارخانه‌های مصرف‌کننده می‌فروشد. هنگامی که دولت این گندم را با قیمت کمتر از خرید، به کارخانه‌ها می‌فروشد، در واقع یارانه نان می‌دهد.”

وی ادامه داد: “خرید تضمینی یک مکانیسم کاهش ریسک تولید برای کشاورز است تا او مطمئن باشد محصولش توسط دولت خریداری می‌شود. خرید تضمینی در اصل، یک سیاست حمایتی است که به اشتباه، به همراه یارانه نان در بودجه می‌آید. دولت برای این کار یک سرمایه در گردش نیاز دارد که می‌تواند آن را از بانک مرکزی یا بانک‌های عامل، به‌صورت تسهیلات دریافت کند و پس از خرید گندم از کشاورز و فروش آن به کارخانه‌ها، تسهیلات را بازگرداند.”

هدف دولت، نان ارزان است نه بیسکویت و ماکارونی ارزان

این کارشناس اقتصاد کشاورزی در خصوص اتفاقاتی که پس از افزایش قیمت گندم به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان رخ می‌دهد، گفت: “دولت دو نرخ ۶۶۵ تومان برای آرد نان‌های لواش، بربری و تافتون و همچنین ۹۰۰ تومان برای سنگک تعیین کرده است و نان‌های پخته‌شده با این آرد‌ها باید با قیمت مصوب دولت به فروش برود. یک نرخ فروش آرد دیگر برای نان‌های فانتزی-صنعتی، کلوچه، بیسکویت، شیرینی و ماکارونی با قیمت ۲۷۰۰ تومان وجود دارد. این دسته از محصولات شامل قیمت‌گذاری نیست و فروشندگان آن‌ها می‌توانند محصولات خود را با قیمت مدنظر خود به فروش برسانند. هدف دولت در پرداخت یارانه نان این است که مردم در تهیه قوت‌غالب خود مشکلی نداشته باشند. یعنی هدف این نیست که یارانه برای تولید بیسکویت یا ماکارونی تخصیص یابد.”

سود چند برابری؛ انگیزه خروج آرد یارانه‌ای از چرخه نان

سروی افزود: “با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان و اختلاف قابل توجه ۸۸۰۰ تومانی آرد تحویلی به صنایع، دولت تصمیم گرفته است تا این آرد را با قیمت واقعیِ تمام‌شده بفروشد که با احتساب قیمت خرید گندم، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل، ۱۲هزار تومان خواهد شد.”

وی در خصوص احتمال خروج آرد یارانه‌ای از چرخه نان به چرخه محصولات دیگر نظیر ماکارونی و سایر محصولات افزود: “در این حالت با توجه به اختلاف چند برابری آرد ۶۶۵ و ۹۰۰ تومانی نان با ۱۲هزار تومانی صنایع، قطعا خروج آرد از چرخه نان برای تولید ماکارونی، بیسکویت، قنادی‌ها و حتی مصرف نان در دامداری‌ها رخ خواهد داد و دولت با کمبود آرد در بخش نان مصرفی مردم روبه‌رو خواهد شد.”

راهکار اصلاح چرخه نان یارانه‌ای

مهدی سروی در خصوص راهکار حل این مشکل گفت: “قاعدتا دولت باید یارانه نان را اصلاح کند. این اصلاح می‌تواند به این روش باشد که قیمت نان را در قیمت فعلی ثابت نگاه دارد. در این حالت بانک مرکزی باید دستگاه‌های پوز نانوایی‌ها را به کارت‌های بانکی سرپرست‌های خانوار‌ متصل کند تا یارانه نان (۱۱۰هزار میلیارد تومان) به‌طور مستقیم به کارت‌های سرپرست‌های خانوار واریز شود. این‌گونه مردم می‌توانند نان ارزان مثلا ۵۰۰ تومانی را با سهمیه مشخص کارت‌های یارانه‌‌ خود خریداری کنند. در این صورت هرکس که بخواهد، آرد یا نان خارج از مصرف معمول (مثل مصارف قنادی یا دامداری) تنها با قیمت آزاد در دسترس او خواهد بود. با روش مذکور انحراف یارانه‌ها به شکل قابل توجهی کم خواهد شد.”

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=151708
  • دیدگاه‌ها برای مشکلِ چرخه یارانه آرد و نان کجاست؟/ راه‌حل چیست؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.