مهدی حیدری در جلسه کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان،نخبگان و متخصصین حوزه ترافیک و حمل ونقل، مشاور طرح مطالعات قطار شهری و معاونین و مدیران شهرداری برگزار شد، گفت: مدیریت شهری وظیفه دارد برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کند اما در این راستا باید به موارد قانونی و الزامات توجه داشته باشیم.
به گزارش عصر همدان، مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در جلسه کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان،نخبگان و متخصصین حوزه ترافیک و حمل ونقل، مشاور طرح مطالعات قطار شهری و معاونین و مدیران شهرداری برگزار شد، افزود: مدیریت شهری وظیفه دارد برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کند اما در این راستا باید به موارد قانونی و الزامات توجه داشته باشیم.
حیدری با اشاره به مصوبه ایجاد قطار شهری در همدان و مطالعات آن، اضافه کرد: حوزه تامین مالی این پروژه بسیار حائز اهمیت است و باید شرایط و منابع مالی شهرداری نیز مد نظر باشد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه پیشبینی بودجه ایجاد قطار شهری همدان ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و تقریباً ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان این مبلغ را باید شهرداری متقبل شود بر این اساس پرداخت این مبلغ هنگفت در توان شهرداری همدان نیست و علاوه بر این نگهداری قطار شهری هزینههای هنگفتی را به دنبال دارد.
وی گفت: در اجرای پروژه قطار شهری باید شرایط کنونی اقتصاد کشور و تحریمها را نیز در نظر گرفت و اینکه باید اجرای طرح معقول و به صرفه باشد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با تاکید به رعایت اصول معماری و شهرسازی و حمل و نقل عمومی شهری در اجرای این طرح، اظهار داشت: در ایجاد قطار شهری یا بی آر تی باید قوانین و موضوع میراث فرهنگی نیز لحاظ شده و رعایت شود چراکه مسیر و کریدور فعلی که برای این پروژه تعریف شده است به آثار تاریخی شهر از جمله موضوع ثبت جهانی هگمتانه آسیب وارد می کند.
مهدی حیدری اضافه کرد: مسیر تعریف شده برای انبوه بر شهری نه تنها گره ترافیکی را باز نمیکند بلکه بر این مشکل نیز می افزاید، همچنین هزینه های سنگینی بر حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر وارد میکند چرا که آمار مورد استفاده در مطالعات صورت گرفته مربوط به یک دهه گذشته است و در آن زمان پیاده راهی هم ایجاد نشده بود.
حیدری تاکید کرد: مطالعات این طرح باید بروز شده و اصلاح شود در غیر این صورت علاوه بر هزینههای هنگفت، آسیبهایی نیز به آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر وارد خواهد شد، بر این اساس لازم است جلسه برای بررسی نقاط ضعف مسیر پیش بینی شده طرح و رفع اشکالات برگزار شود.
مالمیر: مسیر پیشنهادی طرح قطار شهری آسیبی برای عرصههای میراث فرهنگی است
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان هم در این جلسه با بیان اینکه ما موافق تقویت حمل و نقل عمومی هستیم ،گفت: تحقق این امر شاید پاسخگوی نیاز شهروندان بوده و فشار خودروها به بافتهای تاریخی شهر را نیز کاهش میدهد.
علی مالمیر در خصوص مسیر پیشنهادی مشاور طرح قطار شهری اظهار داشت: متاسفانه بخشی از مسیر طرح وارد عرصه تاریخی میشود و لازم است مشاور این طرح در مطالعات خود این موضوع را لحاظ کند.
مالمیر با بیان اینکه میتوان با اصلاحاتی طرح پیشنهادی مشاور را در خصوص ایجاد قطار شهری یا سامانه انبوه بر حل کرد، افزود: توجه به سیما و منظر شهری در رینگ اول و حضور در عرصه هگمتانه دو موضوع مهم در طرح پیشنهادی قطار شهری است که باید مباحث تاریخی و میراثی رعایت شود.
وی اظهار داشت:درمسیر تعریف شده طرح قطار شهری متاسفانه به عرصه هگمتانه ورد میشود که نباید این موضوع اتفاق بیفتد چرا که در عرصه آثار باستانی سواره نباید وارد شود و موضوع هگمتانه هم اکنون در مرحله ثبت جهانی است و باید این موضوع مد نظر باشد.
وی ادامه داد: در خصوص مسیر تاریخی و گردشگری، آثار باستانی شهر ملاحظات جدی باید صورت پذیرد و طرح نیازمند اصلاح است و این اصلاحات باید به گونه ای باشد که ملاحظات میراث فرهنگی در آن لحاظ شود.
انتهای پیام/