• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
0

لزوم تغییر نگرش در سیاست های بخش کشاورزی استان/خداحافظی همدان با محصولات آب دوست

  • کد خبر : 130606
  • 07 مهر 1400 - 14:22
لزوم تغییر نگرش در سیاست های بخش کشاورزی استان/خداحافظی همدان با محصولات آب دوست

وضعیت آبی همدان بر روی نوار قرمز قرار گرفته و هر روز شاهد هشدار قطعی آب در روزهای آینده هستیم. به گزارش عصرهمدان؛ بنا بر اعلام آب منطقه ای استان میانگین بارندگی در استان ۳۴۰ لیتر بر ثانیه است که یک سوم میانگین بارندگی جهانی است. شش میلیارد متر مکعب بارش سالانه در استان داریم […]

وضعیت آبی همدان بر روی نوار قرمز قرار گرفته و هر روز شاهد هشدار قطعی آب در روزهای آینده هستیم.

به گزارش عصرهمدان؛ بنا بر اعلام آب منطقه ای استان میانگین بارندگی در استان ۳۴۰ لیتر بر ثانیه است که یک سوم میانگین بارندگی جهانی است.

شش میلیارد متر مکعب بارش سالانه در استان داریم که ۶۵ تا ۷۰ درصد نزولات تبخیر و به جو بر می‌گردد و آنچه در استان باقی می‌ماند ۲.۲ میلیارد مترمکعب اما در حال حاضر این میزان به ۱.۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان گفت: بر اساس شاخص‌های بین المللی اگر میزان سرانه آب تجدید پذیر بین ۱.۱ تا ۱.۷ میلیون مترمکعب باشد تنش آبی اتفاق افتاده و هر پنج سال یکبار منابع آب استان آماربرادری می شود، امسال باز هم مشخص شد میزان برداشت عمده آب استان با ۹۰ درصد در بخش کشاورزی است، سه درصد در بخش صنعت و خدمات و هفت درصد در بخش شرب است.

تمام فشار آب بر روی آب های زیر زمینی و کشاورزی است که باید اصلاح صورت گیرد چرا که کشت خیلی از محصولات برای این استان دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

آنچه که به نظر می رسد عمده فعالیت و آگاه سازی کشاورزان باید توسط جهاد کشاورزی صورت می گرفته که انجام نشده است، بنابراین شاهد هدر رفت آب در این حوزه هستیم.

کاهش سطح زیرکشت محصولات پرآب بر و توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم در کنار سایر روش ها مانند توسعه آبیاری نوین و هوشمند سازی و کنترل مصرف آب چاه‌ها از راهکارهای مهم صرفه جویی آب در بخش کشاورزی و زنده و پویا نگه داشتن بسیاری از مزارع کشور و همچنین استان همدان می تواند باشد.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=130606
  • دیدگاه‌ها برای لزوم تغییر نگرش در سیاست های بخش کشاورزی استان/خداحافظی همدان با محصولات آب دوست بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.